Blogger Widget

lørdag den 29. august 2015

”Tid, har jeg helt sikkert ikke nok af”. Lyninterview med Manoj Ramdas fra Childrenn


For en uges tid siden, offentliggjorde Gutter City Festival 2015, at Childrenn skal spille support for garagerocklegenderne The Sonics ved det for længst udsolgte gig på Loppen, d. 22. oktober. 

Childrenn begyndte så småt deres eksistens for to år siden, da ungdomsvennerne bassist Jakob Krogh Jørgensen fra Psyched Up Janis og guitarist Manoj Ramdas fra The Good The Bad, SPEkTR, The Raveonettes mv. satte sig for at lave et band. De fik Jakob Brixen fra Mechanical Bird, Kloster og Hymns From Nineveh med på vokal og guitar, ligesom The Raveonettes første trommeslager Anders Grøn, også kendt fra Spids Nøgenhat, Baby Woodrose, Dragontears mv., gav en hånd med ved studieindspilningerne. Live slår Rune Nugge Kristensen fra Powersolo på trommer.

Bandet forventer, at debutpladen ’Animale’ er på gaden først i det nye år.

"Denne samtale kommer til at handle om Childrenn. Men før vi fortsætter, fortæl mig så lige, hvor mange bands, du spiller i for tiden?"

”P.t. spiller jeg med i surf-garage trioen, The Good The Bad. Vi er i gang med en ny plade. Og så er der selvfølgelig mit hjertebarn, SPEkTR. I øjeblikket brygger vi på en kortfilm. Der kommer snart en ny 7” og et helt nyt album, der er lidt mere elektronisk end vore tidligere udgivelser. Og så er der Komedy. Et projekt, jeg har sammen med min gamle ven Kristian Funder fra HOST. Det er studiebaseret. Musikken komponeres gerne over et par dage, hvorefter jeg mixer nummeret og Kristian laver en animation. Derefter er det ud på nettet med materialet.

Dertil kommer 30 Silvercoins, hvor jeg spiller gyserfilm-soundtracks, sammen med folk fra blandt andet Denial Of God og Evil Spirit. Cirklen, som er en seks-mand stor guitarcirkel. Sort Sol, naturligvis, men vi er inaktive for tiden. Og så spiller jeg med Jacob Bellens, når han optræder med sin sekstet. Plus et par mere løse studieprojekter, der måske bliver til noget. Sidst, men ikke mindst, er der Childrenn”

"Hold da fest. Hvordan kunne du overhovedet finde tid og plads til Childrenn med alle de projekter, du er involveret i. Har det noget at gøre med den musik I laver sammen? Jeg fornemmer bandet er lidt mere et rockband end de andre projekter, du har gang i?"

”Tid, har jeg helt sikkert ikke nok af. Jeg elsker at skrive musik og gerne med så mange forskellige mennesker som muligt. Mit drive er de vidt forskellige processer og konstellationer, som jeg er en del af. Jeg finder det enormt stimulerende og inspirerende at gå fra første gear til tiende, for derefter at gå ned i fjerde og femte med de orkestre, jeg arbejder med. Childrenn er nok det mest normale band, jeg sangskrivermæssigt er involveret i for tiden. Det er straightforward, gode hooks og melodier, og forholdsvise enkle og stramme arrangementer. Tilsat de andre drenges styrker og kompetencer” 


"I er jo et gravet hold, så at sige. Hvad er det I kan sammen? Du taler om styrker og kompetencer. Det er ord jeg forbinder med eksempelvis jobmarkedet…"

”Når jeg bruger ordene styrker og kompetencer, mener jeg, at vi hver især har spillet en del år og været hele møllen igennem med udgivelser, koncertture i Danmark og resten af verden. Vi har med andre ord, alle fire oplevet, både det gode og det dårlige ved at have gjort musikken til en slags levevej. Det er også derfor, at vi holder fast i at lave lige præcis den musik, vi brænder for. Uden at have synderlig lyst til at lefle for nogen eller noget som helst. I kraft af vores samlede erfaring, falder det os temmelig nemt at komme igennem diverse processer, såsom at skrive sange. Det gælder egentlig også for de kanaler, vi vælger at præsentere os selv og vore udgivelser på...”

"Hvordan har i arbejdet med materialet. Jeg ved, at både Brixen og du selv er kommet med forskellige skitser til sange, som I så har indspillet. Var alle mand med i den proces eller hur?"

”Brixen og jeg tager typisk i øveren med lidt materiale. Det smider vi lidt frem og tilbage til hinanden, indtil vi finder den form eller skelet, som vi præsenterer de andre i bandet for. Derefter drøfter vi arrangement, dynamik mv., sammen med de andre, der giver deres mening til kende, kommer med input, feedback og hvad det ellers hedder. Som sagt tidligere, så skriver vi hurtigt og har derfor en masse materiale, vi konstant skriver og arbejder på.”


”Jeres inspirationer er mange. Numrene spænder fra krautrock/noise over det mere nedtonede og repetitve til den tunge debutsinglen/-video, ’Handcuffed’. Hvad er dine fem største inspirationer, når vi taler rockmusik?”

”Inspirationer forandrer sig over årene for mig. Hvad angår inspirationen til Childrenn har det blandt andet været tidligt Devo, Dead Kennedys, Black Sabbath, Suicide og Morricones psykedeliske periode!”

Ingen kommentarer: