Blogger Widget

tirsdag den 26. januar 2016

Global, vinter og tidligt forår 2016 i Mod Strømmen


Global har åbnet op igen efter nytår. I fredags, hørte jeg, en pæn besøgt og glimrende koncert med den unge berber/chaâbi-kvartet, Imazzalen, der blot spillede deres andet job udenfor hjemlandet, Marokko. Det første foregik på Klaverfabrikken i Hillerød. Jeg har da også allerede sat yderligere en lille håndfuld krydser på plakaten.

Det første kryds er sat ved tunesiske Bargou08, der ifølge adskillige, helt uafhængige og pålidelige kilder, spillede et vildt fedt gig på sidste års Roskilde Festival.


Det andet går til Aoife O’Donovan, der med bluegrass-bandet Crooked Still, har optrådt en del gange i Danmark. Tilbage i 2006 spillede de et efterhånden legendarisk show udenfor Woodstock på Christiania. En koncert, som de selv husker bedst, fordi ”the audiences really flipped out”. O’Donovan har her i januar udsendt sit andet soloalbum, ’In The Magic Hour’, på Yep Roc Records.


Det, indtil videre, sidste kryds, får den marokkanske gnawa-mester Maalem Omar Hayat, der skal lede et fire timer langt Lila-ritual under Frost Festival. Det er om at være hurtig, da der kun er et begrænset antal billetter til salg til dette arrangement.


Som man kan se, har jeg dækket mig ind med et ’indtil videre’. Det er af ren og skær erfaring. Jeg ved jo godt, at ligeså snart booker Peter Hvalkof får talt sig varm og får præsenteret musik med flere af navnene på plakaten, så er der snart sagt ikke den verdensdel, han ikke kan sælge til mig.

Lyt med, når Peter Hvalkof besøger Mod Strømmen på torsdag, d. 28. januar, kl. 18.00. Enten på 98.9 FM eller via den direkte livestream.

Ingen kommentarer: