Blogger Widget

torsdag den 31. januar 2008

My Bloody Valentine på Roskilde


I går kom så den, ihvertfald for denne skribent, glædelige nyhed, at My Bloody Valentine gæster dette års Roskilde Festival. Samtidig har det i et års tid, været 100% sikkert, at der skulle komme et nyt album som opfølger til mesterværket fra 1991 Loveless, der iøvrigt var to år under vejs og mere eller mindre fik Creation Records til at gå konkurs. Det sidste nye er, at bandet har været i studiet i december og at "albummet" udkommer som digital download i løbet 2008. Vi får se!

onsdag den 30. januar 2008

Hallo jeg er vejret

Ifølge DR P1 har klimaministeriet støttet en ny digtsamling om klimaudfordringen. Digtsamlingen har fået titlen "Hallo jeg er vejret"

Dem om det! Her er et digt af Baudelaire der både nævner vejret og klimaet:

OVERSKYET HIMMEL

Det var som om en tåge for dine øjne lå;
Dine Mystiske øjne (grå, grønne eller blå?)
Snart drømmende, snart blide, snart med et grusomt skær,
Snart matte som himlen i gråt og diset vejr.

Du minder om de tomme og triste gråvejrsdage,
Hvor man hører elskerhjerterne briste og klage,
Når de, ramt af et ukendt onde, vrider sig,
Og nerverne, på højkant, jager søvnen ud af mig.

Du ligner disse skønne horisonter til tider,
Som ses, når tunge skyer væk fra solen glider...
Hvor lyser du dog lystigt, du, våde landskab, når
Disse stråler ud af himlen som flammeunger står!

O lokkende klima, o farlige kvinde!
Vil jeg også tilbede jeres frost og nordenvinde,
Og kan jeg i den nådesløse vinter finde glæder
Mer herlige end dem, som is og jern breder?

Fra Charles Baudelaire: Helvedsblomsterne - Spleen og Ideal (1861) - oversat af Peter Poulsen (1997)

Mød op

Pludselig gik det op for denne bloggerkugle, at det allerede er på lørdag, at Wild Billy Childish & The Musicians Of The British Empire, der ifølge redaktionen på radioprogrammet Mod Strømmen, udsendte en af sidste års fedeste plader 'Punk Rock At The British Legion Hall', spiller på Loppen på Christiania. The Untamed varmer op.

tirsdag den 29. januar 2008

Beasley Street

Indenfor den sidste halvanden uges tid, er punkpoeten John Cooper Clarke, flere gange dukket op nær denne blogskribent. I filmen 'Control' er der en mindre scene, hvor en hurtigtsnakkende digter - vistnok - varmer op til en koncert, som det senere Joy Division er til. Det må være ham. Forleden fandt jeg cd-boksen 'North By North West', som jeg købte for et års tid siden, og som jeg gud bedre det ikke har fået hørt særligt meget, frem. Et par numre eller tre inde på den første cd, dukker John Cooper Clarke minsandten op igen.

Det fik mig til at fundere over, hvor meget jeg kender til manden. Det er ikke meget. Jeg ved, at han udgav nogle album mellem 1977-1982, at han igennem flere år havde en affære med Nico, der nær havde taget livet af ham. Desuden er han blevet namedroppet af en del af de nyere engelske band, bl.a. Arctic Monkeys. På stående fod kan jeg dertil remse enkelte numre op med ham 'Evidently Chickentown', 'I Don't Want To Be Nice', 'Valley Of The Lost Women' og 'Beasley Street'.

Sidstnævnte, der er fra pladen 'Snap, Crackle and Bop' fra 1980, er, endog af nogen, uden at blinke, blevet kaldt en post-modernistisk pendant til Eliot's 'Waste Land'. Bedøm selv.

mandag den 28. januar 2008

"Bill Wyman is counting"

I sidste uge havde vi et indlæg om Mick Jagger's dispositioner i 1980'erne. Den anden halvdel af The Glimmer Twins, Keith Richards, kom senere i gang med at udgive soloalbum. Det var til gengæld med en hel anden indfaldsvinkel og lød, han gik til arbejdet. I 1988 kom 'Talk Is Cheap', og det er netop den plade, som Richards bl.a. fortæller om i dette interview med finsk tv.

søndag den 27. januar 2008

Cola Freaks på 7" vinyl

'Arbejd', 'Keder Mig', 'Lyver For Mig Selv' og 'Paranoid' er titlerne på den 7", som det århusianske punkorkester Cola Freaks (ja, det er opkaldt efter Lost Kids sangen) udsendte sidste år på Hjernespind. Når bandet spiller live hænder det, at det har numre med The Avengers og The Germs fra den tidlige californiske punkscene på sætlisten. Cola Freaks har en ny 7" på trapperne, hvis den lever op til den første, er der en lille lækkerbidsken i vente. Tjek dem.

lørdag den 26. januar 2008

Folkmusikkens Top-50

Hvem er de halvtreds mest betydende folkmusikere i amerikansk musikhistorie? About.com giver et bud.

fredag den 25. januar 2008

"In South Carolina there are many tall pines"

Det er vist alment menneskeligt, at vågne op og have en sang på hjernen, som ikke er til at slippe af med igen. For det meste plejer, denne blogger, at kunne identificere tekststumpen eller melodien. Den gik ikke i dag, hvor den fjollede sentens om de høje fyrretræer kværnede rundt. Først tænkte jeg på at ringe og spørge nogen, men det var for tidligt og for besværligt. Måske en tekstbesked til det nærmeste netværk kunne give svar, men før den var tastet færdig, faldt tanken på nettet. Vupti, der var den. Ikke i originalversionen fra The Byrds 'Sweetheart Of The Rodeo', der på denne ene plade havde Gram Parsons med i opstillingen, men med en af Parsons gamle drugbuddies, Keith Richards. Mine damer og herrer, Hickory Wind. Vi snupper den også lige i en udgave med Emmylou Harris.

Skammens Vogn i Mod Strømmen

Torsdag 31. januar, mellem kl. 18-20, kommer Skammens Vogn forbi radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid). Trioen består af Nikolaj Zeuthen, Oliver Hoiness, som vi kender fra Joy Lieberkind og Blob Back Fahrenheit, og Jacob Millung, Joy Lieberkind + Moi Caprice.

Sidste år sendte de debuten på gaden. Om den skrev musikbladet Geiger: ”Had det, elsk det eller vær bare forvirret” Læs hele anmeldelsen her, og læs en anden fra Undertoner her. Vi glæder os.

onsdag den 23. januar 2008

I Need A God Damn Job

Majoriteten i det danske Folketing mener at arbejdsløshed er selvforskyldt. Strukturelle problemer er der ikke tale om. De ledige, denne bloggerkugle kender, er alle godt opdraget og vil gerne arbejde. Allerhelst indenfor deres fag. Når det så ikke kan lade sig gøre, ender det af og til med at de tager 'A God Damn Job'. Spørgsmålet er så, hvad de bidrager med der?

Lyt med torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet 'Arbejde'.

En top-hemmelig profession

Jo nærmere vi kommer torsdag, jo mere stiger arbejdsaktiviteten her på bloggen. Visse brancher kræver særlige evner, men så er du også garanteret et begivenhedsrigt og nervepirrende arbejdsliv, selvom du helst skal gå i et med tapetet. Johnny Rivers og Devo er blandt flere der har givet et bud på, hvilke egenskaber dette fagområde fordrer.

Lyt med torsdag, hvor temaet i Mod Strømmen er 'Arbejde'.

Protestantisk arbejdsetik

Ain't gonna sweat for you
Ain't gonna sigh for you
Ain't gonna cry for you
If you're lazy

Let's work, be proud
Stand tall, touch the clouds
Let's work, let's eat
Let's live in ecstasy
Man and woman, be free
Let's work, kill poverty”

© Mick Jagger / Dave Stewart

Tekstplukket herover kombinerer glimrende Max Weber’s analyse i ’Den protestantiske etik og kapitalismens ånd’ fra 1904. På den ene side lever vi i et lystbetonet forbrugssamfund (Let’s live in ecstasy). På den anden har vi et protestantisk nøjsomhedsideal (Ain’t gonna cry for you. If you’re lazy) Med andre ord, i dit ansigts sved skal du tjene dine penge.

Nummeret er fra albummet ’Primitive Cool’ fra 1987. På det tidspunkt sad Margaret Thatcher og Ronald Reagan solidt ved magten, hvis der ellers er nogen, der kan bruge den oplysning til noget? Se musikvideoen her.

Lyt med torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet ’Arbejde’.

Natarbejde

En cadeau til en faggruppe med et betydeligt lønefterslæb. 'Night Nurse' med Gregory Isaacs & Roots Radicks i et klip fra Reggae Sunsplash, Montego Bay, Jamaica, 1983.

Lyt med på torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet 'Arbejde'.

tirsdag den 22. januar 2008

"A date with Botticelli's niece"

Arbejdsrækken er kortvarigt afbrudt, da Kunstforeningen gerne vil gøre opmærksom på en anmeldelse fra NY Arts Magazine af Bob Dylan's kunstudstilling i Chemnitz i Tyskland. Akvarellen herover er navngivet 'Guitar Player', og er fra 2007.

Drømmejobbet?

Vi skal med Belle & Sebastian på arbejde. Der er rige muligheder for selvudvikling og brug af spidskompetencer. Overarbejde kan forekomme. Grib chancen, prøv lykken, og gør som du får besked på, hvis ikke du vil leve resten af dine dage, som en 'White Collar Boy'.

Lyt med på torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet 'Arbejde'.

mandag den 21. januar 2008

Welcome To The Working Week.

Bruce Springsteen & E-Street Band med den angstfremkaldende 'Factory' i et klip fra 1978. Springsteen slap væk.

"Early in the morning factory whistle blows,
Man rises from bed and puts on his clothes,
Man takes his lunch, walks out in the morning light,
It's the working, the working, just the working life.

Through the mansions of fear, through the mansions of pain,
I see my daddy walking through them factory gates in the rain,
Factory takes his hearing, factory gives him life,
The working, the working, just the working life.

End of the day, factory whistle cries,
Men walk through these gates with death in their eyes.
And you just better believe, boy, somebody's gonna get hurt tonight,
It's the working, the working, just the working life."

(c) Bruce Springsteen

Lyt med på torsdag, hvor Mod Strømmen har temaet 'Arbejde'.

søndag den 20. januar 2008

Whistle While You Work

Som omtalt, er emnet i næste Mod Strømmen udsendelse 'Arbejde'. Vi begynder opladningen med en sund lille sang fra 'Snehvide og De Syv Små Dværge' fra 1937, 'Whistle While You Work'. Stemmen tilhører Adriana Caselotti. Valget kunne også være faldet på dværgenes arbejdssang fra diamantminen, 'Heigh-Ho! Heigh-Ho!', men det må blive en anden gang. Tjek iøvrigt Tom Waits version af 'Heigh-Ho!'.

lørdag den 19. januar 2008

Fædrenes synder

Der er sagt og skrevet meget om børn af populære musikere, som prøver at gå i mor eller fars fodspor. Ingen nævnt, ingen glemt, og dog, hvorfor indlede på denne facon, uden at have et mål med det? Vi vender lige tilbage til et sæt brødre, Peter J. og Jamie Perrett, sønner af Peter Perrett. Sidstnævnte spillede sidste år en del job med sit gamle band The Only Ones.

Men hvorom dette handler, så spurgte Pete Doherty i 2004, Peter J. Perrett om, han ville spille bas i The Babyshambles? Derefter gik der ikke lang tid, før Doherty var flyttet ind hos familien Perrett, og lillebror Jamie kom med på guitar. Brødrene turnerede med The Babyshambles, men på grund af den måde, som Doherty har valgt at leve sit liv, begyndte brødrene hurtigt at se mindre og mindre til ham. Altimens de kunne læse mere og mere om ham i sladderbladene.

I stedet dannede Perrett-drengene bandet Love Minus Zero. Ikke som "a homage to Bob Dylan but more of a statement of intent", som det hedder på dets MySpace-profil, hvor det ligeledes er muligt, at downloade 'Psychobaby', 'Watery Eyes' og 'Ten Watt Town', der er lig med kvartettens første single. Skulle hilse og sige, at det er godt.

Arbejde i Mod Strømmen

Det er mange anskuelser om det samfund vi lever i. Er det et postindustrielt videnssamfund, hvor klassemodsætningerne er ophævet? Det har radioprogrammet Mod Strømmen ikke tænkt sig, at beskæftige sig så meget med, når vi præsenterer temaet 'Arbejde', torsdag 24. januar, kl. 18-20. (98.9 FM / 98.8 Hybrid)

I stedet kommer musikken i centrum. Der er skrevet en lang række sange om at arbejde. Under slaveriet eller hoveriet, alt efter hvor man befinder sig i historien, var det legalt, at synge under udførelsen af dagens dont. Mange af de sange er overleveret. Der er også noget der hedder Arbejdersangbogen. Hvor temaet bringer os hen er stadig uvist.

Lyt med torsdag 24. januar, kl. 18.

torsdag den 17. januar 2008

Slå til, Loco!

Fra venstre mod højre, ser vi Jerry Harrison (ex. Talking Heads), Ernie Brooks (ex. The Modern Lovers), Jason Candler (ham glemmer vi), Billy Ficca (ex. Television) og Gary Lucas (ex. Captain Beefheart/Jeff Buckley). De rejser rundt og spiller under navnet Gods & Monsters. Til sommer kommer de til Europa, og i den forbindelse er Jazz Club Loco, blevet tilbudt at hyre ensemblet. Betænkningstid er vist ligegyldig.

onsdag den 16. januar 2008

What Is The Blues?

Howlin' Wolf er langthen ad vejen summen af blues. 'How Many More Years' indspillede han for Chess Records i 1951. Klippet her er fra 1966.

60 tourløgne

The booking is definite / Your check is in the mail / I promise not to come in your mouth / We can fix it in the mix / This is the best dope you've ever had / The show starts at eight / My agent will take care of it / I'm sure it will work / Your tickets are at the door / It sounds in tune to me / Sure, it sounds fine at the back of the hall / I know your mike is on / I checked it myself / The roadie took care of it / She'll be back stage after the show / Yes, the spotlights will be on you during your solos / The stage mix sounds just like the program mix / It's the hottest pickup I could get / The club will provide the P.A. and the lights / I really love the band / We'll have lunch sometime / We'll have it ready before tonight / If it breaks, we'll fix it free / We'll let you know / I had nothing to do with your marriage breaking up. Your marriage was on the rocks long before I ever met you / The place was packed / We'll have you back next week / Don't worry, you'll be the headliner / It's on the truck / This coke hasn't been cut /My last band had a record deal but we broke up before recording the album / Someone will be there early to let you in / I've only been playing for a year / I've been playing for twenty years / We'll have the flyers made tomorrow / I'm with the band / The band gets free drinks /You'll get your cut tonight, no problem / He'll work the door tonight for us / You'll have no problem fitting that speaker cabinet in your trunk / There will be lots of roadies when you get there / I know we'll get some applause after the next tune / We'll have more than enough time for a sound check / This is one of Jimi's old Strats / We'll definitely come see you play tonight / You can depend on me / You won't have to play any requests / We have this great gig in Vegas next month / The other band will be glad to let you use their P.A / I am singing on key, the P.A.'s screwing up / Sounds good to me / You won't have any trouble finding the place / I've played there before / We can turn the volume down if it's too loud / I just use this little amp for small gigs, I've got a Marshall stack at home / This tour itinerary you can count on being correct / You only have to do two sets / The laundromat is just around the corner / Best party club in town. Go check it out / The guy with the dope will be here in twenty minutes.

Nappet herfra, der så igen har nolet det her.

tirsdag den 15. januar 2008

To Ramones numre og flækken er passeret.

Ligesom, der herhjemme har været en ny interesse for provinslitteratur, Helle Helle, Knud Romer Jørgensen m.fl., har den samme tendens vist sig i Norge. Levi Henriksen´s roman 'Sne vil falde på sne som faldt' er et godt eksempel. Her er der et interview med Politiken, her en anmeldelse og her et portræt af forfatteren fra et norsk dagblad. At bogen, handler om et brødrepar, som de tre foregående indlæg her på bloggen også har gjort, er utilsigtet.

mandag den 14. januar 2008

Berigtigelse

Bloggerkuglen her, skal være den første til at undskylde, at han har bundet talrige en ammestuehistorie på ærmet. Brian Connolly, afdød forsanger fra The Sweet, og Mark McManus, afdød skuespiller, kendt i rollen, som den skotske kriminalinspektør Taggert, var ikke brødre.Forlydendet har åbenbart været i cirkulation længe. Den rette sammenhæng er ifølge musikmagasinet Mojo (feb. 2008), at "Connolly's foster father was Jim McManus, Mark McManus´s uncle. So there was a relationship - but not as close as rumoured".

søndag den 13. januar 2008

"I et sælsomt øjeblik...

...midt i midnatstimen", dukkede 'Endnu en Vinter' med Brødrene Brormand op på YouTube.

lørdag den 12. januar 2008

Konfus i Mod Strømmen

Ovenpå efterårets nedbrud, har radioprogrammet Mod Strømmen stadig en smule efterslæb. En del af det råder vi bod på, torsdag 17. januar, kl. 18-20 (98.9 FM / 98.8 Hybrid), hvor den punktvise elektrorockende og håndspillende duo Konfus er gæster.

Konfus består af brødreparret Andreas og Rasmus Kragh. Internetmagasinet Undertoner tog godt i mod duoens debutalbum 'Konfus', da det kom på Olesen-Olesens pladeselskab Melodika i juni sidste år. Det hed bl.a. "Når man dykker ned i sangene og lytter, er der masser at hente. Sangene er detaljerige og velarrangerede, og de bliver lige en tand bedre efter hvert lyt. Konfus har sat en flok virkelig fængslende melodier i verden med denne fornemme debutplade".

Lyt med torsdag 17. januar, kl. 18.00

fredag den 11. januar 2008

NOLA

Selv kalder de byen 'The Crescent City', 'The Big Easy' eller også bruger de initialordet 'NOLA'. For nemheds skyld kalder vi den New Orleans. Her en kærlighedserklæring fra Billie Holiday og Louis Armstrong fra filmen 'New Orleans' fra 1947, 'Do You Know What It Means To Miss New Orleans?'.

onsdag den 9. januar 2008

Tre kvinder

I 1977 lavede Robert Altman filmen 'Three Women'. Såvidt denne bloggerkugle husker, udspilles den i lange drømmeagtige sekvenser, hvor tre vidt forskellige kvinder, Shelley Duvall, Sissy Spacek og Janice Rule sagte overtager hinandens identitet. Det er ikke helt det, der er i spil i dette indlæg. Lad os dog holde fast i de tre kvinder eller rettere sagt tre sangerinder, hvoraf to af dem i deres musik, har noget fabulerede, der godt kan minde om biografstykket, over sig.

Og hvem er det så, der bliver tænkt på? Navnene er Holly Golightly, Rachel 'Trailerpark' Nagy og Victoria Williams. Hvad har de så tilfælles? Udover, at undertegnede, har set dem alle på Loppen på Christiania, har de alle lavet fornemme kopiplader, hvor de i modsætningen til Altmans kvinder, ikke bevidstløst forsøger at tage en anden identitet på sig.Holly Golightly - det står der faktisk på hendes dåbsattest - er sandsynligvis, det mest interessante bekendtskab, der er kommet ud af Billy Childish's garagerockcombo Thee Headcoatees, hvor hun bakkede op fra 1991 frem til hun kom under eget navn i 1995. Det er nu ikke debuten, men toeren 'Laugh it Up! fra 1996, der længe var ude af omløb, den er blevet genudgivet, som er omdrejningspunktet. Albummet er indspillet i det efterhånden legendariske analoge studie Toe Rag i London, der har huset kunstnere, som The White Stripes, The Kills, Supergrass, Television Personalities m.v.

Når det er nævnt, er 'Laugh it Up! et fremragende sammensurium af nedarvet blues og country, over karakteristiske sangskrivere som Ray Davies og Lee Hazlewood til soul- og diskoentreprenøren Van McCoy. Problemet med kopiplader kan ofte være, at de nye fortolkninger har alt for megen æresfrygt i forhold til originalen. Golightly har fundet en fin balance mellem det legesyge og pieteten, forstået på den måde, at hun og bandet kommer vidt omkring i deres bud, uden dog på noget tidspunkt at tabe orienteringen. Hendes dejlige tilrøgede vokal, der undervejs rammer ret høje oktaver, gør sig især godt i de to Willie Dixon numre 'Mellow Down Easy' og 'Hold Me Baby'. Andre toppunkter er Roy Orbinson's 'Candy Man' og Womack & Womack's 'It's All Over Now'.Første gang, denne bloggerkugle, hørte Rachel 'Trailerpark' Nagy, begyndte han impulsivt at hoppe på stedet, altimens rytmerne angreb underlivschakraet og hofterne kom i sving. Numret var Otis Redding's 'Shout Bama Lama'. Siden fandt han ud af, at sangen var at finde på The Detroit Cobras pladen 'Life, Love And Leaving' fra 2001. The Detroit Cobras, hvori Nagy er forsanger, blev dannet i 1995 af Steve Shaw, der havde udviklet en forkærlighed for den klassiske R&B gennem et venskab med Alex Chilton, som han havde mødt via Detroit-bandet The Gories.

The Detroit Cobras har lige fra begyndelsen dykket dybt for, at finde gamle og oversete rock'n'roll og R&B perler. Rachel Nagy's stemme befinder sig et sted mellem Janis Joplin, der måske var bedst som fortolker, og Mary Wells. Coveret af sidstnævntes 'Bye Bye Baby' er da også et af pladens helt store numre. Derudover finder man to rockende Solomon Burke sange 'Find Me A Home' og 'Stupidity', ligesom The Ronettes, Ike & Tina Turner, Irma Thomas og vokalgruppen The 5 Royals er repræsenteret. The Detroits Cobras originalitet indenfor genren, har endvidere betydet, at Ellie Greenwich, der sammen med ægtemanden Jeff Barry i 1960'erne var nogle af kransekagefigurerne i Brill Building, og som stod bag uudslettelige øjeblikke, som 'Be My Baby' og 'Baby, I Love You' med The Ronettes, samt '(And) Then He Kissed Me' og 'Da Doo Ron Ron' med The Crystals, har udtrykt ønske om at skrive til gruppen. Det samme har Jackie DeShannon. Endelig, vil en eller to af bloggens læserne nok tænke, hvis de da er nået så langt i teksten, er denne smøre ved at nå begyndelsen til enden. Victoria Williams stammer oprindeligt fra Louisiana. I slutningen af halvfjerdserne dukkede hun op i Californien, hvor hun bl.a optrådte på Venice Beach. Her mødte hun ligeledes sin første mand, Peter Case, der tidligere havde spillet i bl.a. The Nerves. Gruppen er nok mest kendt for sangen 'Hanging On The Telephone', som Blondie plankede fra isse til fodsål til albummet 'Parallel Lines', men det er en anden historie. Senere blev hun gift med Mark Olson fra The Jayhawks, med hvem hun stadig dannede par, da det coveralbum, der er i fokus her, udkom, det er slut nu.

'Sing Some Ol' Songs' er titlen på pladen, der blev udsendt i 2002, og som en kontrast til de to foregående udgivelser, har vi her at gøre med jazzpopstandarder. Begyndende med en glødende udgave af Henry Mancini´s 'Moon River', over en glat 'My Funny Valentine' af Rodgers & Hart's, til obskur humor i Eben Ahbez's 'Mongoose', og en fabelagtige version af Alter & Delange's 'Do You Know What It Means To Miss New Orleans'.

Ligeså mageløs og lunefuld, som Williams er på 'Sing Some Ol' Songs', er hun åbenbart også at arbejde med. Især hvis det lille optrin, som undertegnede overværede, ved et af hendes besøg på Loppen, hvor hun spillede med The Creekdippers, er daglig kost. Med få ord, så havde hun inviteret en ung svensk kvinde med på scenen. Det var ikke planen, men hendes mand Mark Olson, tog det som en udfordring, et stykke tid. Da den unge kvinde, så på et tidspunkt, fik lov til at spille et af sine egne numre, og alt hvad der kom ud af højtalerne var håbløst guitarspil og en tekst, der lød nogenlunde således; "u-u-u-u. u-u-u-u-u", forlod Olson stilfærdigt tribunen, og satte sig ned i merchandiseboden. Da bloggeren her, spurgte ham om, om han ikke kom tilbage på scenen?, replicerede han lakonisk, "Ask my wife?". Kort tid efter, gik han i bandrummet.

mandag den 7. januar 2008

Seminar. Andet semester 2007-2008.

Defining Dylan: A Bob Dylan Symposium.

Hibbing High and "The Mystery of Democracy" — exploring Dylan's Minnesota roots.

"Einstein Disguised as Robin Hood": The Enigmatic Jewishness of Bob Dylan — understanding his Jewish upbringing.

What Mavis Knew: Bob Dylan, Black Female Genius, and All the Wrong Keys — connecting Dylan to black female gospel singers.

Dylan and the American Folk Revival — examining folk music before and after Dylan.

Læs videre her.

søndag den 6. januar 2008

The Sixth Stone

"Han havde været hele sin pladesamling igennem og trukket nogle ud, som han ikke havde hørt i årevis. Montrose, Blue Oyster Cult, Alex Harvey...Ingen af dem holdt til mere end et par skæringer, til han nåede Goat's Head Soup. Det var en sammenkogt lydret, idéer rørt i gryden, hvor kun halvdelen af ingredienserne forbedrede smagen. Men den var bedre - mere melankolsk - end han huskede den. Ian Stewart spillede med på et par numre. Stakkels Stu, som havde været barn ikke langt fra, hvor Rebus selv voksede op i Fife, og som havde været fuldgyldigt medlem af Stones, indtil manageren blev enig med sig selv om, at han ikke havde det rigtige image. Gruppen blev ved med at bruge ham til både indspilninger og koncertturnéer.
- Og Stu blev ved, selv om hans ansigt så forkert ud i sammenhængen.
- Det var noget, Rebus kunne sympatisere med."

- Ian Rankin. Uddrag fra Skeletterne i Fleshmarket Close. Udgivelsesår 2004. Dansk udgave 2006.

Vi er ikke færdige. Ifølge en artikel i den skotske avis Sunday Herald fra 2006, har Ian Stewart også været delvis inspiration til Ian Rankins detektiv:

"..writer Ian Rankin has revealed that John Rebus, the star of 15 novels set in the grimy underbelly of the nation's capital, may have more to do with the Rolling Stones than any detective could have surmised. The award-winning novelist admits during a new Radio 4 series exploring the relationships between crime writers and their favourite music that he took some of his inspiration for the unruly inspector from the "sixth Stone", Ian Stewart."Senest har Rankin skrevet teksten til, det tidligere Arab Strap medlem, Aidan Moffats bidrag 'The Sixth Stone' til compilationsalbummet 'Ballads Of The Book" (2007), hvorpå skotske forfattere og digtere leverede ordene til en lang række orkestre fra samme land.

lørdag den 5. januar 2008

Mens vi venter på ‘Aldrig Mere’…

...Nikolaj Stochholms kommende digtsamling, er undertegnede, begyndt at se frem til selvsammes digtsuite ‘Færden‘, der er blevet sat i musik af Martin Hall, og som kommer til foråret på Geiger Records.

fredag den 4. januar 2008

Roskilde Festival 2007 i Mod Strømmen

Torsdag d. 10. januar, kl. 18-20 (98.9 FM /98.8 Hybrid), står endnu et af radioprogrammet Mod Strømmens faste indslag for døren. Vi ser tilbage på Roskilde Festivalen 2007. Normalt ville vi have gjort det i løbet af efteråret, men da vor sendesituation på det tidspunkt var lig nul, bliver det altså først nu.

Måske, det bare er denne bloggerkugle, der ikke kan finde dem, men hvor er de sider med de kunstnere, som festivalen har præsenteret gennem årene på Roskilde Festivalens nye hjemmeside?

Ekstra, ekstra. Nedenstående er fundet på Roskilde Festivalens side, godt og vel en halvtimes tid efter, at indlæggget blev lagt her på bloggen. Vi må vente.

"Vi vil naturligvis også præsentere de 37 foregående festivaler. Således venter en hel historie-sektion lige om hjørnet, hvor du kan læse mange skæve, skøre og interessante historier fra de forgangne år, kigge på festivalplakater, læse festivalaviser, se spilleplaner og klikke dig rundt blandt de mange tusindvis af navne, der har optrådt på Roskilde Festival."

Lyt med torsdag, kl. 18.

onsdag den 2. januar 2008

Januar

Jeg holdt af åndssvage malerier, dørkarme, sætstykker, billeder af gøglere, skilte og folkelige illustrationer; forældet litteratur, kirkelatin, erotiske bøger uden retskrivning, vore oldemødres romaner, eventyrsamlinger, småbøger for børn, gamle operaer, troskyldige omkvæd, naive rytmer.

Jeg drømte om korstog, opdagelsesrejser, som der ikke findes beretninger om, republikker uden historie, kvalte religionskrige, omvæltninger af sæder og skikke, racers og kontinenters omflytninger; jeg troede på enhver fortryllelse.

Jeg opfandt vokalernes farve! – A sort, E hvid, I rød, O blå, U grøn. – Jeg fastlagde enhver konsonants form og bevægelse og med instinktive rytmer smigrede jeg mig med at opfinde et poetisk udtryk som, før eller senere, ville blive tilgængeligt for alle sanser. Jeg forbeholdt mig oversættelsesretten.

Jeg endte med at finde min sindsforvirring hellig. Jeg var uvirksom, offer for en tung feber; jeg misundte dyrene deres lykke, – kålormene, der repræsenterer dødsrigets uskyld, muldvarpene, jomfruelighedens søvn!

Jeg elskede ørkenen, de afbrændte frugthaver, de visnede butikker, drikke, der var blevet lunkne. Jeg slæbte mig gennem de stinkende gyder og bød mig med lukkede øjne til for solen, ildguden.

Mit helbred blev truet. Rædslen kom. Jeg faldt i søvn og sov flere dage i træk og når jeg stod op igen fortsatte jeg de sørgeligste drømme. Jeg var moden til at dø og ad en vej fuld af farer førte min svaghed mig til grænsen mellem verden og Cimmeria, mørkets og hvirvelstormenes fædreland.

Jeg havde brug for at rejse, opløse den fortryllelse, der havde bemægtiget sig min hjerne. På havet jeg elskede, som om det havde vasket mig ren efter en besudling, så jeg det trøstende kors rejse sig. Jeg var blevet fordømt af regnbuen. Lykken var min skæbne, min anfægtelse, min orm: mit liv ville altid være for umådeligt til at blive viet styrken og skønheden”.

- Arthur Rimbaud. Uddrag fra Vanvid II fra En årstid i Helvede (1873). Oversat af Uffe Harder