Seperate sider
▼
mandag den 31. oktober 2016
lørdag den 29. oktober 2016
’Being There’. Tyve år i dag
”Rygtet var løbet i forvejen, men måske ikke hurtigt nok, da
undertegnede, en kold tirsdag aften i december 1996, mødte op på Loppen på
Christiania, for at høre Wilco. Efter, at Uncle Tupelo var gået i opløsning var
Jay Farrar fortsat i Son Volt, der hurtig viste sig at slå ind på en
traditionel countryvej, mens Jeff Tweedy på debutpladen med Wilco, ’AM’, fra
1994, lænede sig op ad en form for countryrock, der var funderet i hans
tidligere arbejde.
Et par måneder før Wilco besøgte København hin decemberaften, havde det
udgivet det ambitiøse dobbeltalbum ’Being There’, som man i dag må betegne som
gruppens store spring fremad. Mange af de idéer og de uventede omveje i
psychedelia, power pop og soul, som ’Being There’ flyder over med, kan vi i dag
takke multiinstrumentalisten Jay Bennett for. Der var allerhøjest 30 mennesker
til stede på Loppen, da Wilco gik på scenen. Det lod dog ikke til at ryste
bandet, der gav en fortrinlig koncert, hvor det meste af materialet kom fra
’Being There’”
Ovenstående indgik i de mindeord,
jeg skrev om Jay Bennett (1963-2009), der var med til at forme lyden på Wilcos
mesterværk, ’Being There’, der udkom, d. 29. oktober 1996.
’Red-Eyed And Blue’:
Stereogum lovpriser også albummet i dagens anledning:
“Right from the start
it’s clear this will be no regular alt-country album. “Misunderstood,” the
first of many epic Wilco album openers, finds Tweedy converting his Paul
Westerberg worship into something larger than life. Six-and-a-half minutes of
lurching noise and strung-out balladry about an underachiever skulking around
his hometown culminates in a thunderous kiss-off that remains the highlight of
many Wilco concerts to this day: “I’d like to thank you all for nothing! I’d
like to thank you all for nothing at all! I’d like to thank you all for
nothing! Nothing! Nothing! Nothing!” It’s the sound of triumphantly disavowing
your past, and it accomplishes its bridge-burning objective in rapturous fashion.”
fredag den 28. oktober 2016
Bad Afro tyve år. Besøg af Lars Krogh. Playliste 27. oktober 2016
1. Fuzz -
Earthen Gate (2013)
2.
Dragontears - Borderline (2007)
3. Bob
Dylan - If You Gotta Go, Go Now (1965/2015)
4.
Narcosatánicos - Vulvic Church (2016)
5. Psychic
Ills - Another Change (2016)
6. Baby
Woodrose - Freedom (2016)
7. Nick
Waterhouse - Holly (2014)
8. The
Dolly Rocker Movement - The Only One (2010)
9. Sleaford
Mods - Jobseeker (2007)
10. Sweatmaster
- Hold It (2001)
11. Ann
Peebles -I Feel Like Breaking Up Somebody's Home Tonight (1971)
12. The
Velvet Underground - Sunday Morning (1967)
13. Telstar Sound Drone - Dark Kashmir (2016)
14. Buck
Owens - White Satin Bed (1969)
15. Spids Nøgenhat - Spids Nøgenhat I Græsset (2013)
16. Dragontears - William (2010)
torsdag den 27. oktober 2016
“Fight The Good Fight Of The Faith”
“In the early '70s,
backmasking—or the practice of recording vocals and instruments backwards and
then reinserting them into the forward mix of a song—was something a music
savvy (and possibly stoned) Beatles fan might bring up. A decade later, it had
become a cause célèbre for conservative religious leaders, school teachers,
parents, and even politicians. Whether it was the reversed voice of Freddie
Mercury declaring "it's fun to smoke marijuana" on "Another One
Bites the Dust" or Styx imploring Satan to "move through our
voices" on "Snowblind," there seemed to be mounting evidence
that rock music was literally becoming a mouthpiece for the devil.”
- tekststykket herover beskriver i
korte træk og ganske godt, hvad denne velskrevne og interessante artikel, ’The Fight to Save America From Satan's Subliminal Rock Messages’, fra magasinet
Atlas Obscura handler om.
God læselyst
onsdag den 26. oktober 2016
”They wouldn't let me do what the BBC let me do”
I går var det tolv år siden, at
den engelske radiomaestro John Peel tjekkede ud fra denne verden. Peel fik sit
første ulønnede job på en mindre radiostation i Dallas. Da Beatlemania ramte
USA rykkede han til en større station i samme by, der brugte den unge brite som
deres officielle The Beatles-korrespondent, fordi han var vokset op i en flække
nær Liverpool. Senere arbejdede han for KOMA i Oklahoma City, før han i 1965
flyttede til San Bernadino i Californien, hvor han under fødenavnet John Ravencroft
lavede morgenradio.
Da han vendte
hjem til England i 1967, fik han tjansen som natvært på piratstationen, Radio
London. Her var han manden bag programmet ’The Perfumed Garden’, som var med
til at etablere ham som en markant radiostemme, der præsenterede de nye acts
fra Swinging Londons frodige undergrundsscene, plus toneangivende bands fra Los
Angeles og San Francisco. Efter Radio London lukkede ned i august 1967, blev
han ansat hos BBC, hvor han i 1968 blev eneansvarlig for udsendelsen, Top Gear.
Året efter udviklede han The Night Ride, der udover at bringe interviews med
fremtrædende musikere, også sendte et eklektisk udvalg af liveoptagelser, digtoplæsninger
og verdensmusik. Et freeform-radioformat, som kom til at kendetegne Peels
karriere. Og som bevirkede, at han blev hos BBC, selvom det ikke skortede på
tilbud fra kommercielle radioforetagender.
"They leave you to get on with it. I'm paid money by the BBC not to
go off and work for a commercial radio station ... I wouldn't want to go to one
anyway, because they wouldn't let me do what the BBC let me do.", som han selv fastslog i 1979.
I går var det altså tolv år
siden, at John Peel døde af et hjertetilfælde. Jeg kan ikke ligefrem påstå, at
jeg har lyttet til Peels forskellige radioprogrammer. Gennem årene er det
blevet til nogle enkelte. Min opmærksomhed har mere været rettet mod hans
såkaldte Peel-sessions, der strækker sig fra september 1967 og frem til oktober
2004. Herunder en liste med medvirkende artister og bands.
Well, det blev rigeligt langt dét
her (og så har jeg end ikke skildret Peels veneration for britisk punkrock, new
wave og postpunk) når jeg bare ville fortælle, at man kan høre/downloade et anseligt
udvalg af John Peels radioshows via bloggen The Perfumed Garden.
tirsdag den 25. oktober 2016
Bad Afro tyve år. Mod Strømmen får besøg af Lars Krogh
”I 1996 var ambitionen indenfor det næste tiår at udgive halvtreds
vinylsingler med beskidt rock'n'roll fra Norden. I dag ti år efter er det
blevet til op mod 100 udgivelser.”
Således indledte jeg et indlæg om
Bad Afros ti års jubilæum her på bloggen, tilbage i november 2006. Jeg har ikke
tal på, hvor mange plader selskabet har udgivet siden. Ved fejringen af tiåret,
der løb over to dage, dels i Stengade 30, dels på Loppen, spillede Baby
Woodrose, Columbian Neckties og The Seventh Son, den første aften. Anden dagen
bød på The Flaming Sideburns, Slideshaker, On Trial og The Defectors.
Tyveårsdagen gør Bad Afro også stads
ud af. Det sker på Loppen, lørdag d. 5. november. Det er faktisk lykkedes at
samle dét Baby Woodrose, som optrådte i 2006. Det vil sige Uffe Lorenzen (guitar/vokal),
Anders Skjødt (bas) og Anders Grøn (trommer), der på scenen får følgeskab af Mads
Saaby (guitar). Samme hold drager senere i november på Tysklands tour.
Nu overlader jeg ordet til Thomas
Løppenthin, der har skrevet dét, man med lidt god vilje, kan kalde en festtale
i anledning af jubilæet:
”Lørdag den 5. november sætter Bad Afro Records strøm og lyd på
fejringen af pladeselskabets 20-års fødselsdag. Det sker på hæderkronede
københavnske Loppen, hvor de tre højaktuelle Bad Afro-artister Baby Woodrose,
Telstar Sound Drone og Narcosatanicos spiller op til fødselsdagsfest. Alle
billetter til koncerten er revet væk, og Bad Afro-fans fra lande som USA,
England, Frankrig, Tyskland og Norge har meldt deres ankomst.
At Bad Afro Records runder dette imponerende hjørne er ikke blot en
bedrift i en tid, hvor den kommercielle musikindustri siges at være tvunget i
knæ, men også fordi selskabet siden dag ét har været drevet af én mands
brændende ønske om at pushe, som sloganet for selskabet går, "Scandinavian
Rock To The Man". Med ildsjælen Lars Krogh ved roret lagde Bad Afro hårdt
ud med at introducere 90'ernes skandinaviske garageboom til et intetanende
dansk publikum. Direktør Krogh var på evigt togt gennem Norden, hvilket førte
til, at selskabet i de første leveår udgav en imponerende række plader med
toneangivende navne indenfor genren, såsom Turbonegro og The Hellacopters.
Men Bad Afro gravede også meget dybere, og ikke mindst den på disse
breddegrader så ukendte finske garagerock, med flagskibet The Flaming Sideburns
som absolutte hovedmænd, fik maksimal tid i rampelyset hos selskabet, som først
senere kastede sig over danske artister som The Burnouts og Baby Woodrose. Da
sidstnævnte blev en dansk overnight sensation, sendte dette Bad Afro ind i en
helt anden liga, og selskabets klassiske logo med den cool, jointrygende dude
gik fra undergrundsfænomen til at være en t-shirt topsællert.
Bad Afro forudså det boom af garagerock, som i de kommende år ramte
verden med bands som The White Stripes og The Black Keys. Og da svenske The
Hives brød internationalt igennem i starten af 2000 var Lars Krogh til møde i
England med Alan McGee (fra pladeselskabet Creation Records) med henblik på at
få signet The Flaming Sideburns til hans selskab Poptones. Dette skete
imidlertid ikke, men det rokkede ikke ved Bad Afros høje stjerne som formidler
af garagerock af høj klasse.
De kommende år skulle dog vise, at Lars Krogh også kunstnerisk ville
mere med Bad Afro. Den rendyrkede garagerock blev suppleret med mere
psykedeliske og udsyrede toner. Først fra det lsd-inspirerede Dragontears i
2007, som varslede den internationale psych-bølge med navne som The Black
Angels og Wooden Shjips. Krogh havde atter ramt tidsånden lige i plet. Og det
var derfor oplagt, at da danske Spids Nøgenhat i 2013, efter 12 års tavshed,
skulle gøre comeback på pladefronten med 'Kommer Med Fred', var det med Bad
Afro i ryggen som pladeselskab. Spids Nøgenhats uforudsigelige popularitet
sikrede bandet og Bad Afro en plads i de danske historiebøger.
At Bad Afro både har formået at holde på sine bedste artister, men også
er gået efter at forny sig, og fortsat udfordre sig selv og lytterne, tegnes
flot op ved fødselsdagsfesten i november. Baby Woodrose, som har været i stald
hos Bad Afro siden 2002, gik i sidste måned direkte ind på førstepladsen på den
officielle hitliste over solgte vinylplader i Danmark med deres flotte comeback
'Freedom'. Og nytilkommerne i det Aarhusianske noise-rock ensemble
Narcosatanicos markerer endnu et evolutionsskridt for det garvede selskab. I
næste måned udgiver Bad Afro sekstettens nye album 'Body Cults', en plade som
sagtens kan stå som den mest brutale og uforsonlige i selskabets historie.
Stadig ingen leflen for mainstream hér.
Så tak for turen og stort tillykke til Bad Afro Records med de første
20 år. At nysgerrigheden og formidlertrangen hos selskabet stadig er intakt,
kan man kun fryde sig over. Som fan af dette pragtfulde foretagende er kun
tilbage brændende at ønske sig, at Bad Afro tager 20 år mere. Mindst! Hvor kan
det dog ikke føre os hen?”
Stil ind nu på torsdag, d. 27.
oktober, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream.
søndag den 23. oktober 2016
Kort prædiken for døve ører. Det er jo søndag.
Én sølle anmeldelse er alt, hvad det
er lykkedes mig at finde af The Love Coffins nye fremragende udspil, ’Buffalo
Thunder’. Ikke, at anmeldelsen i sig selv er sølle, den er faktisk glimrende.
Men nu er der efterhånden gået tre uger siden ep’en kom på gaden. Og det er kun
blevet til en anmeldelse.
Det er ingen hemmelighed, at jeg anser
The Love Coffin for at være et af de mest interessante rockorkestre herhjemme lige
nu. Det synspunkt, står jeg åbenbart næsten alene med. Eller sagt lidt mindre
konfronterende, så ved jeg, at større og større kredse af det københavnske
musikliv (sæt selv undergrund ind, hvis det passer dig bedre) er begyndt at få øjnene
og ørerne op for de ubestridelige rockkvaliteter som bandet besidder. I
England, Frankrig og Holland er det samme ved at ske.
Hvad med at få anmeldt den plade,
kære anmeldere? Det er jo nok af jer derude. Måske flere end det lille arvefølgerige
nogensinde har haft før? Mon ikke, der i denne, må man formode, nysgerrige skare,
stadig sidder et par stykker eller mere, som er på jagt efter det næste musikalske
fix?
’Buffalo Thunder’ er lige her:
lørdag den 22. oktober 2016
Howe Gelb fylder 60 år i dag.
Det bliver fejret på behørig vis i
The Rialto Theatre i Tucson, Arizona, i aften. Giant Sand får besøg af Steve
Shelley, Maggie Björklund og Annie Dolan, plus Jerusha Lewis og Neema Lukumbuzya fra 'Sno
Angels-projektet, som jeg tidligere har omtalt. Dertil kommer optrædener af Exene Cervenka og John
Doe, samt Scout Niblett. Tillykke med dagen.
Hvis man ikke lige ved, hvem
denne Gelb er, kan man komme ham lidt nærmere i dette venindebog-interview.
Okay, det er ikke en venindebog, men spørgsmålene er af samme kaliber.
Howe Gelb spiller med sin piano-trio i Bremen i København,
d. 6. december.
The Fannies. Live fra New York
Sidste lørdag, altså d. 15.
oktober, spillede Teenage Fanclub for en fuldstændig udsolgt sal i Bowery
Ballroom i New York. Nyctaper optog
koncerten. Den 10. februar næste år, kommer de forbi Lille Vega.
fredag den 21. oktober 2016
Roxy Jules. Playliste 20. oktober 2016
1. Roxy
Jules - Rubies & Blood (2016)
2. Arab
Strap - Cherubs (1999)
3. Roxy
Jules - When Massive Stars Explode (2016)
4. Lana Del
Rey - Blue Jeans (2012)
5. Sonic
Youth - Pattern Recognition (2004)
6. Land Of
Talk - Speak To Me Bones (2006)
7. Roxy
Jules - Strayed Ashes (2016)
8. dEUS -
Let's Get Lost (1994)
9. Nick
Cave & The Bad Seeds - Jesus Alone (2016)
10. Lisa
Germano - Bad Attitude (1993)
11. Broken
Bells - The High Road (2010)
12. Bruce
Springsteen - State Trooper (1982)
13. Roxy
Jules - Fireflies (2016)
14. Smog -
Your Sweet Entrance (2000)
15. Low -
Gentle (2015)
16. The
Stone Roses - I Wanna Be Adored (1989)
17. Daughter
- Youth (2013)
18. Roxy
Jules - Wires Cut Through The Sky (2016)
torsdag den 20. oktober 2016
onsdag den 19. oktober 2016
Roxy Jules i Mod Strømmen
På fredag udkommer Roxy Jules
III. Roxy Jules er Julie Runas alter ego. Jeg ved ikke, om man direkte kan tale
om, at Roxy Jules er en integreret del af Julie Runa, men der er i al fald det
navn, hun laver musik under.
Hvor de tidligere to plader har været
selvudgivelser, har Runa nu indgået en aftale med det københavnske plademærke Nordic
Music Society, der blandt andet arbejder sammen med Cody, The Warmongers og Southern
Gothic Tales. Forhåbentlig kan samarbejdet få Roxy Jules følelsesfulde, lidt indadvendte elektroniske
beat-orienterede støjrock ud til et bredere publikum. Det tyder det på. Førstesinglen
fra pladen, ’Rubies & Blood’, har været pænt repræsenteret på musiksider,
både nationalt som internationalt.
Stil ind i morgen, torsdag d. 20.
oktober, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream.
Foto: Thomas Rasmussen
tirsdag den 18. oktober 2016
“If you tried to give rock and roll another name, you might call it 'Chuck Berry'.”
Tillykke til Chuck Berry, der
fylder 90 år i dag
Overskriften er for øvrigt et citat
af John Lennon.
mandag den 17. oktober 2016
’Lay Down Clown…’
”On occasion, Mars was
given to fits of strangely theatrical behavior. This usually coincided with the
appearance of his outré alter ego. ‘Pappy the Clown’. The first time Pappy
appeared was during a gig at a punk club in Virginia Beach. “We did a sound
check, and then Chis came back for the show made up like a clown, with no
explanation”, recalled Westerberg. “And he wouldn’t say a word. It was all
mime. It kinda startled us. We all thought this pretty much genius…but weird as
hell”
“It was…God…it was funny”, said Tommy
Stinson. “It was pretty disturbing at first too, because it was so out of the
blue.””
- fra ‘Trouble Boys. The True Story Of The
Replacements’ af Bob Mehr.
De klovnelignende figurer har Chris
Mars ikke lagt bag sig. De indgår i høj grad i den kunst, som Mars lever og ånder
for i dag.
søndag den 16. oktober 2016
Freakwater på onsdag i Malmø
Det er over ti år tilbage, at
Freakwater senest var på Europa-turné. Jeg skal ikke lægge skjul på, at deres
album, ’Scheherazade’, er et af fedeste, der er kommet i år, når det gælder
roots, country og folk. Af uforklarlige årsager er der ikke et dansk
spillested, som har turde binde an med en koncert. Det finder jeg besynderligt,
når jeg ser på hvilke acts, der ellers bliver sat op. Heldigvis er der ikke
særligt langt til Folk å Rock på Lilla Torget i Malmø.
Janet Bean og Catherin Irwin
fandt sammen over en fælles kærlighed for The Carter Family og The Louvin´
Brothers, for over tredive år siden. Den kærlighed har de dyrket på en række kritikerroste
album. Før det begynder at lyde alt for altmodisch, skal jeg lige indskyde, at
selvom, der er en stærk musikalsk kontinuitet i duoens værk, så har den aldrig
været bange for at gå andre veje. D’damer har ikke været hæmmet af den til
tider smalle genrebetegnelse, men har hele tiden søgt at inkorporere andre udtryk.
Freakwater har ligesom skåret deres egen vej gennem den alternative country. Hvilket
har bevirket, at de, til trods for de fine anmeldelser, ingensinde har fået et kommercielt
gennembrud. Verden er uretfærdig.
’What The People Want’ fra ’Scheherazade’:
lørdag den 15. oktober 2016
Panic!
Fra venstre Chuck Dukowski, Keith Morris, Roberto Valverde
og Greg Ginn. Senere hen kaldt de sig for Black Flag.
fredag den 14. oktober 2016
Less Win. Playliste 13. oktober 2016
1. Less Win
- Bury The Heart (2016)
2. El Niño
Miguel - Vals Flamenco (2006)
3. The
Laughing Clowns - Holy Joe (1980)
4. Equis -
Bolas (2015)
5. Less Win
- Haunted Skin (2016)
6. Lounge
Lizards - Do The Wrong Thing (1981)
7. Robert
Forster - Baby Stones (1990)
8. Jim O'Rourke
- Friends With Benefits (2015)
9. Less Win
- A Thought To Be More (2016)
10. Camaron
De La Isla - Potro De Rabia Y Miel (1991)
11. This
Kind Of Punishment - Don't Go (1987)
12. The
Bodies - Desperate (2015)
13. Less
Win - When You Lay Your Hands (2016)
14. The
Blue Orchids - Bad Education (1982)
15. The
Drones - You Really Don't Care (2005)
16. Aya RL - Ulica (1985)
torsdag den 13. oktober 2016
Mod Strømmen kipper med flaget…
…og ønsker spillestedet Global
tillykke med ti års dagen i morgen.
Herover er det den haitianske
voodoogruppe. Chouk Bwa Libète, der har ladet sig fotografere foran det lille spillested på Nørrebro. Global har nemlig opnået en så stor anseelse i the worldmusic
circuit, at kendte orkestre og artister, selv ønsker at optræde der, selvom
økonomien kan være stram. I dette fødselsdagsinterview fra Modkraft, er der et
bud på, hvorfor det kan lade sig gøre.
Dagen bliver fejret med et fint
besøg fra Kap Verde. Øgruppen, der ligger ca. femhundrede kilometer ud for
Afrikas vestkyst, og som var knudepunkt for den portugisiske slavehandel. Efter nellikerevolutionen i 1974 blev østaten
selvstændig. Under det portugisiske herrevælde spirede den særegne, harmonika-baserede
Funana-stil frem i landdistrikterne. Den blev et symbol på kampen for Kap
Verdes uafhængighed. Det brød portugiserne sig selvfølgelig ikke om. Funana
blev forbudt og det fik store konsekvenser for musikere, hvis de blev taget på
fersk gerning, mens de udøvede den dansevenlige, bandlyste genre. De risikerede
både tortur og fængselsstraf.
Det er netop en af Funanaens mestre,
der kommer forbi. Hans navn er Victor Tavares, men er bedre kendt som Bitori.
Han har været med i fem årtier, selvom han første indspillede sit debutalbum,
som 59-årig, i 1997. Den udgivelse har plademærket Analog Africa, der har
specialiseret sig i at indsamle og udgive rå, funky og psykedeliske musik fra
Afrika og Latinamerika fra 60'erne og 70'erne, genudsendt fornylig.
Aftenen byder også på et dj-sæt
fra herrerne bag Analog Africa, samt det danske afrobeat-orkester, The
KutiMangoes.
onsdag den 12. oktober 2016
“I wanted to play football for the coach…”
Jeg ved ikke, hvordan det blev
modtaget af dedikerede fans, da rock'n'roll rebelen, Lou Reed, i det over seks-minutter
lange titelnummer på ’Coney Island Baby’, fra 1976, proklamerede, at det eneste
han egentlig altid havde ønsket sig, er at passe ind. Jeg var der ikke. Væk er
transvestitter, junkier og det rakkerpak som Reed normalt holdt helligt.
’Coney Island Baby’, lyder faktisk somom, at
Reed går rundt på Coney Island en sen nattetime og når frem til en form for
erkendelse. At han betaler en høj pris for, at leve sit liv på den måde, han nu
engang har valgt. Måske når han ligefrem frem til en accept af, hvem han selv
er?
tirsdag den 11. oktober 2016
Less Win i Mod Strømmen
”Håndværket er nydeligt for stilen, og produktion holder. Det er
tydeligt at vi har at gøre med et band, som har sin egen opfattelse af hvordan
musikken skal lyde, og som ikke vil adlyde et stort pladeselskab. Kudos for
det. Når Less Win bliver aller mest poppet og catchy er vi ikke langt fra
tidlige Kings of Leon (inkl. utydelig vokal) eller BRMC (grå-brun lyd og et
halvsløvt tempo). Disse to bands besidder dog både evnen og viljen til at
skrive lækre ørehængere. Om de noget antipoppede Less Win simpelthen nægter
denne tilgang, eller om de ikke kan, må stå i det uvisse. Faktum er, at det
ikke er noget, de gør sig i.”
Af og til, eller måske snarere temmelig ofte, undrer jeg mig over, hvilke referencer kritikere kan høre i en
given musik. Tag for eksempelvis Gaffa-anmeldelsen i kursiv herover, hvor Less Wins nye
plade ’Trust’, der kom i juni, bliver sammenlignet med ”Kings of Leon (inkl. utydelig vokal)” og Black Black Rebel
Motorcycle Club ”(grå-brun lyd og et
halvsløvt tempo)”. Mage til vrøvl. Pardon. Recensenten kan muligvis
undskyldes med, at han mangler musikalsk forkundskab, der enten kan have noget med hans alder eller general uvidenhed at gøre. Nu kan man så selv gisne om,
hvilken af de to anmeldelser, Uncuts eller Gaffas, jeg sætter min lid til?
Det er ikke første gang, at Less Win
har skilt vandene. Da debutpladen ’Great’, kom på gaden i 2013, skete det
samme. I et optaktsindlæg til deres medvirken
i Mod Strømmen dengang, skrev jeg:
”Less Wins debutplade, ’Great’, satte kritikerne på ekstraarbejde.
Anmeldelserne var i bund og grund fine, men de havde vanskeligt ved at
genrebestemme den vidtfavnende københavnertrio. Post-punk, Madchester, psych,
drone, liflig popmusik gemt bag et støjslør etc., etc. Ordene var mange og det
er Less Wins inspirationer også. Bandet plukker med løs hånd, blander
påvirkningerne i den store smeltedigel og kommer ud med et originalt udtryk.”
Stil ind, nu på torsdag, d. 13.
oktober, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream
Ved det seneste besøg, d. 13.
juni 2013, spillede Less Win disse kompositioner:
1. Less Win – As Of Today (2013)
2. Crime & The City Solution – Six Bells
Chime (1986)
3. Young Marble Giants - Constantly Changing
(1980)
4. King Khan & BBQ Show – Too Much In Love
(2006)
5. The Fall – Mother-Sister (1979)
6. Thee Oh Sees – Warm Slime (2010)
7. PIL – Poptones (1979)
8. Netherlands Philharmonic Orchestra – Bolero
(1963)
9. Less Win – Ungrateful & Weak (2013)
10. Pylon - Feast Of My Heart (1980)
11. DNA – 5:30 (1981)
12. DNA – Blond Redhead (1981)
13. Black Lips – Spidey’s Curse (2011)
14. Less Win – Bayonet (2013)
15. M&H Band – Popcorn (remix version,
special dj) (1988)
16. Less Win – I’m The Shore (2013)
søndag den 9. oktober 2016
Goodies fra Klub Soja
’Spids Nøgenhat I Græsset’ med Morten Arons Vilde Græs:
’Sangen Selv’ med De Efterladte:
På youtube-kanalen sichlaubruun, finder man flere videoer
fra i går
fredag den 7. oktober 2016
Motorique. Playliste 6. oktober 2016
1.
Motorique - Stay Girl (2016)
2. Geneva
Jacuzzi - Casket (2016)
3. Yellow
Magic Orchestra - Technopolis (1979)
4. Herbie
Hancock - Stars In Your Eyes (1980)
5. Motorique - Surfer (2016)
6. Patrick Cowley - Zygote (1981)
6. Patrick Cowley - Zygote (1981)
7. LCD
Soundsystem - Losing My Edge (2002)
8. Prince - Act Of God (2010)
9. De Efterladte - Drømte Jeg Gik Og Blev Ved Med At Gå
(2016)
10. Talking
Heads - The Great Curve (1980)
11. Supertramp -
Breakfast In America (1979)
12. Michael
Jackson - Don't Stop 'til You Get Enough (1979)
13. Roxy
Music - The Space Between (1982)
14. Motorique - Anatomy (2016)
onsdag den 5. oktober 2016
Motorique i Mod Strømmen
En tropisk blanding af synthpop,
krautrock og den fede funk fra halvfjerdserne. Sådan cirka beskriver Motorique
selv deres musik. Trioen har kendt hinanden i mange år, men har ikke været
enige om, hvordan den lyd og det udtryk, de står med i dag, skulle udvikle sig.
Dels fordi, de kommer fra meget
forskellige musikalske baggrunde. Dels fordi, de har haft travlt i andre konstellationer,
som har dækket de afarter af musik, som de hver især brænder for. Henad vejen
har forskellighederne dog vist sig at være det kit, der har skabt det legende og
eksperimenterende kammer, som man aner, at Motoriques udgivelser kommer fra. Gruppen
debuterede sidste vinter med singlen, ’Surfer’, der i september blev fulgt op
af ep’en ’Anatomy’.
Lyt med i morgen, d. 6. oktober, kl. 18.00, på enten 98.9 FM
eller via den direkte livestream
tirsdag den 4. oktober 2016
Morten Arons Vilde Græs og De Efterladte, nu på lørdag
Umage parring? Slet ikke. For nu
at sige det uden dikkedarer, så er dét, der binder os sammen vigtigere end dét,
der skiller os ad. Hvis det lyder frelst, så er jeg frelst. De Efterladtes fremragende
low key-folk hænger bedre sammen med Mortens Arons solo-output, end man umiddelbart
skal tro.
Nu på lørdag, kan man opleve dem
begge ved Klub Sojas arrangement i Kulturhuset på Islands Brygge. De
Efterladte, som netop har udgivet ’Adjø Tristesse’, deres måske bedste album til
dato, møder op som duo. Det vil sige, Peter H. Olesen og Michael Lund. Mens
Morten Arons Vilde Græs, som spiller et best-of Aron med mere sæt, denne aften består af, ja, Morten Aron Larsen (guitar), Søren Pilegaard Hansen (klaver/orgel), Klaus Møller (guitar) (Fløjl
og Elevatorfører) og Sigurd Djurhuus (guitar) (Tidsgæst).
De efterladte: Bravo
november from Jonas H.H.
on Vimeo.
Dørene åbner, kl. 20.30
søndag den 2. oktober 2016
lørdag den 1. oktober 2016
Outsider-folk mix af Steve Gunn
“Steve Gunn is a
Brooklyn-based American singer-songwriter who was formerly a guitarist in Kurt
Vile's backing band, The Violators. This album is mellow and kind of trippy!
Anything from Delta blues and 70s electric Brit-folk to jazzy acid folk, this
beautifully played six song effort is definitely a musical highpoint for me
this year.”
- Jamie Mason om Steve Gunns
album, ‘Time Off’, der kom i 2013.
”Der er dømt guitarlir på den voksne og tilbagelænede måde på Steve
Gunns ’Way Out Weather’. En plade, der på overfladen ikke gør det store væsen
af sig, men den bliver ved med at åbne sig op. Det er kun en måned siden, jeg
fik den ind ad døren, og det er muligt, at den var endt højere oppe listen,
hvis jeg havde haft den i et par måneder. På tidligere album og i andre
konstellationer, har Gunn vist, at han er en guitarekvilibrist. På ’Way Out
Weather’, viser han sig også som en fremragende sangskriver eller også er det
bare mig, der først har lagt mærke til det nu. Og hey, jeg har lige fået at
vide, at han også har udgivet en plade med Mike Cooper tidligere i år. 2014 er
et godt år for Steve Gunn.”
- Jan Damage Pedersen om Steve
Gunns album, ‘Way Out Weather’, der kom i 2014
”Adult-rock er den populære, lidt nedladende genrebetegnelse. Men den
mesterlige, instrumentalist Steve Gunns 2014-udspil, er så meget andet. Han
graver dybt i Amerikas fortid. Visse steder lyder det somom, at han er i gang
med en accelererende, natlig hootenanny, med så berigede guitarister. som Jerry
Garcia, Lee Ranaldo, Duane Allman, og John Fahey. På ’Way Out Weather’ viser
Gunn også sit store talent for sangskrivning. Af mangel på bedre, vil jeg kalde
pladen hypnotisk.”
- Hans-Henrik Siig om Steve Gunns
album, ‘Way Out Weather’, der kom i 2014
Teksterne herover stammer alle
fra Mod Strømmens årslister. Eller som vi kalder dem Beat 2000-et-eller-andet. Tidligere i år udsendte Gunn ’Eyes On The
Lines’, som jeg desværre ikke har hørt tilstrækkeligt til at komme med en
kvalificeret bedømmelse af. De næste måneder bruger Gunn på landevejen. Han
kommer forbi Atlas i Aarhus, d. 31. oktober, og Musikcaféen i Huset, d. 4.
november. I forbindelse med den to måneder lange tour, har han sammensat et
outsider-folk mix til The Vinyl Factory.
1. Pharaoh Sanders – Japan
2. Velvet Underground – All
Tomorrow’s Parties (demo)
3. Sibylle Baier – Tonight
4. Richard Thompson – Beat the
Retreat (live)
5. Jimmy Lee Williams – Hoot Your Belly
6. The Entourage Music and Theater Ensemble –
Piece for E flat Saprano, Guitar, & Thumb Piano
7. Michael Chapman – Among the Trees
8. Unknown – Chemirocha
9. Ernie Graham – Sebastian
10. Ted Lucas – Now That I know
11. Electronic Hole – The Golden Hill
12. F.J. McMahon – Early Blue
13. Sandy Bull – Last Date
14. Ronnie Lane – The Poacher
15. KAK – I’ve Got Time
16. Spirit – Topengo Window
17. Cold Sun – South Texas
18. Finbar and Eddie Furey – The Fox Chase