Blogger Widget

tirsdag den 10. oktober 2017

HVASS i Mod Strømmen


“A calypso infused mescal. Gothic noir rock and instinctive post punk, that belongs to a desert shootout death scene.”

- således har Sebastian Hvass selv beskrevet HVASS’ musik i et interview.

Jeg kan måske følge ham lidt henad vejen. Da jeg hørte bandet i slutningen af august på H15 i Kødbyen, strejfede de australske vidder mig. Hvis skudduellen foregår langt pokker i vold ude i den australske ørken, så er jeg med. Nick Cave var også i mine tanker, han må repræsentere postpunk. Hvad angår den beduggede mecal-calypso, så tænkte jeg slet ikke i de baner. Muligvis var der en lille smule gothic noir rock, uden jeg dog umiddelbart kan sætte fingeren på, hvor det element eksakt kom ind.   

Koncerten var HVASS første i år. Udgivelsen af den nye plade, ’Nightlife’, skulle der gøre stads af. Det blev der også. Spines og Leisure var inviteret med, men denne aften, var det dog HVASS improvisationer og brug af et gammelt klaver, som gav bandet en skøn organisk lyd, der fangede min opmærksom. De spillede også et Dylan-nummer.

Sebastian Hvass har udtalt, at i forhold til de to tidligere ep-udgivelser, så er ’Nightlife’, et mere bandbaseret album. Det slipper dog ikke helt en konceptuel idé, som også var en del af fundamentet på de første plader. Nu drejer det sig om at udforske selvet, også de grimme sider. Altså undersøge ting, der er/kunne være latent til stede. Dybdepsykologien må jeg vist overlade til bandet, når de kommer på besøg på torsdag, d, 12. oktober.

Stil ind, kl. 18.00, på enten 98,9 FM eller via Tunein eller den direkte livestream,

’Nightlife’-albummet fra i år


Ingen kommentarer: