Seperate sider
torsdag den 31. januar 2008
My Bloody Valentine på Roskilde
I går kom så den, ihvertfald for denne skribent, glædelige nyhed, at My Bloody Valentine gæster dette års Roskilde Festival. Samtidig har det i et års tid, været 100% sikkert, at der skulle komme et nyt album som opfølger til mesterværket fra 1991 Loveless, der iøvrigt var to år under vejs og mere eller mindre fik Creation Records til at gå konkurs. Det sidste nye er, at bandet har været i studiet i december og at "albummet" udkommer som digital download i løbet 2008. Vi får se!
onsdag den 30. januar 2008
Hallo jeg er vejret
Dem om det! Her er et digt af Baudelaire der både nævner vejret og klimaet:
Det var som om en tåge for dine øjne lå;
Dine Mystiske øjne (grå, grønne eller blå?)
Snart drømmende, snart blide, snart med et grusomt skær,
Snart matte som himlen i gråt og diset vejr.
Du minder om de tomme og triste gråvejrsdage,
Hvor man hører elskerhjerterne briste og klage,
Når de, ramt af et ukendt onde, vrider sig,
Og nerverne, på højkant, jager søvnen ud af mig.
Du ligner disse skønne horisonter til tider,
Som ses, når tunge skyer væk fra solen glider...
Hvor lyser du dog lystigt, du, våde landskab, når
Disse stråler ud af himlen som flammeunger står!
O lokkende klima, o farlige kvinde!
Vil jeg også tilbede jeres frost og nordenvinde,
Og kan jeg i den nådesløse vinter finde glæder
Mer herlige end dem, som is og jern breder?
Fra Charles Baudelaire: Helvedsblomsterne - Spleen og Ideal (1861) - oversat af Peter Poulsen (1997)
Mød op
tirsdag den 29. januar 2008
Beasley Street
Det fik mig til at fundere over, hvor meget jeg kender til manden. Det er ikke meget. Jeg ved, at han udgav nogle album mellem 1977-1982, at han igennem flere år havde en affære med Nico, der nær havde taget livet af ham. Desuden er han blevet namedroppet af en del af de nyere engelske band, bl.a. Arctic Monkeys. På stående fod kan jeg dertil remse enkelte numre op med ham 'Evidently Chickentown', 'I Don't Want To Be Nice', 'Valley Of The Lost Women' og 'Beasley Street'.
Sidstnævnte, der er fra pladen 'Snap, Crackle and Bop' fra 1980, er, endog af nogen, uden at blinke, blevet kaldt en post-modernistisk pendant til Eliot's 'Waste Land'. Bedøm selv.
mandag den 28. januar 2008
"Bill Wyman is counting"
søndag den 27. januar 2008
Cola Freaks på 7" vinyl
lørdag den 26. januar 2008
Folkmusikkens Top-50
fredag den 25. januar 2008
"In South Carolina there are many tall pines"
Skammens Vogn i Mod Strømmen
Sidste år sendte de debuten på gaden. Om den skrev musikbladet Geiger: ”Had det, elsk det eller vær bare forvirret” Læs hele anmeldelsen her, og læs en anden fra Undertoner her. Vi glæder os.
onsdag den 23. januar 2008
I Need A God Damn Job
Lyt med torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet 'Arbejde'.
En top-hemmelig profession
Lyt med torsdag, hvor temaet i Mod Strømmen er 'Arbejde'.
Protestantisk arbejdsetik
Ain't gonna sigh for you
Ain't gonna cry for you
If you're lazy
Let's work, be proud
Stand tall, touch the clouds
Let's work, let's eat
Let's live in ecstasy
Man and woman, be free
Let's work, kill poverty”
© Mick Jagger / Dave Stewart
Tekstplukket herover kombinerer glimrende Max Weber’s analyse i ’Den protestantiske etik og kapitalismens ånd’ fra 1904. På den ene side lever vi i et lystbetonet forbrugssamfund (Let’s live in ecstasy). På den anden har vi et protestantisk nøjsomhedsideal (Ain’t gonna cry for you. If you’re lazy) Med andre ord, i dit ansigts sved skal du tjene dine penge.
Nummeret er fra albummet ’Primitive Cool’ fra 1987. På det tidspunkt sad Margaret Thatcher og Ronald Reagan solidt ved magten, hvis der ellers er nogen, der kan bruge den oplysning til noget? Se musikvideoen her.
Lyt med torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet ’Arbejde’.
Natarbejde
Lyt med på torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet 'Arbejde'.
tirsdag den 22. januar 2008
"A date with Botticelli's niece"
Drømmejobbet?
Lyt med på torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet 'Arbejde'.
mandag den 21. januar 2008
Welcome To The Working Week.
"Early in the morning factory whistle blows,
Man rises from bed and puts on his clothes,
Man takes his lunch, walks out in the morning light,
It's the working, the working, just the working life.
Through the mansions of fear, through the mansions of pain,
I see my daddy walking through them factory gates in the rain,
Factory takes his hearing, factory gives him life,
The working, the working, just the working life.
End of the day, factory whistle cries,
Men walk through these gates with death in their eyes.
And you just better believe, boy, somebody's gonna get hurt tonight,
It's the working, the working, just the working life."
(c) Bruce Springsteen
Lyt med på torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet 'Arbejde'.
søndag den 20. januar 2008
Whistle While You Work
lørdag den 19. januar 2008
Fædrenes synder
Men hvorom dette handler, så spurgte Pete Doherty i 2004, Peter J. Perrett om, han ville spille bas i The Babyshambles? Derefter gik der ikke lang tid, før Doherty var flyttet ind hos familien Perrett, og lillebror Jamie kom med på guitar. Brødrene turnerede med The Babyshambles, men på grund af den måde, som Doherty har valgt at leve sit liv, begyndte brødrene hurtigt at se mindre og mindre til ham. Altimens de kunne læse mere og mere om ham i sladderbladene.
I stedet dannede Perrett-drengene bandet Love Minus Zero. Ikke som "a homage to Bob Dylan but more of a statement of intent", som det hedder på dets MySpace-profil, hvor det ligeledes er muligt, at downloade 'Psychobaby', 'Watery Eyes' og 'Ten Watt Town', der er lig med kvartettens første single. Skulle hilse og sige, at det er godt.
Arbejde i Mod Strømmen
I stedet kommer musikken i centrum. Der er skrevet en lang række sange om at arbejde. Under slaveriet eller hoveriet, alt efter hvor man befinder sig i historien, var det legalt, at synge under udførelsen af dagens dont. Mange af de sange er overleveret. Der er også noget der hedder Arbejdersangbogen. Hvor temaet bringer os hen er stadig uvist.
Lyt med torsdag 24. januar, kl. 18.
torsdag den 17. januar 2008
Slå til, Loco!
onsdag den 16. januar 2008
What Is The Blues?
60 tourløgne
Nappet herfra, der så igen har nolet det her.
tirsdag den 15. januar 2008
To Ramones numre og flækken er passeret.
mandag den 14. januar 2008
Berigtigelse
søndag den 13. januar 2008
"I et sælsomt øjeblik...
lørdag den 12. januar 2008
Konfus i Mod Strømmen
Konfus består af brødreparret Andreas og Rasmus Kragh. Internetmagasinet Undertoner tog godt i mod duoens debutalbum 'Konfus', da det kom på Olesen-Olesens pladeselskab Melodika i juni sidste år. Det hed bl.a. "Når man dykker ned i sangene og lytter, er der masser at hente. Sangene er detaljerige og velarrangerede, og de bliver lige en tand bedre efter hvert lyt. Konfus har sat en flok virkelig fængslende melodier i verden med denne fornemme debutplade".
Lyt med torsdag 17. januar, kl. 18.00
fredag den 11. januar 2008
NOLA
onsdag den 9. januar 2008
Tre kvinder
Og hvem er det så, der bliver tænkt på? Navnene er Holly Golightly, Rachel 'Trailerpark' Nagy og Victoria Williams. Hvad har de så tilfælles? Udover, at undertegnede, har set dem alle på Loppen på Christiania, har de alle lavet fornemme kopiplader, hvor de i modsætningen til Altmans kvinder, ikke bevidstløst forsøger at tage en anden identitet på sig.Holly Golightly - det står der faktisk på hendes dåbsattest - er sandsynligvis, det mest interessante bekendtskab, der er kommet ud af Billy Childish's garagerockcombo Thee Headcoatees, hvor hun bakkede op fra 1991 frem til hun kom under eget navn i 1995. Det er nu ikke debuten, men toeren 'Laugh it Up! fra 1996, der længe var ude af omløb, den er blevet genudgivet, som er omdrejningspunktet. Albummet er indspillet i det efterhånden legendariske analoge studie Toe Rag i London, der har huset kunstnere, som The White Stripes, The Kills, Supergrass, Television Personalities m.v.
Når det er nævnt, er 'Laugh it Up! et fremragende sammensurium af nedarvet blues og country, over karakteristiske sangskrivere som Ray Davies og Lee Hazlewood til soul- og diskoentreprenøren Van McCoy. Problemet med kopiplader kan ofte være, at de nye fortolkninger har alt for megen æresfrygt i forhold til originalen. Golightly har fundet en fin balance mellem det legesyge og pieteten, forstået på den måde, at hun og bandet kommer vidt omkring i deres bud, uden dog på noget tidspunkt at tabe orienteringen. Hendes dejlige tilrøgede vokal, der undervejs rammer ret høje oktaver, gør sig især godt i de to Willie Dixon numre 'Mellow Down Easy' og 'Hold Me Baby'. Andre toppunkter er Roy Orbinson's 'Candy Man' og Womack & Womack's 'It's All Over Now'.Første gang, denne bloggerkugle, hørte Rachel 'Trailerpark' Nagy, begyndte han impulsivt at hoppe på stedet, altimens rytmerne angreb underlivschakraet og hofterne kom i sving. Numret var Otis Redding's 'Shout Bama Lama'. Siden fandt han ud af, at sangen var at finde på The Detroit Cobras pladen 'Life, Love And Leaving' fra 2001. The Detroit Cobras, hvori Nagy er forsanger, blev dannet i 1995 af Steve Shaw, der havde udviklet en forkærlighed for den klassiske R&B gennem et venskab med Alex Chilton, som han havde mødt via Detroit-bandet The Gories.
The Detroit Cobras har lige fra begyndelsen dykket dybt for, at finde gamle og oversete rock'n'roll og R&B perler. Rachel Nagy's stemme befinder sig et sted mellem Janis Joplin, der måske var bedst som fortolker, og Mary Wells. Coveret af sidstnævntes 'Bye Bye Baby' er da også et af pladens helt store numre. Derudover finder man to rockende Solomon Burke sange 'Find Me A Home' og 'Stupidity', ligesom The Ronettes, Ike & Tina Turner, Irma Thomas og vokalgruppen The 5 Royals er repræsenteret. The Detroits Cobras originalitet indenfor genren, har endvidere betydet, at Ellie Greenwich, der sammen med ægtemanden Jeff Barry i 1960'erne var nogle af kransekagefigurerne i Brill Building, og som stod bag uudslettelige øjeblikke, som 'Be My Baby' og 'Baby, I Love You' med The Ronettes, samt '(And) Then He Kissed Me' og 'Da Doo Ron Ron' med The Crystals, har udtrykt ønske om at skrive til gruppen. Det samme har Jackie DeShannon. Endelig, vil en eller to af bloggens læserne nok tænke, hvis de da er nået så langt i teksten, er denne smøre ved at nå begyndelsen til enden. Victoria Williams stammer oprindeligt fra Louisiana. I slutningen af halvfjerdserne dukkede hun op i Californien, hvor hun bl.a optrådte på Venice Beach. Her mødte hun ligeledes sin første mand, Peter Case, der tidligere havde spillet i bl.a. The Nerves. Gruppen er nok mest kendt for sangen 'Hanging On The Telephone', som Blondie plankede fra isse til fodsål til albummet 'Parallel Lines', men det er en anden historie. Senere blev hun gift med Mark Olson fra The Jayhawks, med hvem hun stadig dannede par, da det coveralbum, der er i fokus her, udkom, det er slut nu.
'Sing Some Ol' Songs' er titlen på pladen, der blev udsendt i 2002, og som en kontrast til de to foregående udgivelser, har vi her at gøre med jazzpopstandarder. Begyndende med en glødende udgave af Henry Mancini´s 'Moon River', over en glat 'My Funny Valentine' af Rodgers & Hart's, til obskur humor i Eben Ahbez's 'Mongoose', og en fabelagtige version af Alter & Delange's 'Do You Know What It Means To Miss New Orleans'.
Ligeså mageløs og lunefuld, som Williams er på 'Sing Some Ol' Songs', er hun åbenbart også at arbejde med. Især hvis det lille optrin, som undertegnede overværede, ved et af hendes besøg på Loppen, hvor hun spillede med The Creekdippers, er daglig kost. Med få ord, så havde hun inviteret en ung svensk kvinde med på scenen. Det var ikke planen, men hendes mand Mark Olson, tog det som en udfordring, et stykke tid. Da den unge kvinde, så på et tidspunkt, fik lov til at spille et af sine egne numre, og alt hvad der kom ud af højtalerne var håbløst guitarspil og en tekst, der lød nogenlunde således; "u-u-u-u. u-u-u-u-u", forlod Olson stilfærdigt tribunen, og satte sig ned i merchandiseboden. Da bloggeren her, spurgte ham om, om han ikke kom tilbage på scenen?, replicerede han lakonisk, "Ask my wife?". Kort tid efter, gik han i bandrummet.
mandag den 7. januar 2008
Seminar. Andet semester 2007-2008.
Hibbing High and "The Mystery of Democracy" — exploring Dylan's Minnesota roots.
"Einstein Disguised as Robin Hood": The Enigmatic Jewishness of Bob Dylan — understanding his Jewish upbringing.
What Mavis Knew: Bob Dylan, Black Female Genius, and All the Wrong Keys — connecting Dylan to black female gospel singers.
Dylan and the American Folk Revival — examining folk music before and after Dylan.
Læs videre her.
søndag den 6. januar 2008
The Sixth Stone
- Og Stu blev ved, selv om hans ansigt så forkert ud i sammenhængen.
- Det var noget, Rebus kunne sympatisere med."
- Ian Rankin. Uddrag fra Skeletterne i Fleshmarket Close. Udgivelsesår 2004. Dansk udgave 2006.
Vi er ikke færdige. Ifølge en artikel i den skotske avis Sunday Herald fra 2006, har Ian Stewart også været delvis inspiration til Ian Rankins detektiv:
"..writer Ian Rankin has revealed that John Rebus, the star of 15 novels set in the grimy underbelly of the nation's capital, may have more to do with the Rolling Stones than any detective could have surmised. The award-winning novelist admits during a new Radio 4 series exploring the relationships between crime writers and their favourite music that he took some of his inspiration for the unruly inspector from the "sixth Stone", Ian Stewart."Senest har Rankin skrevet teksten til, det tidligere Arab Strap medlem, Aidan Moffats bidrag 'The Sixth Stone' til compilationsalbummet 'Ballads Of The Book" (2007), hvorpå skotske forfattere og digtere leverede ordene til en lang række orkestre fra samme land.
lørdag den 5. januar 2008
Mens vi venter på ‘Aldrig Mere’…
fredag den 4. januar 2008
Roskilde Festival 2007 i Mod Strømmen
Måske, det bare er denne bloggerkugle, der ikke kan finde dem, men hvor er de sider med de kunstnere, som festivalen har præsenteret gennem årene på Roskilde Festivalens nye hjemmeside?
Ekstra, ekstra. Nedenstående er fundet på Roskilde Festivalens side, godt og vel en halvtimes tid efter, at indlæggget blev lagt her på bloggen. Vi må vente.
"Vi vil naturligvis også præsentere de 37 foregående festivaler. Således venter en hel historie-sektion lige om hjørnet, hvor du kan læse mange skæve, skøre og interessante historier fra de forgangne år, kigge på festivalplakater, læse festivalaviser, se spilleplaner og klikke dig rundt blandt de mange tusindvis af navne, der har optrådt på Roskilde Festival."
Lyt med torsdag, kl. 18.
onsdag den 2. januar 2008
Januar
Jeg drømte om korstog, opdagelsesrejser, som der ikke findes beretninger om, republikker uden historie, kvalte religionskrige, omvæltninger af sæder og skikke, racers og kontinenters omflytninger; jeg troede på enhver fortryllelse.
Jeg opfandt vokalernes farve! – A sort, E hvid, I rød, O blå, U grøn. – Jeg fastlagde enhver konsonants form og bevægelse og med instinktive rytmer smigrede jeg mig med at opfinde et poetisk udtryk som, før eller senere, ville blive tilgængeligt for alle sanser. Jeg forbeholdt mig oversættelsesretten.
Jeg endte med at finde min sindsforvirring hellig. Jeg var uvirksom, offer for en tung feber; jeg misundte dyrene deres lykke, – kålormene, der repræsenterer dødsrigets uskyld, muldvarpene, jomfruelighedens søvn!
Jeg elskede ørkenen, de afbrændte frugthaver, de visnede butikker, drikke, der var blevet lunkne. Jeg slæbte mig gennem de stinkende gyder og bød mig med lukkede øjne til for solen, ildguden.
Mit helbred blev truet. Rædslen kom. Jeg faldt i søvn og sov flere dage i træk og når jeg stod op igen fortsatte jeg de sørgeligste drømme. Jeg var moden til at dø og ad en vej fuld af farer førte min svaghed mig til grænsen mellem verden og Cimmeria, mørkets og hvirvelstormenes fædreland.
Jeg havde brug for at rejse, opløse den fortryllelse, der havde bemægtiget sig min hjerne. På havet jeg elskede, som om det havde vasket mig ren efter en besudling, så jeg det trøstende kors rejse sig. Jeg var blevet fordømt af regnbuen. Lykken var min skæbne, min anfægtelse, min orm: mit liv ville altid være for umådeligt til at blive viet styrken og skønheden”.
- Arthur Rimbaud. Uddrag fra Vanvid II fra En årstid i Helvede (1873). Oversat af Uffe Harder