Blogger Widget

tirsdag den 30. juni 2009

’Secondhand Daylight’

Anmelderne var ikke med Manchester-gruppen Magazine, da det udsendte dets andet album, ’Secondhand Daylight’, i marts 1979. Det blev beskyldt for at være progressiv-rock, og hvis der var noget der kunne få nye pladekøbere til at løbe skrigende bort i den periode var det et mærkat som dette. Sådan havde det ikke set ud året før, hvor debuten ’Real Life’ blev kaldt sofistikeret og intelligent, og en udsøgt måde at komme videre fra år nul, 1977, og punkmusikken på.

Frontmanden og sangskriveren Howard Devoto, der havde forladt Buzzcocks i 1977 for at danne Magazine, havde på ’Secondhand Dayligt’ en drøm om at tage bandet i en ny retning. En retning, hvor hovedbestanddelen skulle være et koldt og råt syntheziser univers. Han allierede sig med Colin Thurston, der i 1977, havde arbejdet for Tony Visconti, da denne producerede David Bowie’s ’Heroes’ og Iggy Pop’s ’Lust for Life’. Thurston har senere fortalt, at "I think they were a bit nervous and so I didn't tell them it was my first production". Derudover medvirkede på keyboard / syntheziser Dave Formula, som senere kom med i Visage, guitaren blev varetaget af skotske John McGeoch, som også tog del i Visage og herudover spillede med The Armoury Show, Public Image Ltd og Siouxsie & The Banshees. På bas havde bandet altmuligmanden, Barry Adamson, Visage, Nick Cave & The Bad Seeds, plus et hav af soloplader og filmmusik for bl.a. David Lynch, bag trommerne sad John Doyle.

Brugen af termen progressiv-rock, kan man i dag godt undskylde kritikerne for, da det nok var den der lå nærmest, og de ikke havde andre gloser for det, som siden hen kom til at hedde post-punk. På daværende tidspunkt var det New Wave, og det udtryk dækkede stort set alt ny musik med en kende kant, der kom efter punken. Kodeordene på ’Secondhand Daylight’ er desperation, mørke, paranoia, angst, fremmedgørelse og ren æstetik. Formula’s droneagtige synth-flader, Adamson’s dundrende hårde baslinjer og McGeoch's gotiske guitarspil, pegede, sammen med Devoto’s unikke stemme og tekster, frem mod den kulravende sorte og dystre verden, som bl.a. Sisters Of Mercy, The Cure og Bauhaus levede og åndende for i 1980’erne. Eller som den nu afdøde McGeoch, har udtrykt det: ”Magazine were always a connoisseur's choice. We broke new ground, we set the tone for the next twenty, thirty years, but we never made much money”.

mandag den 29. juni 2009

Rock 'n' Roll Paddy

It's a picture of some leprechauns standing around a crock of gold. That's what leprechauns really look like!”
- Shane MacGowan

I irsk folklore er en leprechauns en ensom mandsling, gerne en skomager, han er ikke decideret ond, men hans moral er anløben, og så elsker han practical jokes og guld. Om det er det billede, som Shane MacGowan forsøgte at give af sig selv, da han malede coveret til sin anden udgivelse, efter bruddet med The Pogues, skal være ufortalt.

Pladen hedder ’The Crock Of Gold’, den kom i 1997, og virker her tolv år efter som lidt af en søbekasse. MacGowan's stemme er sløret og visse steder delvis uforståelig. Med det på plads, så uddyber albummet dog MacGowan’s personlige temaer og kæpheste. Såsom tabt kærlighed, fuldemandsjammer, ensomhed, stolthed og personportrætter, som kun Shane MacGowan kan tegne. Tag nu bare ’Rock 'n' Roll Paddy’.
”I'm the lowest of the low
I'm the sickest of the sick
They let me out the funny farm
Just to put me in the nick
Then they let me outta the hole
Just to crush me on the dole
I'm the lowest of the low
A rockin boppin lunatic”

søndag den 28. juni 2009

Sommer i Mod Strømmen

I took my potatoes
Down to be mashed
Then I made it over
To that million dollar bash
Ooh, baby, ooh-ee
Ooh, baby, ooh-ee
It's that million dollar bash

© Bob Dylan, 1967.

Indtil august går radioprogrammet Mod Strømmens (98.9 FM / 98.8 Hybrid) faste stab på sommerferie. Vi håber imidlertid, at vi ligesom sidste år, får sendetiden fyldt ud med livemusik fra fisketrawleren, M/S Stubnitz, der snart anløber København. Tirsdag går det i hvert fald løs. Tjek programmet og mød op onsdag til Not Appearing Festival.

Fra PETs jukeboks eller i en højere sags tjeneste

There will soon be an end to this cold and wicked war
When those hard headed Communists get what they're lookin' for
Only one thing that will stop them and their atrocious bunch
If General MacArthur drops an atomic bomb

Now over in Korea our boys have fought and fell
But they died just like heroes amid the many shot and killed
They had their hands tied behind them and were murdered by the score
By those dirty minded Communists who started this sad war

There'll be fire, dust and metal flying all around
And the radioactivity will burn them to the ground
If there's any Commies left they'll be all on the run
If General MacArthur drops an atomic bomb

Old hard headed Joe will be feelin' mighty blue
When he finds out he's bitten off more than he can chew
For his aggression will be ended and the job will be well done
If General MacArthur drops an atomic bomb

Old MacArthur has the power to stop those murderin' thieves
And he’ll make them sorry for their underhanded schemes
Just leave it to the general for he really has the nerve
To give no good Communists just what they deserve

There'll be fire, dust and metal flying all around
And the radioactivity will burn their playhouse down
If there's any Commies left they'll be all on the run
If General MacArthur drops an atomic bomb”


© Jackie Doll

Apropos kommissioner, frifindelser osv., så indspillede Jackie Doll and his Pickled Peppers i 1951, ’When They Drop The Atomic Bomb’, der giver svar på, hvordan man hurtig får sat en stopper for Korea-krigen og de kommunistiske banditter. Brug atom-bomben. Mere definitivt er det vel ikke sagt indenfor populær-musk før eller siden. Hør en bid af sangen.

fredag den 26. juni 2009

Sky "Sunlight" Saxon 19?? - 2009

Ifølge Associated Press er forsangeren og stifteren af et af tressernes mest betydningsfulde garagerockband The Seeds, Sky Saxon (døbt Richard Marsh), død i går efter kort tids sygdom. Hvil i fred.

Michael Jackson 1958-2009

Fra venstre mod højre, Michael, Marlon, Tito, Jermaine, Jackie og Mr. & Mrs. Joseph Jackson. 1971.

torsdag den 25. juni 2009

Tag til Fyn

Undertegnede har en enkelt gang fravalgt Roskilde Festivalen, til fordel for Midtfyns Festivalen. Det var vist 1987 eller 1988. Uheldig beslutning er en mild omskrivning. Folk flokkedes med Gasolin-faner foran Jytte Pillion Band. Det mest eftertragtede salgsobjekt var en røv med ører, som en lokal flipper møjsomt havde masseproduceret og brændt i ler. Når det kommer til stykket, står weekenden i Ringe ikke særligt tydeligt. B.B King spillede vist som noget af det sidste søndag aften.

Set på mere end tyve års afstand af den tamme Midtfyns Festival, er det måske igen tid til at overveje at tage teltet under armen og campere en nat eller to på Fyn. I så fald kunne det godt blive i morgen og lørdag, hvor Kildemose Festivalen, bliver afholdt i Refsvindinge, syd for Nyborg. Programmet er som følger:

Fredag:
Kl. 19.00: Fuzz Manta
Kl. 20.15: RamGoats
Kl. 22.15: The Diff
Kl. 00.30: Øresund Space Collective


Lørdag:
Kl. 13.00: Marie-Louise Munck med Troels Bech og Camilla Munck
Kl. 14.00: Homesick Hank
Kl. 15.30: Lotus Krokus
Kl. 17.00: Nicolai Vilhelm Tell & The Teacompany
Kl. 19.00: The Setting Son
Kl. 20.30: Cherry Overdrive
Kl. 22.30: Highway Child
Kl. 00.30: Causa Sui.

tirsdag den 23. juni 2009

Dagens alternativ til Drachmann

En af de kunstnere, der er blevet spillet flest gange, når radio-programmet Mod Strømmen har haft gæster på besøg, er den tidligere Screaming Trees´ frontmand, Mark Lanegan. Sidste torsdag, hvor The Village Idiot var forbi, hørte vi ham både som soloartist og i bandsammenhæng. Makkerskabet med Isobel Campbell er også værdsat.

Der er nyt på vej fra den engelske producerteam Soulsavers, som Mark Lanegan før har givet en hjælpende hånd. Denne gang, har Lanegan været co-writer, ligesom han selv synger det meste af materialet. Derudover medvirker Jason Pierce fra Spiritualized, Mike Patton fra Roskilde-aktuelle Faith No More, Gibby Haynes fra Butthole Surfers og Richard Hawley.Som et forskræp for den nye plade, har Soulsavers lagt singlen ’Sunrise / You Will Miss Me When I Burn’ (det tætteste denne blog i dag kommer Skt. Hans) ud på nettet. A-siden er skrevet af Lanegan og bliver fremført af Will Oldham, alias Bonnie ’Prince’ Billy. B-siden er tilbage fra Oldham’s dage i Palace Brothers og bliver sunget af Mark Lanegan. Det lover godt.

mandag den 22. juni 2009

søndag den 21. juni 2009

NOT APPEARING i Mod Strømmen

"NOT APPEARING har nu for 4. år i træk leveret et alternativt og højst aktuelt program til Roskilde Festival."
Således indleder d’herrer bag NOT APPEARING årets presse-materiale. I modsætning til tidligere, har man i år besluttet at tage skridtet fuldt ud og arrangere en mini-festival ombord på M/S Stubnitz, onsdag d. 1. juli. Her kan man opleve århusiansk støjpop med Darling Don’t’ Dance, psykedelisk bubblegum- og sunshinepop med The Setting Son og beatorkestret The Rayguns

Før det får radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid) besøg af et par af de navnløse repræsentanter fra NOT APPEARING. Det sker nu på torsdag, d. 25. juni, mellem kl. 18-20. Tjek i øvrigt deres webside, der rummer megen underholdende læsning.

lørdag den 20. juni 2009

”I Wanna Be Sedated…”

"It's a road song. I wrote it in 1977, through the 78. Well, Danny Fields was our first manager and he would work us to death. We would be on the road 360 days a year, and we went over to England, and we were there at Christmastime, and in Christmas time, London shuts down. There's nothing to do, nowhere to go. Here we were in London for the first time in our lives, and me and Dee Dee Ramone were sharing a room in the hotel, and we were watching The Guns of Navarone. So there was nothing to do, I mean, here we are in London finally, and this is what we are doing, watching American movies in the hotel room."
- Joey Ramone

The Dexateens, Bruce Springsteen & The E-Street Band, Willie Nile & Lucinda Williams, New York Dolls, They Might Be Giants og The Go-Go’s har alle pillet ved ’I Wanna Be Sedated’ af Ramones.

The Dexateens: Singlewide

Sådan havde The Rolling Stones lydt, hvis det havde været fra Alabama, er et af mange skudsmål, som The Dexateens har fået. Andre har kaldt det for en smadret udgave af Uncle Tupelo, klassisk sydstatsrock har også været nævnt. Uomtvisteligt er det, at bandet siden debuten i 1994, har skruet ned for forstærkeren, og det i så høj grad at det nye album, ’Singlewide’, nærmest kan karakteriseres, som laid back countryrock. Og så ikke alligevel. Alex Chilton og Big Star omkring ’Sister Lovers’ har også spædet til.

Hvad mere er, så skriver gruppen nogle fortræffelige og til tider burleske tekster. Slutnummeret ’Can You Whoop It’, hvor David Berman fra Silver Jews, der ellers havde trukket sig tilbage fra musik for at lave en tegneserie, har en mindre rolle, begynder således med den groteske linie “I like Ronnie Dio, and I like Vaseline”.

Hvis du opfatter ovenstående, som en uforbeholden anbefaling, har du læst rigtig. Pladen er i øvrigt produceret af Mark Nevers fra Lambchop, der før har prøvet det samme for Bonnie ‘Prince’ Billy, Calexico og Silver Jews.

Til slut de obligatoriske link. Hør og se videoen til åbnings-sangen ’Down Low’. Se en trailer til en film om The Dexateens. Download, det tidligere og mere rockende album, ’Lost And Found’, gratis, bandet ser dog helst at der bliver lagt en smule mønt.

fredag den 19. juni 2009

Radio Fritz, Berlin, 14. juni 2009.

Lukas Sherfey promoverer for tiden albummet ’Soul Vacation’ i det tysktalende Europa, der er verdens tredjestørste marked, kun overhalet af USA og Asien. Siden pladen blev udsendt herhjemme i februar, har den danske musikpressen i bogstavelig forstand, behandlet den stedmoderligt. Det kan man kun trække overbærende på skuldrene af. I Tyskland, hvor pladen officielt rammer gaden i dag, er det straks anderledes. ’Soul Vacation’ er ”cd der Woche” i Berliner Fenster, dvs. det tv-program, der kører uafbrudt i Berlins metrotoge, de store musikmagasiner viser interesse, det samme gør radiostationerne. Sidste søndag var Sherfey på besøg i eftermiddagsprogrammet KenFM på Radio Fritz i Berlin, hvor han spillede seks akustiske sange. Tjek dem her og der.

torsdag den 18. juni 2009

Big Sur, California, september 1969.

Linket her skulle vist dække det meste af filmen ’Celebration at Big Sur’. Hvis ikke, så kald det en langstrakt ouverture, og sæt så punktum med denne testosteronpumpende version af ’Down By The River’ med Crosby, Stills, Nash & Young.

onsdag den 17. juni 2009

Studio 73 Freakout

Pladeselskabsdirektøren og et par af de medvidende musikere, har ladet nogle ord sive om processen, musikken og forandringerne. Nu har sjakbajsen selv taget over. Sagt på en anden måde, læs et udpluk af de tanker, som Lorenzo Woodrose har gjort sig om den kommende Baby Woodrose plade, som bliver udsendt af Bad Afro til september.

”I think we'll start the album with a song called FORTUNE TELLER. It has a good time feeling, beginning with some thick fuzz and developing into a soulful song with a catchy chorus hookline and an outro that really starts a party. Next is TAKE IT, a more uptempo garagepunk track based on a Kinks inspired three chord riff and a simple and gritty sound. OPEN UP YOUR HEART is a clean popsong that couples elements of J.D Blackfoot's Cycles and Spirit's Uncle Jack. EMILY, probably the most commercial thing I've ever done - a melancholic ballad with simple but effective lyrics that came straight from my heart. Fifth track is LAUGHING STOCK, a song that has persistently been lying around for the last three BW albums but has been changed considerably recently, leaving only the lyrics basically. To end the first half of the album, I've chosen the monumental COUNTDOWN TO BREAKDOWN - a track I'm very proud of personally. It reminds me of Neil Young's early solo albums in places, with its country jinglejangle, shaky vocal and a few psychedelic touches.

Side two of the album starts with CHANGES EVERYWHERE, another slow and moody groove with strange backwards guitars and ringing twelve string backing. Next is HOLLOW GROVE which is like a little fairytale story introducing some chimes and Rhodes. NO MAS is a girl-put-down garagepunk track reminiscent of both The Sonics and We The People. MIKITA is a simple love song with some soulful vocals and an almost country type sound. SCORPIO was recorded live to one track in one take with just acoustic guitar and vocal, later adding some Rhodes and a little tambourine. SECRET OF THE TWISTED FLOWER is more like something that could have been on Chasing Rainbows, another moody psych ballad with Hammond organ, Leslie on the drums and sitar-like fuzz leads. Finally there’s IT’S A LONG WAY DOWN which will be pulled from the album and used as an exclusive B-side. A classic Baby Woodrose rocknroll track.”

tirsdag den 16. juni 2009

Turn on, tune in, touch ground.

Herværende blog er ofte gået i brechen for det københavnske rockorkester Free Electric. Det gør vi med fornøjelse. Gennem et stykke tid, har man på bandets MySpace-side, kunne høre en ny og ind til benet udgave af ’Touch Ground’. Det er mixet af årets producer (’Til Rotterne, Til Kragerne, Til Hundene’ af P. Sommer, ifølge Steppeulv-komiteen), og en hel del og betydelig mere i dansk popmusik, Henrik Balling. Før varede nummeret næsten seks minutter, nu har det fået klassisk singlelængde.

søndag den 14. juni 2009

The Village Idiot i Mod Strømmen

Sidste søndag var Kenni Holmstad fra hell-raiser countrybandet The Village Idiot gæst i vores søsterprogram Virus / Lowcut Rock’n’Roll Radio / Det Knuste Øre på Christianshavn Kanal. Her optrådte han med et akustisk sæt. Koordination har aldrig været vores stærke side, så nu på torsdag, d. 18. juni, kommer han og et par stykker fra bandet, forbi radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid) med instrumenter og en kuffert fuld af favoritmusik. Stil ind, kl. 18.00.

New York. 3 a.m. Blues In C

lørdag den 13. juni 2009

fredag den 12. juni 2009

Sub Pop anno 2009

Indenfor jazzverdenen, har det blandt pladekøbere, altid været vigtigt, hvilket selskab den enkelte kunstner udkom på. Det samme genfinder man vistnok også med klassisk musik. Rockpublikummet tenderer af og til noget lignende. Undertegnede kender i det mindste til et enkelt tilfælde, hvor en musikelsker i en årrække købte alt og intet andet, end hvad det engelske plademærke 4AD udsendte.

Da Nirvana var på sit højeste, trak det en masse andre band fra dets label med sig. Sub Pop, har ikke længere et trækplaster af den kaliber i stald, men mindre kan også gøre det. Nedenstående har selskabet lagt til fri download under titlen ’Sub Pop Cybersex Digital Sampler (2009)’.
Vetiver – Strictly Rule / Handsome Furs – I’m Confused / Mark Sultan – Hold On / Red Red Meat – Gauze / Obits – Pine On / The Vaselines – Son of a Gun / Fleet Foxes – Mykonos / Iron and Wine – Belated Promise Ring / Tiny Vipers - Dreamer / Zak Sally – Why We Hide / Fruit Bats – My Unusual Friend / Pissed Jeans – False Jesii Part 2 / Grand Archives – Silver Among the Gold / Flight of the Conchords – Hurt Feelings.

Earls Court, marts 1963

Brian Jones 21, Charlie Watts 21, Mick Jagger 19, Bill Wyman 26, Keith Richards 19.

Foto: Philip Townsend.

torsdag den 11. juni 2009

Bankpakke 1-2-3-4

Nutidens bankrøvere behøver ikke iføre sig en Nixon-maske og storme ind i en bank med et våben og råbe ”hænderne op” eller ”dette er et røveri”. Det er nok med et pænt sæt tøj, en smule etikette, gode talegaver, en forretningsplan og en plads i bankens bestyrelse. Så kommer pengene af sig selv og de statslige myndigheder garanterer for resten, hvis man skulle gå på røven. Eller det er i alt fald sådan, at fortælletalentet med den Loudon Wainwrightske humor, Willy Porter, opruller finanskrisen i hans hjemland USA i sangen, ’How To Rob A Bank’.

Lyt med mellem kl. 18-20 i dag, hvor radioprogrammet Mod Strømmen måske kommer forbi noget i samme retning.

onsdag den 10. juni 2009

"Social Music For People Of Moderate Intelligence & Fair Health"

Definition af Swamp Music

It is the Southern sound! R & B played by Southern whites! It is up from Corpus Christi, Thibodaux, Florence, Tupelo, Helena, Tuscaloosa, Memphis! It is the flowering of the new Southern lifestyle!”
- producer og musikjournalist, Jerry Wexler, Billboard Magazine, december 1969.

På den anden side er det også så meget andet. Læs hele artiklen. Og hør så Johnnie Allan’s fantastiske swamp-rock version af Chuck Berry's ’Promised Land’. God fornøjelse.

tirsdag den 9. juni 2009

Så er det forbi…

Det kræver nok en forklaring, at Sebastians LP ’Gøgleren, Anton Og De Andre’, er på listen over spillede album i det forrige indlæg. Undertegnede har nemlig aldrig vist interesse, endsige ejet en plade med Sebastian, før nu. Det forholder sig således, at han fik den stukket i hånden på et loppemarked, og da han så at der var en fordanskning af Bob Dylan’s ’It All Over Now, Baby Blue’ på pladen, tog han den redebon under armen ”- og gik”.

Så er det forbi, Baby Blue
”Du må ride - ta med hvad du mener gavner dig
men hvad du end vil røve, må du ruppe dig
For hittebarnet står med sin kanon
og fyrer brændte tårer af mod nogen
Af banen for de hellige kommer nu
Så er det forbi, Baby Blue

Når vejen frem beherskes af hazarere
så pak dit gods og skid på lappeskræddere
og hvad med ham der maleren nede fra gaden
der tegner svinepletter på dit lagen
Himmelsengen klapper sammen om dig nu
så er det forbi, Baby Blue

Dine søsyge sømænd padler hjem igen
dine lydige soldater deserterer igen
Og din elsker, der altid svarede med et nik
fik alle formularer med - og gik
Og dit livsgrundlag forsvinder ligenu
så er det forbi, Baby Blue

Lad den redningsplanke fare - nogen kalder på dig
lad de døende kun dø - de følger ikke dig
Vagabonden hamrer på din dør
i de selvsamme pjalter du bar før
og så tændes der en gnist - for ham kan du bruge
så er det forbi, Baby Blue”
© Sebastian / Bob Dylan

mandag den 8. juni 2009

Lidt til og meget mere…

Det forekommer sjældnere og sjældnere, at denne bloggerkugle, hører et album fra den ene ende til den anden. Indenfor det seneste stykke tid, er der dog blevet forsøgt at rette op på det. En gennemgang af reolen, bilen og hukommelsen fortæller, at Teenage Fanclub’s ’Songs From Northern Britian’ fra 1997, The Beatles’ ’Magical Mystery Tour’ fra 1967, det nye Sonic Youth album ’The Eternal’, ’Lediggang A-Go-Go’ med C.V. Jørgensen fra 1983, Sebastians ’Gøgleren, Anton Og De Andre’ fra 1975 (første gang nogensinde), Iris DeMent’s ’My Life’ fra 1994, The Handsome Family’s ’Twilight’ fra 2001, The Setting Son’s ’Spring Of Hate’ fra i år, Bob Dylan’s ’Together Through Life’ ligeledes fra i år, Nick Cave & The Bad Seeds’ ’Kicking Against The Pricks’ fra 1986, The Felice Brothers’ ’Yonder Is The Clock’ fra 2009 og John Phillips’ ’(John The Wolfking Of L.A)’ fra 1970, har været spillet gennem en eller anden form for medie.

John Phillips var vi forbi i maj, hvor numret ’Topanga Canyon’ fra ovennævnte album, blev forsøgt brugt som et tidsbillede. Tre år tidligere, havde The Mamas & The Papas, hvor Phillips var hovedsangskriveren, udsendt singlen ’Twelve Thirty (Young Girls Are Coming To The Canyon)’, som man med god vilje kan læse, som en forløber for ’Topanga Canyon’.
”I used to live in New York City
Everything there was dark and dirty
Outside my window was a steeple
With a clock that always said 12:30”

Phillips, der selv havde boet i New York i begyndelsen af 1960’erne, beskriver her byen som et brakland. Tiden er gået i stå på kirkeuret. ’Alt håb lades ude’, for at citere et kendt værk, der er ingen trøst eller forløsning. Han har dog svar på rede hånd.
”Young girls are coming to the Canyon
And in the morning I can see them walking
I can no longer keep my blinds drawn
And I can't keep myself from talking”

Det glædeløse billede af New York er fortid. Musikken åbner op og vi er på vej ind i en ikke nærmere stedfæstet dal i det sydlige Californien. Et Shangri-la, fyldt med farver, væren og smukke kvinder. Andet vers skildrer den livgivende forandring, som fortælleren føler.
”At first so strange to feel so friendly
To say good morning and really mean it
To feel these changes happenin' in me
But not to notice till I feel it”

I tredje vers og broen, som også er det tekststykke, der ligger sig tætteste op ad ’Topanga Canyon’, begynder Phillips, imidlertid at reflektere over det solrige Californiens skønhed og vibrationer. Havde han fundet det, han ledte efter? Nej, livet var stadig lige så fragmenteret, som det havde været i det mørke New York. Nissen flytter med.
”Cloudy waters cast no reflection
Images of beauty lie there stagnant
Vibrations bounce in no direction
But lie there shattered into fragments”

Desværre har det ikke været muligt at finde et sted, hvor man kan høre ’Twelve Thirty (Young Girls Are Coming To The Canyon)’ på nettet. Du må altså op med tegnedrengen, hvis du ikke allerede har sangen.

søndag den 7. juni 2009

Det uhelbredelige pengebegær

Et oplagt bud på et nummer om penge fra det danske sangkatalog er C.V. Jørgensens ’Et satanisk mesterværk’. Uden at gå i dybden, kan man også nævne den om ’Gyngerne og Karrusellen’, som Preben Uglebjerg lancerede i Tivoli Varieteen i 1967, Oswald Helmuths ’Tyve Tønder Land’ eller ’Dyrtidsvisen’, der efter alt at syne oprindelig blev indsunget af Carl Fischer.

Et amerikansk businessmagasin har kåret de 30 bedste sange om penge og geschæft. Her top-10.
1. Liza Minelli - Money, Money
2. Dire Straits - Money For Nothing
3. The Beatles - Can’t Buy Me Love
4. Dolly Parton - 9-5
5. Merle Travis - Sixteen Tons
6. The Flying Lizards - Money
7. Abba - Money, Money, Money
8. Madonna - Material Girl
9. Pet Shop Boys - Opportunities (Let’s Make Lots Of Money)
10. Donna Summer - She Works Hard For The Money

Se resten.

I radioprogrammet ’Theme Time Radio Hour’, hvor Bob Dylan som bekendt er vært, måtte de bruge hele to programmer for at nå rundt om emnet. Begæret var nok det samme, musikudvalget var dog fra en helt anden boldgade end ovenstående.

PROGRAM 1
1. Jerry McCain & His Upstarts - That's What They Want
2. Louis Prima - Pennies From Heaven
3. Papa Charlie Jackson - You Put It In, I'll Take It Out
4. Van Morrison - Blue Money
5. Ray Charles - Greenbacks
6. Mel Blanc - Money
7. The Buddy Johnson Orchestra with Ella Johnson - It's The Gold
8. Nic Jones - Farewell To The Gold
9. Lefty Frizzell - My Baby's Just Like Money
10. Buddy Guy - 100 Dollar Bill
11. Puff Daddy & The Family - It's All About The Benjamins
12. The Clovers - Your Cash Ain't Nothin' But Trash
13. Jesse Price - You Can't Take It With You

PROGRAM2
1. Moon Mullican & His Blue Ridge Playboys - Gimme My Dime Back, Give Me My Money
2. James Brown - I've Got Money
3. Eric "Monty" Morris & Baba Brooks - Penny Reel-O
4. Clyde McPhatter & The Drifters - Money Honey
5. Johnny Dove & His Magnolia Playboys - Lookin' For Money
6. Slim Harpo - I Need Money (Keep Your Alibis)
7. The Everly Brothers - Man With Money
8. Elvis Costello & The Attractions - Clean Money
9. Johnnie Taylor - Last Two Dollars
10. Donny Young (Johnny Paycheck) - Down To My Last Dime
11. Tiny Grimes Quintette (with Charlie Parker) - Romance Without Finance (Is a Nuisance)
12. The O'Jays - For The Love Of Money
13. Young John Watson (Johnny "Guitar" Watson) - You Can't Take It With You

lørdag den 6. juni 2009

Fandens fødselsdag i Mod Strømmen

Næste torsdags emne i radioprogrammet Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid) har været under overvejelse et stykke tid. At det så rammer Fandens fødselsdag, d. 11. juni, var en tilfældighed, der dog ikke gør temaet mindre aktuelt. Vi vil beskæftige os med pengegalop, dyrtid, pekuniærkrise, terminsdag, pengeknaphed, pengesyge osv. Forvent ingen løsninger, undskyldninger eller politiske taler. Vi har ikke noget til salg. Lyt med fra kl. 18.00

- Mr. Greed

fredag den 5. juni 2009

I Still Hate CD’s!

I 2008 udsendte Norton Records sampleren ’I Hate CD’s - 45 RPM Singles Collection vol. 1’. For at fejre 60 året for 7” single-pladen, udkom i går anden del med den opfindsomme titel ’I Still Hate Cd’s’. Som det også var tilfældet med den første, har num-rene ikke tidligere været tilgængelige digitalt. Skru op!

1. Gino Washington - Out Of This World
2. The Jolly Green Gigants - Busy Body
3. Dixie Dee & The Rhythm Rockers - Maxine
4. Little Johnny & The Silvertones - Rock ’Til The End Of Time
5. King Khan - It's A Lie
6. The Excels - Let’s Dance
7. Jerry Lee Trio - Banshee
8. The Del Tinos - Go Go Go
9. Mogen David & The Grapes Of Wrath - Little Girl Gone
10. Nathaniel Mayer - I Don’t Want No Bald Headed Women (Telling Me What To Do)
11. C. J. & The Casuals - Study Hall
12. The Artesians - Trick Bag
13. Guitar Frank - Wild Track
14. Benny Joy - Little Red Book
15. Andre Williams & The Eldorados - Daddy Rolling Stone
16. The Jades - Surfin’ Crow
17. T. Valentine - Hello Lucille Are You A Lesbian?
18. Pleasure Seekers - What A Way To Die
19. The Real Kids - Common At Noon
20. Tyrone Schmidling - You’re Gone I’m Left
21. Mary Weiss - Stop And Think It Over
22. The Rivieras - Surfin’ Fun
23. Big Brown - My Testament
24. Charlie Feathers - We’re Getting Closer To Being Apart
25. Arthur Lee & The American Four - Stay Away
26. Jackie & The Cedrics - Scalping Party
27. Ron Haydock & The Boppers - 99 Chicks
28. The Church Keys - Viva Viva Rock and Roll
29. The Figures Of Light - It’s Lame
30. The Jaguars - Railroad Drag
31. The Readymen - Disintegration
32. Gene Summers - Fancy Dan
33. The Hentchmen - So Many Girls
34. Little Victor - Papa Lou And Gran
35. The Dictators - 16 Forever
36. Lewis Reed - Merry-Go-Round
37. The Saxons - Camel Walk
38. Carl Canida - Party Date
39. The Poontang Perkins - Put De Pot On Mary
40. Bob Vidone & The Rhythm Rockers - Weird
41. Rudy Ray Moore - Rally In The Valley
42. Mighty El Dukes - Walking Beside You
43. Elroy Dietzel - Rock-n-Bones
44. Mad Mike & The Maniacs - Quarter To Four
45. The Rhythm Tones - Wobble Wickie

torsdag den 4. juni 2009

Fra et hustag i Århus

The State, The Market & The DJ spiller her en smuk udgave af ’1981-1990’, der titelmæssigt har fundet inspiration hos Mark Hollis og tekstligt giver et tidløst familiesignalement med en fraværende far. Dig it!

onsdag den 3. juni 2009

’Roosevelt Room’

Yeah, go ask Hunter Thompson
Yeah, go ask Hemingway's ghost
It all catches up with you
Once you get just a little too old
Take a hard look in the mirror
It's a thing that you did not see
The shadow's long but the day is young
It just wasn't meant to be”
© Conor Oberst

’What Good Are You?’ eller ’Roosevelt Room’, som dette tempe-ramentsfulde rocknummer kom til at hedde, da det endelig blev lagt ned som spor til det nye album, ’Outer South’, med Conor Oberst & The Mystic Valley Band fra maj i år, har figureret på adskillige sætlister med Oberst eller et af hans aliaser, siden 2007.

’Outer South’ har det lille og interessante særpræg, at flere af bandmedlemmerne får plads som sangskrivere og vokalister. Selv samme giver dog også albummet en karakterløs struktur, der måske var tiltænkt, men ikke hele tiden virker efter hensigten. Multiinstrumentalisten Nik Freitas, guitaristen Taylor Hollings-worth og trommeslager Jason Boesel, synger hver to af deres egne numre, mens bassisten Macey Taylor, fremfører et skrevet af Oberst.

Bandet har lavet en dokumentarfilm, ’One Of My Kind. Story Of The Mystic Valley Band’, af en times varighed, som man kan hente vederlagsfrit.

tirsdag den 2. juni 2009

I går, i morgen.

I går hensatte Wooden Shijps publikum på Loppen til dets hjembys messecenter for modkultur og psykedelisk musik, Fillmore West, i San Francisco omkring 1970 med mangefarvet lysshow, lange guitar- og organsoloer og krautbeat.

I morgen gælder det, det sortslebne Atlanta-band, Black Lips, samme sted. Efter sigende skulle dets liveshow være så ramlende vanvittigt, at bandet på en turné i Indien i januar, følte sig nød-saget til at forlade landet før tid, fordi myndighederne havde set sig sure på nogle krumspring på scenen, der kunne minde om homoseksuelle tendenser. Det koster sølle 100 kr.