Det brasilianske afro-orkester Bixiga
70, colombianske M.A.K.U. Soundsystem, der nu bor i New York, tyrkiske Gaye Su
Akyol og Dirtmusic med medlemmer fra The Walkabouts, The Bad Seeds og Baba Zula,
er alle i stald hos Gliiterbeat Records. De har også det tilfælles, at de
besøger spillestedet Alice i de kommende måneder. Glitterbeat har virkelig slået deres navn fast
de senere år, som et af de selskaber der omfavner den globale musik. Blandt plademærkets
udgivelser finder man også Ifriqiyya Electrique, Jon Hassell, Joshua Abrams
& Natural Information Society, AMMAR 808, Samba Touré, Noura Mint Seymali
mv. Det er en gammel diskussion, men for det meste bruger jeg stadigvæk
begrebet verdensmusik om musik derudefra. I Glitterbeat Records tilfælde er jeg
dog i tvivl? Megen af den musik selskabet sender på gaden, er nemlig filtreret
gennem så mange lag, fyldt med hybrider og crossovers, at ordet måske ikke
dækker?
For godt og vel en uges tid siden,
udgav Glitterbeat Records, én af september måneds bedst bedømte plader. Af de
anmeldelser, jeg har læst, hvis jeg skal være helt præcis. Det drejer sig om
den nu halvfjerdsårige Stella Chiweshes fra Zimbabwe. Udgivelsen hedder ’Kasahwa:
Early Singles’, og indeholder otte numre, lavet mellem 1974 og 1983. Begyndende
i en periode, hvor Zimbabwe stadig hed Rhodesia, men hvor Chimurenga-revolutionen
eller The Rhodesian Bush War, som den også bliver kaldt, førte til selvstyre i
1980.
Stella Chiweshe voksede op med
amerikansk country og rockmusik. Umiddelbart lå det ikke i kortene, at hun
skulle begynde at interessere sig traditionel afrikansk, spirituel musik, og
slet ikke, at hendes fortrukne instrument skulle være
en mbira. På vore breddegrader
kalder man det vist også et tommelorgel eller et tommelklaver. Et instrument, der
har eksisteret i forskellige former i tusindvis af år over hele det afrikanske
kontinent. Mbiraen var især knyttet til religiøse fester, såsom overgangsritualer,
og blev betragtet som et instrument kun mænd mestrede. Ergo var der ingen
mandlige musikere, der var villige til at give deres lærdom fra sig.
Instrumentbyggerne var heller ikke meget for at lave en mbira til en kvinde.
Titelnummeret på Glitterbeat-opsamlingen, ’Kasahwa’, der også er Chiweshes
debutsingle fra 1974, måtte hun derfor indspille på et lånt tommelklaver.
Som adskillige læsere måske
allerede har gættet, så ville Chiweshes ikke slå sig til tåls med lånte
instrumenter. Efter de barske læreår som kvindelig musiker i Rhodesia, hvor det
hvide racediskriminerende koloniherredømme forbød de sortes åndelige ceremonier
og den spirituelle kultur og livsstil, der fulgte med, blev Stella Chiweshe et
stort navn i den nye stat Zimbabwe. Op gennem firserne blev hun ligeledes et
symbol for kvinders rettigheder. I dag har hun endog fået tilnavnet, ’Queen of
Mbira’.
Nu på lørdag, d. 29. september, kl.
20.00, præsenterer Musikcaféen & Beyond The Beats Stella Chiweshe i
Musikcaféen i Huset i Magstræde. Det koster kr. 100,00 at komme ind.