Blogger Widget

lørdag den 7. februar 2015

Fra Christchurch til ….?

For et par år siden begav jeg mig, som så mange gange før, ud på et strejftog i rockmusikkens bredtfavnende og flimrende historie. Jeg læste om og dykkede med ildhu og stor fornøjelse ned i det new zealandske plademærke, Flying Nun Records, store bagkatalog. Hvor den interesse udsprang fra, er jeg ikke sikker på? Måske var det fordi, at flere af gæsterne i Mod Strømmen omtalte og spillede numre med The Clean med stor begejstring. Det kunne også være på bagrund af, at selskabet udsendte sampleren, ’Time To Go: The Southern Psychedelic Moment 1981-1986’, i 2012.

Anyway. Flying Nun Records blev etableret i Christchurch i 1981. I årtiet, der fulgt udgav det materiale med Sneaky Feelings, The Chills, The Clean, The Bilders, The Bats, The Axemen. Ja, stort set, med alt det mest interessant, som kunne krybe og gå i New Zealand. Genrémæssigt kommer selskabet vidt omkring i de første år. Lige fra øvelokale lo-fi eksperimenter, over den nærmest uundgåelige Velvet Underground inspirerede popmusik, til minimalisme, industrial og tidlig electronica. Ofte med skæve og uventede vinkler, samt smågroteske forløb, der nysgerrigt bevæger sig på kryds og tværs af musikskel. Uden det på noget tidspunkt for alvor kommer ud på gyngende grund. Med andre ord, stilater, jeg antog, jeg kendte til hudløshed. Men nej, rockens væsen er forunderligt og stort.

Mit gravearbejde har imidlertid afledt nye spørgsmål. Såsom, hvad sker der i øriget i dag? Jeg er ikke gået til emnet med samme glød. Det er tilfældighedens princip, der råder. Indenfor den seneste uge, er jeg i blinde, stødt på to helt nye bekendtskaber. Begge fra Auckland.


Surf City er aktuel med albummet ’Jekyll Island’, vistnok deres tredje. Det er sommer-fuzz-pop med mindelser om Flying Nun:



Sun And The Wolf bor ikke i Auckland længere. I anden halvdel af nuller slog bandet sig ned i Berlin, hvor det så småt er begyndt at få hul igennem. Sidste år udkom deres anden plade ’Salutations’, der er iørefaldende psych-drone-pop med de begrænsninger det nu indebærer:
  

Ingen kommentarer: