Seperate sider
mandag den 30. april 2007
It's The Truth 07
Nu skal det handle om rockmusik. Konkret om et band, som de fleste nok havde afskrevet nogensinde at skulle se stå sammen på en scene igen. Det er ikke desto mindre, hvad The Only Ones, kommer til at gøre i juni måned. Her er det MySpace bliver aktuel. John Perry, guitarist i bandet, har nemlig en profil, hvorpå det er muligt at høre hvordan numrene lyder live i dag. Og i det hele taget følge med i om der kommer flere job til og hvorledes turnéen udvikler sig.
Viva Vertigo i Mod Strømmen
’Vulcan Gas Company’ er et album, der byder på alt det bedste fra den amerikanske rockmusik. Blandt Becks foretrukne inspirationskilder finder man The Velvet Underground, Phil Spector, The Rolling Stones, The Doors, Elvis, Link Wray, The Stooges, Walker Brothers og Primal Scream. Redaktionen kan kun være enig!
torsdag den 26. april 2007
Brandes Anno 1950
Her er hvad ungdommen skulle vide om Georg Brandes i 1950.
“Brandes, Georg (1842-1927), berømt dansk litteraturhistoriker.
B. tilhørte en jødisk familie; faderen var grosserer og ret velstående, og det var meningen, at han skulle være jurist. Han interesserede sig imidlertid mere for litteratur og læste i stedet til magister. I sin ungdom holdt han mest af at læse Kierkegaard og J.L. Heiberg, og russeren Lermontovs “Vor tids helt” var hans yndlingsroman.
1870-71 var han på en stor rejse til England, Frankrig og Italien, og her lærte han særlig af fransk litteratur og franske kritikere. Under ophold i Tyskland på vejen hjem traf han Henrik Ibsen, der sendte ham til Danmark med ordene “Ærg De de danske, så skal jeg ærgre nordmændene”.
Og B, kom virkelig til at ærgre danskerne. Ved sin hjemkomst holdt han en række forelæsninger på universitetet om den europæiske litteratur i det 19. århundrede.
B. talte om engelsk, tysk og fransk litteratur, men kom ofte med angreb på det stillestående, selvglade Danmark, hvis litteratur var 50 år bag efter de andre europæiske landes; dette fremkaldte en ny dansk digtning, og en mængde digtere blev påvirket af B, som snart blev den mest omstridte person i Danmark, forgudet af nogle, forhadt af andre.
Dette bevirkede, at han ikke blev udnævnt til professor i litteratur, skønt han var den bedst egnede, han blev imidlertid hjulpet af private, så han kunne fortsætte sin virksomhed.
B. skrev bl.a. bøger om store mænd som Shakespeare, Goethe, Voltaire, Cæsar og Michelangelo; flere af dem blev oversat til fremmede sprog og gjorde hans navn kendt over hele Europa.
I sin ungdom havde B. været meget folkeligt interesseret; men efterhånden trak han sig tilbage, fordi han var skuffet over folks smålighed, og da han døde, var han en ensom mand. Hans indflydelse gør sig dog stadig gældende.”
mandag den 23. april 2007
Space Funerals
søndag den 22. april 2007
Roskilde 2007 i Mod Strømmen
Lyt med torsdag d. 26. april kl. 18-20 (98.9 FM / 98.8 Hybrid), når vi giver vort bud på, hvad man absolut bør se på festivalen.
1. juni 2006
18. marts 2004
1. David Bowie - The Jean Genie (1973)
fredag den 20. april 2007
”Can I Pop That?" God Bless Bob!
Hard To Handle
" I've seen things written about me hard to work with, hard to handle. Those are all written by men. I think it's a rather chauvinistic description. There's a lot of that still in the music business. There's still a lot of sexism all around. I mean, come on, what artist isn't difficult?"
tirsdag den 17. april 2007
Cotton Picker
Oh, you ain't a-gonna make a cottonpicker out of me
(Bom-bom-bom)
No, you ain't a-gonna make a cottonpicker out of me
(Bom-bom-bom)
You can make a-me laugh, make a-me cry
Shake the stars right out of the sky
But, you ain't a-gonna make a cottonpicker out of me
You can make a-me sweat, make a-me steam
You can make a-me rock-rock-rock till I scream
But, you ain't a-gonna make a cottonpicker out of me
You can make a-me laugh, make a-me cry
Make a-me roll-roll-roll till I die
But, you ain't a-gonna make a cottonpicker out of me
You can make a-me poor, make a-me rich
Make a-me want the seven-year-itch
But, you ain't a-gonna make a cottonpicker out of me
You can make a-me sing, make a-me dance
Make a-me rock right out of my pants
But, you ain't a-gonna make a cottonpicker out of me
Hey, hey you cottonpickers, right everybody, back to work
(c) Eddie Cochran (1956)
søndag den 15. april 2007
House Of The Rising Sun
Torsdag d. 12. april 2007 hyldede Dylan netop The Animals ved at spille ’The House Of The Rising Sun’ ved hans koncert i Metro Radio Arena i Newcastle, hjembyen for The Animals. Udgaven er mulig at downloade på http://www.bobdylan.de/, slå op under media.
Green Concorde i Mod Strømmen II
fredag den 13. april 2007
’Where Did You Sleep Last Night’/ ’In The Pines’ / ’Black Gal’
’Black Gal’ eller ’In The Pines’, som sangen også er kendt som, stammer sandsynligvis fra den sydlige del af bjergkæden Appalacherne i den østlige del af USA, hvor den stadigvæk er en del af den mundtlig overlevering. Ifølge den amerikanske musikantropolog og folkemindesamler Alan Lomax, havde Leadbelly lært ’Black Gal’ fra et skriftligt forlæg fra 1917. Det havde blot fire linier og en melodi.
Black girl, black girl, don't lie to me
Where did you stay last night?
I stayed in the pines where the sun never shines
And shivered when the cold wind blows.
Da bluegrass-artisten Bill Monroe (1911-1996), hvis band Blue Grass Boys bluegrass-stilen er opkaldt efter, indspillede sangen i 1952, havde den fået et par vers mere. Om den del af Monroe’s version, der begynder med ’The Longest Train’ originalt er skrevet som en selvstændig sang, der senere blev tilpasset til ’In The Pines’, er en pågående diskussion. En anden mulighed er, at Monroe, der var vokset op i Kentucky, som Appalacherne løber igennem, havde stiftet bekendtskab med en ikke nedskrevet mundtligt udgave.
The longest train I ever saw
Went down that Georgia line
The engine passed at 6 o'clock
The cab passed by at 9.
In the pines, in the pines, where the sun never shines
And we shiver when the cold wind blows.
I asked my captain for the time of day
He said he throwed his watch away
A long steel rail and a short crosstie
I'm on my way back home.
Little girl, little girl, what have I done
That makes you treat me so?
You caused me to weep, you caused me to moan
You caused me to leave my home.
I Nirvana´s udgave, der blot hedder ’Where Did You Sleep Last Night’, fra 1994, er vi tilbage ved udgangspunktet for sangen. En kvinde har måske opført sig socialt uacceptabelt. Det kunne være en hilsen til Courtney Love. Under alle omstændigheder er det med desillusion og udsigtsløs desperation, at Kurt Cobain (1967-1994) fremføre sangen. Kort tid efter satte han riflen for panden!
My girl, my girl, don't lie to me
Tell me, where did you sleep last night?
In the pines, in the pines, where the sun don't ever shine
I would shiver the whole night through.
Her husband was a hard-working man
Just about a mile from here
His head was found in the driver's wheel
But his body never was found.
My girl, my girl, where will you go?
I'm going where the cold wind blows
In the pines, in the pines, where the sun don't ever shine
I would shiver the whole night through.
onsdag den 11. april 2007
Take The 'A' Train
Onsdag den 4. april kurtiserede Bob Dylan henover denne playliste:
1. Take The 'A' Train - Duke Ellington - (1941)
2. Goin' To New York - Jimmy Reed - (1959)
3. Funky Broadway - Dyke & The Blazers - (1966)
4. Dirty Blvd. - Lou Reed - (1989)
5. New York's My Home - Ray Charles - (1960)
6. New York Mambo - Johnny Colon - (1971)
7. I Guess The Lord Must Be In New York City - Harry Nilsson - (1969)
8. Across 110th Street – Bobby Womack - (1972)
9. Boys In the City - NRBQ - (1972)
10. Let Me Off Uptown - Anita O'Day & Roy Eldridge - (1941)
11. Down And Out In New York City - James Brown - (1973)
12. No Sleep Till Brooklyn - Beastie Boys - (1986)
13. Broadway - Hank Ballard & The Midnighters - (1962)
14. Manhattan - Dinah Washington - (1959)
At Theme Time Radio Hour har sendt en time om New York, udelukker naturligvis ikke Mod Strømmen for at sende to timer om byen på et tidspunkt.
mandag den 9. april 2007
Green Concorde i Mod Strømmen.
Hvis vi kommer ud, vil det blive med indierockbandet Green Concorde, der har besøgt os før, og som vi glæder os meget til at få som gæster igen. Da Concorden var forbi i februar 2006 var det med disse tyve numre:
1. Green Concorde - Ten Cities Of Green Concorde (2004)
2. The Afghan Whigs - My Enemy (1996)
3. Malcolm Middleton - Break My Heart (2005)
4. Gore Slut - Crash By River (1996)
5. David Bowie - In The Heat Of The Morning (1970)
6. The Low Frequency In Stereo - Die Electro Voice (2002)
7. Kyuss - 100 Degrees (1994)
8. Arcade Fire - Power Out (2004)
9. La Bionda - I Wanna Be Your Lover (1982)
10. Green Concorde - 2:26 (2004)
11. Maxïmo Park - Graffiti (2005)
12. The Fall - Theme From Sparta F.C. (2004)
13. Green Concorde - Detroit (2004)
14. Sonic Youth - Diamond Sea (1995)
15. Spleen United - Gold Ring (2005)
16. dEUS - Instant Street (1999)
17. Sods - Copenhagen (1978)
18. Beck - Beercan (1994)
19. Hugo Montenegro, His Orchestra And Chorus - The Good, The Bad And The Ugly (1970)
20. Green Concorde - This Time (2004)
Green Concorde udsendte i januar albummet ’Ten Cities’. I marts spillede det support for Artics Monkeys i Vega. Bandet skal endvidere spille ved årets SPOT-festival i Århus, ligesom det lige været på deres Sad But Expensive Tour i Tyskland, så hvis det skulle knibe med samtalestof, har vi masser at tage fat om.
Lyt med d. 12. april, hvis det altså lykkes os at komme i æteren. Ellers prøver vi at rykke programmet en uge frem.
Aldrig Mere En 9. april / Flagregulativ
Mississippi
Efter tre-et-halvt års medbør og fire guldplader var The Mamas & The Papas gået hvert til sit. Pladeselskabet Dunhill så gerne at kvartetten fandt samme igen. Det tegnede derfor en kontrakt med John Phillips, der på sin side garanterede endnu en plade fra gruppen. Om det nogensinde var hans forsæt er usikkert. Uanset hvad gik Phillips i gang med ovennævnte LP.
‘(John The Wolfking Of L.A.)’ fik aldrig succes. De facto var det kun ’Mississippi’, der skabte en smule røre på hitlisterne. Sangen kunne dog havde fået et helt andet liv, hvis det ikke havde været for Elvis Presley’s egenmægtige manager Colonel Parker. Presley havde aldrig lagt skjul på, at han beundrede The Mamas & The Papas folkmusik. Han havde derfor været lutter ører, da hans egen studiemusiker James Burton, som Phillips havde indskrevet til at medvirke på guitar og dobro på ‘Wolfking’, havde spillet en demo af albummet for ham.
Siden mødte Presley og Phillips hinanden, og de fandt blandt andet sammen om deres fælles sydstatsbaggrund, ligesom de fornøjede sig ved at tage på motorcykelture sammen. Presley gav udtryk for at han gerne ville indspille ’Mississippi’, hvilket egentlig ikke var overraskende, eftersom man pærelet kan forestille sig sangen på Presley’s traditionelle countryalbum 'Elvis Country (I'm 10.000 Years Old)' fra 1971.
Sådan gik det ikke. Colonel Parker brød sig ikke om, at Presley lod sig se og inspirere af hippierne fra vestkysten.