Blogger Widget

lørdag den 10. januar 2015

“A good old country baptizing…”


El-ledningerne og træerne udenfor mit vindue er begyndt at røre på sig. Det regner. Det er ikke vildt på nogen måder. Endnu. Der er et lavtryk på vej. Det er ikke meget, jeg har været udenfor i dag. Jeg har hentet en pakke i en postbutik. Købt mælk, ost og fisk. Vasket gulv, støvsuget og taget opvasken.

Ellers er dagen gået med at gennembladre gamle kunstbøger, høre Rod Stewart (han fylder 70 i dag) og The Faces. ‘Truckers, Kickers, Cowboy Angels: The Blissed Out Birth of Country Rock. 1966-68, Vol. 1’ har også været forbi anlægget. Det ene tog det andet. Som mange sikkert ved, så er titlen fra denne 2014-compilation, nolet fra Gram Parsons sang, ’Return Of The Grievous Angel’, fra hans andet soloalbum ’Grievous Angel’, der blev udgivet posthumt i 1974. Året efter Parsons alt for tidlige død.

Men som sagt, det ene tog det andet. Da jeg i et afsnit om amerikansk kunst i mellemkrigsårene, faldt over John Steuart Currys maleri, ’Baptism In Kansas’, fra 1928, kom jeg til at tænke på ’Country Baptizing’ fra ’Live 1973’ med Gram Parsons & The Fallen Angels:


Og sådan har jeg befundet mig i min egen lille verden i dag…

Ingen kommentarer: