Blogger Widget

søndag den 6. januar 2019

Dengang Jørgen Mylius sad på det hele…


Jeg har ingen anelse om, hvornår børn er mest receptive. Altså, hvornår de er mest modtagelig over for indtryk og påvirkninger udefra. Men havde det ikke været for Jørgen Mylius, der sad på al lettere musikformidling i Danmarks Radio i begyndelsen af halvfjerdserne, sådan husker jeg det i al fald, så havde jeg eksempelvis ikke kendt til begrebet Mersey Beat. Den særlige Liverpool-lyd, som The Beatles var eksponent for i deres tidlige år, men som også fostrede grupper som fx Gerry And The Pacemakers og Billy Kramer And The Coasters. Jeg kunne sagtnes have overlevet uden kendskab til de to sidstnævnte orkestre. Sådan blev det dog ikke, fordi Mylius, som så mange andre, havde sine præferencer og fyldte monopoldagenes radio med den musik, han selv var brændt varm på.

I forbindelse med, at Mod Strømmen i henved ti år, tror jeg, i begyndelsen af januar hvert år, har lavet en hyldestudsendelse ((De nøgne) og de døde) til det forrige års døde pop- og rockstjerner, så jeg forleden, at den kvindelige trommeslager Ann Lantree fra The Honeycombs var gået bort mellem jul og nytår. The Honeycombs havde godt nok base i London, men er ikke desto mindre et af de bands, jeg husker, fra tiden, hvor Jørgen Mylius sad på det hele. Især den Joe Meek-producerede single, ’Have I The Right?’ fra 1964, må have været en fast bestanddel af Mylius’ radiorepertoire. Da jeg genhørte sangen, havde jeg en fornemmelse af at sidde med hovedet nede i en tallerken med havregryn og lytte til en transistorradio, teksten kunne jeg også grave frem fra hukommelsen.

Hvad Jørgen Mylius ikke vidste dengang, var, at ’Have I The Right?’ mange år senere er blevet betragtet som en forløber for post-punk. I Freaky Trigger har kritikeren Tom Ewing beskrevet sangen således: "which is to say, when I listen to the instrumental break on this record, bright guitar and sharp keyboard slicing tuneless chunks out of each other, it’s not 1964 I’m hearing."

Mod Strømmen sender ’(De nøgne) og de døde 2018’, torsdag d. 17. januar, kl. 18.00. Mere om det. Her The Honeycombs med ’Have I The Right?’:


Ingen kommentarer: