”Det er noget i vandet hernede”. Sådan lyder en af forklaringerne på
den succes som den såkaldte Muscle Shoals-sound fik op gennem tresserne og
halvfjerdserne, i dokumentarfilmen ’Muscle Shoals’ fra 2013. Filmen handler om
de navnkundige studier FAME og Muscle Shoals Sound, der stod bag den populære
lyd. Byen Muscle Shoals, der har givet navn til lyden, ligger langs med
Tennessee-floden i den nordlige del af sydstaten Alabama. I tirsdags døde en af
de musikere, der var med til at forme den tidlige ”sound of Muscle Shoals”. Sessionmusikeren og sangskriveren Donnie
Fritts blev 76 år.
Donnie Fritts var med siden
slutningen af halvtredserne. Her begyndte han at skrive sange og optræde med
folk som Arthur Alexander, Dan Penn og Spooner Oldham. Samarbejder, der er en
vigtig forudsætning for den mageløse sammensmeltning af southern soul, R&B,
pop og country, der nok er Muscle Shoals-lydens mest karakteristiske udtryk.
Fritts tidlige kompositioner er blandt andet blevet indspillet af så
forskellige musikere som Percy Sledge, Dusty Springfield og The Box Tops.
I midten af tresserne blev Fritts
ansat som sangskriver i Nashville. Her indledte han et livslangt samarbejde og
venskab med up-and-coming sangskriveren
Kris Kristofferson. Ikke alene, fungerede Fritts som Kristoffersons faste
keyboardmand i mere end fyrre år, de spillede også sammen i film såsom ’Pat
Garrett & Billy The Kid’, ’Convoy’ og ’A Star Is Born’.
Selvom det
formentligt er Fritts tidlige engagement i muskelindustrien i Muscle Shoals,
plus sange som ’We Had It All’, ’Breakfast In Bed’ og ’You’re Gonna Love
Yourself in the Morning’, som de fleste vil huske ham for, så har han været med
til at skrive en Kristofferson-sang, der står mit hjerte nær. Det drejer sig om
titelnummeret fra Kris Kristoffersons tredje plade fra 1972. ’Border Lord’ fik
en ublid behandling, da den udkom. Hverken publikum eller anmelderkorpset var
med den tidligere litteraturstuderende Kris Kristofferson. Årene har dog ændret
adskilliges syn på pladen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar