Blogger Widget

tirsdag den 29. november 2016

Debre Damo Dining Orchestra i Mod Strømmen


“There are tribes in the south called the Derashe. They are surrounded by people who play five tone music but they have created a diminished 12-tone scale. Diminished scales are very important in jazz music especially for improvising. We learn how Charlie Parker came up with diminished scales as well as Claude Debussy and Bach. But always on my mind is the question of who were first with the scale, these people or the Derashe tribe?”

- Mulatu Astatke

Jeg skal ikke kloge mig på tovltoneteknik og kompositionsmetoder. Eller hvad dét er den banebrydende etiopiske jazzmusiker Mulatu Astatke prøver at fortælle med ovenstående citat. Bare konkludere, at ethiojazzen er en blandingsgenre som så mange andre.

Hvis man læser lidt op på stilarten, begyndte den ikke med Mulatu Astatke. Den første store orkesterleder var Nerses Nalbandian, hvis familie med nød og næppe var undsluppet det armenske folkedrab i Tyrkiet. De bosatte sig i Etiopien, hvor han op gennem halvtredserne lagde grobunden for det spirende jazzmiljø i det nordøstafrikanske land. Dét, der senere blev kendt som swinging Addis Abeba, opkaldt efter musikscenen i landets hovedstad. Men nu foregriber jeg fortællingen.

Allerede nævnte Mulatu Astatke anses nemlig som ethiojazzens største innovator. Astatke blev født i 1943. I slutningen af halvtredserne rejste han til Wales. Målet var at blive ingeniør, men til hans forældres ærgrelse, faldt interessen på musik. I første omgang den klassiske, senere tog han til Boston, hvor han formelt begyndte at studere jazzmusik.

I slutningen af tresserne tog Astatke tilbage til Etiopien, her udviklede han den lyd, han omtaler ovenfor. Altså den noget uortodokse fusion mellem traditionel etiopisk folkemusik og amerikansk jazz. De følgende år, er siden blevet kaldt guldalderen indenfor ethiojazzen. Her blomstrede utallige jazzensembler i Addis Abeba under ledelse af Astatke, og den i år afdøde, saxofonist Getatchew Mekuria. Kulminationen kom da selveste Duke Ellington kom til byen i 1973, for at optræde med Mulatu Astatke.

Denne lange smøre skulle gerne virke som en eller anden form for forforståelse for det program, som bliver sendt på torsdag. Københavnske Debre Damo Dining Orchestra, hvis medlemmer har baggrund i Whoareyoupeople, The Floor Is Made Of Lava og Laburnum, debuterede i 2015 med singlen ’Yesega Wat’, der var umiskendelig ethiojazz. Siden har debut-lp’en, der kom i september, føjet flere genredefinitioner til. Psych, syre og kraut blandt andet.

Her ’ Where Pyramids And Space Collide’ fra den nye skive:


Debre Damo Dining Orchestra er:

Søren Lyhne Skov: Tenor Sax
Rasmus Karkov: Alto Sax
Peder Mertner Vind: Keys
Asbjørn Nørgaard: Drums
Kasper Saaby: Drums
Simon Visti Tang: Bass

Stil ind nu på torsdag, d. 1. december, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream

Foto: Jacob Borg Christensen

Ingen kommentarer: