“The hook-laden garage
punk of The Zeros, with influences that ranged from the New York Dolls,
Stooges, David Bowie, Velvet Underground, T-Rex, and Kiss to '60s proto-punk
bands like the Seeds, Standells, and the Animals, earned them a recording deal
with music-magazine publisher Greg Shaw's Bomp Records, which released the
raucous single, "Wimp"/"Don't Push Me Around" in '77,
followed a year later by "Beat Your Heart Out"/"Wild
Weekend."
- New Yorker Magazine
På tourplakaten herover mangler
The Zeros stadig et sted at spille i Danmark. Forleden meddelte Lygtens Kro
så, at de har booket det gamle punkrockband til at spille d. 7. marts. Jeg har
tidligere skrevet om dem og om frontmanden Javier Escovedos løbebane efter The
Zeros, så hvorfor ikke bare gengive ordene tilbage fra 2012?
”Javier Escovedo kender jeg fortrinsvis fra punkrock/powerpop-bandet
The Zeros fra Chula Vista uden for San Diego i det sydlige Californien.
Gruppens første større gig spillede de sammen med The Germs og The Weirdos i
Orpheum Theater i Los Angeles i 1977. En koncert, der var sat op af Peter Case
fra The Nerves. På det tidspunk blev det til en lille håndfuld livgivende
singler, plus et par lp’er. Der vistnok ikke er til at stampe op af jorden i
dag. The Zeros er i øvrigt gendannet og spiller i øjeblikket en række
sommerkoncerter.
I firserne flyttede Escovedo til Austin, Texas, hvor han dannede True
Believers sammen med sin bror, Alejandro Escovedo. Et af de orkestre, som jeg
burde tjekke ud, nuvel jeg har noget til gode. Familien Escovedo flyder i hele
taget over med talent. De ældste brødre Pete og Coke har turneret og indspillet
med Santana og Herbie Hancock, Alejandro begyndte i punkorkestret The Nuns,
spillede senere i rootsbandet Rank & File og har nu en fornem solokarriere,
lillebror Mario var med i mere hårdttæskende The Dragons, mens niecen Sheila E.
ofte arbejder med Prince.
True Believers nåede kun at udgive et enkelt album. Pladeselskaberne
troede ikke på dem. I tiden efter arbejdede Javier Escovedo med Will & the
Kill. Sidenhen har han været sideman hos bl.a. John Doe. Simon Bonney og The
Gourds. Allerede i The Zeros viste Javier et enormt sangskriverpotentiale.
Svenske Sator fik en pænt hit og en anden plads med Zeros-sangen, ’Black and
White’, i hjemlandet. The Nomads har indspillet et par af Escovedos numre.
Hoodoo Gurus fra Australien, franske Calvin Russel, The Muffs og Patty Smyth
(hende, der er gift med den pensionerede tennisstjerne, John McEnroe) tæller
også blandt dem, der har nydt godt af hans færdigheder.
For mange har det da også været lidt af en gåde, hvorfor Escovedo først
solodebuterede med, ’City Lights’, i 2008. Holdet bag vidner om, at han nyder
stor anseelse i musikerkredse. På guitar møder man bl.a. Josh Schwartz fra
Beachwood Sparks, bassen tager Joe Bass fra The Posies sig af, bag trommerne
sidder Brian Young fra Fountains of Wayne og keyboardene er i gode hænder hos
Brian Lebarton fra Beck og Matt Beck, der har spillet sammen med Rob Thomas.
Det er måske for meget at sige, at jeg kan genkende den unge Javier
Escovedo, når jeg hører ’City Lights’. Der er trods alt sket noget siden The
Zeros. Tæften for den begavede, skarptskårne og iørefaldende powerpop er ikke
desto mindre stadig i rigtig god behold. Det er ligeud-rocksange, der damper af
intensitet og spilleglæde. Sange, der altid vil være plads til på én af de
første sider, i min lasede og efterhånden udrangerede notesbog om rock’n’roll.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar