af Jan Damage Petersen
ADVARSEL!
En stor del af denne årsliste
repræsenterer elektrificeret guitar, leveret af hovedsageligt mænd (på forhånd
undskyld, Henrik Marstal), der har det tilfælles, at de kan skrive sange.
Gennemsnitsalderen er ca. 80 år, og ingen af dem har hørt om autotune.
På den danske liste, er ingen i
nærheden af at være blandt de knapt 70!?! nominerede til ’Årets Danske
Udgivelse’ til Gaffa-Prisen. En top fem blev til top seks, da jeg ikke kunne
vælge imellem The Monoliths og Molly. Så det, der burde være en formidlers
fornemmeste opgave, nemlig at begrænse sig, mestrer jeg ikke. Med andre ord, årslisterne
(udlandet følger de kommende dage. red.) er udarbejdet af et håbløst umoderne,
smågnavent, konservativt og halvgammelt fjols.
God fornøjelse!
Danske udgivelser (i nogenlunde tilfældig
rækkefølge):
0% - ’God Hates Young People’
At bandet med verdens sejeste
bandnavn, også udgav den bedste plade herhjemme i 2017, finder jeg helt
naturligt. At de også stod for årets albumtitel er bare en bonus. På ’God Hates
Young People’ kommer vi rundt i alle afkroge af alternative rockmusik, som den
blev lavet, da den var allerbedst i midtfirserne (læs: SST og Homestead
Records). Jeg kan ikke få nok af at høre åbneren ’Original Man, mens ’Shark
Song’ minder mig om den samme paranoia som Shellac, havde overfor egern på
’1000 Hurts’-pladen. Versionen af Donovans ’Colours’, kårede vi i december som
årets cover på Mod Strømmen. Og sidst, men ikke mindst, så bliver versionen af
Deroll Adams ’Portland Town’, leveret med de selvsamme maskinpistolssalver, som
der i sangen bliver opponeret imod. Det er ganske enkelt pragtfuldt.
’Caveman In Bathroom’:
Big Mess - ’Try To Enjoy It’
Og ligesom jeg gik her at troede,
at Big Mess ikke kunne gøre noget forkert, så tog jeg mig selv i, ikke at bryde
mig specielt meget om førstesinglen, ’Pick Ur Queen’. I Mod
Strømmen-udsendelsen fra november sidste år, blev bandet sammen med redaktøren
enige om, at de spiller "punk af en art". Nej, jeg brød mig ikke om
det første nummer, men det er jo derfor, at jeg knuselsker Big Mess. Man kan
ikke sætte sin beskidte finger på, hvad og hvem de er, andet end, at de er
møghamrende dygtige til at skrive sange. Her er ingen regler, og det har for
fanden da heller aldrig været meningen, at der skal være i punkrock. Jeg har
hørt folk sige, at de "hader" Big Mess. Det bragte mig lidt ud af
fatning, jeg som ellers beundrer bandet helt vildt. Netop derfor er Big Mess,
blandt de bedste og vigtigste rockbands herhjemme. Ikke blot fordi de kan
skrive sange, men fordi de udfordrer og er en dejlig forfriskende fuckfinger
til den danske (nogle gange lidt for magelige) undergrundsscene.
‘Stay With Your Friends’:
Glow Kit - ‘Pick Your Fights’
Hey du! Vidste du, at der stadig findes
rendyrket indierock derude, som ikke er et twist af psych, kraut, shoegaze
eller post-det-ene-eller-andet? Den slags, har det desværre med at blive
overset. ’Pick Your Fights’ er et glimrende eksempel på dette. Hvis du ikke
kender Glow Kit, så er de blandt det ypperste dansk indierock kan præstere, et
af de få tilbageværende bands, der kan spille rock som Sebadoh eller Pavement,
og skrive lo-fi hits som Robert Pollard. Som bekendt, eksisterer der næsten
ikke noget bedre i denne verden.
‘Sail Away’:
Visitor Kane - ‘Easy Concern’
Når et medlem fra det helt og
aldeles fremragende band, Less Win, beslutter sig for at lave et soloalbum, så
er det bare om at slå lyttebøfferne ud. Bassisten Patrick Kociszewski byder os
op til dans, med en helt forrygende omgang synth-pop. Da australske Total Control
udgav ’Typical System’, tillod vi os at kåre årets basgang, på ’Easy Concern’
er der mange kandidater til den titel. I pressematerialet bliver albummet
beskrevet som en hybrid mellem Scott Walker og The Human League, og (med fare
for, at den nu går i buksen på gråskæggede anmeldertyper) Bowie. Mod Strømmen
har yderligere tilladt sig, at føje fantastiske Echo & The Bunnymen til
selskabet. Håber ikke ’Easy Concern’ er en enlig svale, det er pladen ganske
enkelt for forrygende til at være.
‘Requiem For Brenner’:
The Monoliths - ‘S/T’
Så kom den endelig, den nye plade
med noise-sludge-punkerne fra The Monoliths, hvis man altså er underlig nok til
at blive begejstret af den slags. Kompromisløs, er en nærliggende etikette.
Pladen er nemlig tung, støjende og hypnotisk repeterende. Heldigvis er der så
meget nysgerrighed og melodisk tæft, at det aldrig er i nærheden af at blive
kedeligt. Et band, der er helt uden sidestykke herhjemme. For hvilket orkester
i Danmark kan man sammenligne med så fantastiske bands som Butthole Surfers,
The Jesus Lizard eller feedtime? Nej, vel.
’Song For Your Daughter’:
Molly - ’Stay Above’
Nyskabende er Molly ingenlunde. I
en snæver vending, kan man måske beskylde dem for plagiat, men det gør jeg
selvfølgelig ikke. Molly lyder stadig som et af verdens bedste bands Hüsker Dü,
det er i sig selv en bedrift. Dog har de udvidet paletten en lille smule, og vi
kan passende smide endnu et af verdens bedste band ind i ligningen, nemlig
Dinosaur Jr. Det er fremragende godt udført, sangskrivningen, samspillet og
vokalpræstationen er sublim. På den næste plade kunne det dog være fedt at høre
en lille bitte smule mere Molly. Bandet er for godt til ikke at give lidt mere
af sig selv, simpelthen.
’All About’:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar