Blogger Widget

torsdag den 3. juli 2014

Roskilde dag 1 (torsdag d. 3. juli)


Det vælter ind med Roskilde-anbefalinger. Herværende er måske for sent ude og de afviger ikke synderligt fra dem, som vi allerede har præsenteret i de to optaktsudsendelser. Rising-scenen er af gode grunde ikke med. Den har lukket og slukket ned for sæsonen.

Jeg frygter dagen i dag. De mennesker jeg kender, der har fået fat i en endags-Stones-billet, kommer tidligt. De vil have noget ud af dagen. Og de er formentlig ikke de eneste, der tænker sålunde. Når man ser bort fra de orkestre, der spiller samtidig med The Rolling Stones, bliver der stopproppet ved hver eneste gig.

Jeg vover alligevel pelsen og møder op i den intime, indendørs-scene, Gloria, kl. 17.45, hvor sydkoreanske Jambinai går på. Sidste år, hvor den amerikanske folkmusiker Frank Fairfield, optrådte på samme scene på samme tidspunkt på den formelle åbningsdag, var det ikke til at komme til. Men al den stund, at Jambinai blander traditionelle koreanske instrumenter ind i et elektronisk post-rock univers, hvor meditative passager bliver afløst af skingre, metalliske udladninger, håber jeg på, at den del af publikum, som har ladet sig lokke af nysgerrighed og ikke ved, hvad de går ind til, hurtig får nok. Hvis ikke, kan jeg godt besnakkes til at gå på Arena, kl. 18.00, og høre blytung og dysfunktionel afgrundsrock med engelske Electric Wizard.

Under Mod Strømmens mere almene optaktsprogram, det med rockmusik, kom jeg ikke helt rundt om det waliske band, Future Of The Left. Det er der heller ikke plads til her. Jeg kan dog lægge et godt ord ind for kvartettens album fra sidste år, ’How To Stop Your Brain In An Accident’. Med det på plads, så gør det ikke noget, hvis jeg får en snas med af dem på Pavilion, kl. 18.30. Nordindiske Barmer Boys, som spiller i Gloria, kl. 20.00, bliver nok det sidste, jeg får hørt, før The Rolling Stones trækker på Orange.


I år er der blevet talt meget om tiden før og efter Stones. Hvornår topper festivalen and all that jazz? Jeg har en ting eller to at sige om det: “The World's Greatest Rock And Roll Band’ er ubetinget den største booking Roskilde Festival nogensinde har lavet. Hverken mere eller mindre. Basta. Og til alle de røster, der har lavet langtrukne lister over, hvor mange af tidens populære orkestre man kan få til samme pris, tag til North Side og få jeres indie-kick. Jeg glæder mig helt afsindigt til i aften.

Hvis der overhovedet er mere juice på tanken efter Stones-koncerten, kan det være jeg smutter forbi The Master Musicians Of Jajouka på Pavilion, kl. 00.30. Derefter er det hjem.

Ingen kommentarer: