Blogger Widget

onsdag den 29. marts 2017

Strejftog i Jan Sonnergaards pladesamling. Besøg af børnebogsforfatter Søren Nordstrand i Mod Strømmen.


”Vi puffede døren til baren op med et fælles og meget velsynkroniseret skub, og lugten af røg og gammel øl og sødlig parfume slog imod os med et pust. Parfumelugten måtte skyldes de tre bitches ovre i hjørnet, blev jeg enig med mig selv om, og det føltes på en sær måde som om jeg var kommet hjem. Ikke fysisk, men til gamle dage. Hvor tingene var lidt mere åbne, og der stadig væk var tid at give af, og de færreste døre var lukket helt i, hvor der var anarki og handlinger så absurde at man måtte elske dem, hvor horrible de end var.
   Som dengang Henrik stjal en gravko ude i Valby. Han kørte lidt rundt i den på må og få, og da politiet kom og anholdt ham og spurgte hvorfor i alverden han dog kørte rundt i sådan en gravko midt om natten, gav han et svar som omgående blev udødeligt.
   - Hvorfor ikke?
   Ja, ærligt talt, hvorfor skulle man egentlig ikke køre sig en aftentur i Kommunes gravko, hvis det nu er dét man har lyst til?
   Eller da vi crashede John Cale-koncerten i Vega og egentlig var så forbistrede og aggressive og ensomme og udstødte … at det mest naturlige ville være at vi kom op at slås med nogen. Det var ikke alle sammen Guds bedste børn, publikum som stod og ventede inde i foyeren, hvor der hang reklamer for de forskellige pornofilm der blev vist i biografen lige ved siden af. Lurvet og vulgært var det, og også halvfarligt, for der var nogle barske fyre blandt de punks vi provokerede, og egentlig var det mærkeligt at vi ikke fik sådan én på bærret af dem. Eller af roadierne eller kontrollørerne som vi jo også spillede voldsomt op til. Vi gjorde hvad vi kunne for at lave ballade og rigtigt skabe problemer. Det var den mest destruktive tid inden for den depressive periode, og det stod skrevet med versaler i drejebogen at i aften, netop i aften, ville det gå helt galt.
   Og så overvældede koncerten os så meget at vi blev som blide små lam. Cales aggressioner fik vores egne til at ligne udråb fra forkælede små pattebørn, hans ensomhed i den akustiske udgave af ’Heartbreak Hotel’ fik os til at gyse og indse at alting kunne blive værre, meget værre, og hans udgaver af ’Chinese Envoy’ og ’Close Watch’ og ’Ski Patrol’ viste at der jo alligevel altid er en eller anden form for skønhed gemt i det forfærdelige, og vi forlod koncertstedet lutrede og afklarede, tror jeg vi kaldte det. Uden vrede, men med kærlighed og respekt. Det var en koncert vi talte om mange år efter og altid næsten andægtigt. Det var dengang musik betød noget. Noget så kolossalt. Sådan er det ikke længere. Bartenderen havde ikke engang gidet tænde jukeboksen, musikken blev streamet fra en eller anden internetstation”

- fra ’Frysende Våde Vejbaner’ af Jan Sonnergaard, Gyldendal 2015.

Jeg var også til den John Cale-koncert, der foregik i Saga på Vesterbrogade, ikke i Vega. Men en forfatter har jo litterær frihed til at flytte begivenheder fra et sted til et andet. Sort Sol varmede i øvrigt publikum op. Efter koncerten gik vi på Krasnapolsky, før jeg, sammen med en nu afdød ven, havnede med et par islandske piger i en et-værelse stuelejlighed ude i Vangede.  Det er mange år siden.

Da Jan Sonnergaard blev mindet ved en maratonoplæsning på Arbejdermuseet i november sidste år, fik jeg at vide, at der var en tidsskriftartikel om musikken i hans sidste bog, netop nævnte, ’Frysende Våde Vejbaner’, under udarbejdelse til et litterært magasin. Hvornår artiklen ser dagens lys, har jeg ingen anelse om. Jeg har heller ingen anelse, om hvor akademisk skribenten går til værks. Den slags formaliteter, får vi ikke tid til, når Sonnergaards kammerat siden ungdomsårene, Søren Nordstrand, kommer forbi Mod Strømmen i morgen. For som han skriver i et opslag på Facebook, om udvælgelsen af musikken:

”Lige nu er det ren tortur, da vi kun har to timer til rådighed. Og jeg skal fravælge alt, alt for meget. Og vi skal jo også vrøvle mellem numrene. Fuck!”

På stående fod har jeg heller ingen anelse om, hvor vemodig udsendelsen kan gå hen at blive. Det vil jeg heller ikke vide. Eller om vi kommer til at dissekere rocktekster og omtale rockmusikere som rene sandsigerske og guddommelige poeter, som jeg ved, at både den gode Nordstrand og jeg, har brugt timer på i selskab med Sonnergaard. Vel at mærke fra ”dengang musik betød noget. Noget så kolossalt”

Søren Nordstrand skriver børnebøger.  Han debuterede med ’Bertram stjæler en revolver’ i 2010 og er snart aktuel med den forunderlige og for segmentet (de købedygtige forældre) mildest talt syrede bog om syvårige Alberte og hendes hund, ’Mig og Glistrup’. Bogen kommer på forlaget Arabesk.

Stil ind nu på torsdag, d. 30. marts, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via den direkte livestream. Man kan også fange udsendelsen på Tunein.


Ingen kommentarer: