Blogger Widget

søndag den 26. november 2017

Spinning Coin albumdebuterer


Jeg har virkelig set frem til Spinning Coins debutplade.  Det er jeg åbenbart ikke den eneste, der har. ’Permo’, som albummet er navngivet, har været dagens plade hos BBC6, Bandcamp har fremhævet det, ja, det er blevet omtalt utallige steder. Behøver jeg at sige mere? Jeg stiftede bekendtskab med det unge Glasgow-orkester for nogle år siden, hvor jeg hørte deres selvudgivne første kassette. Båndet indeholdt blandt andet sangen, ’Albany’, som senere kom på 7”er på The Pastels pladeselskab, Geographic Music.

Udover at Spinning Coins kommer på The Pastels label, så deler begge bands ligeledes mange af de samme musikalske træk. Det er utilpasset, catchy popmusik med jangle-guitar, der både er introspektiv og søgende. Giver det mening? Hvis ikke, så lad mig prøve med en anden sammenligning. Det er the sound of young Scotland, sloganet for pladeselskabet Postcard Records, filteret gennem amerikansk alternativ rock fra begyndelsen af halvfemserne. Bag mixerpulten har de haft ingen ringere end Edwin Collins fra Orange Juice, et af de toneangivende orkestre på Postcard Records.

Her fire pragtfulde sange fra ’Permo’:






Ingen kommentarer: