Blogger Widget

søndag den 31. marts 2019

Randi Pontoppidan i Mod Strømmen


”Hvad kan man skabe af musik med en stemme - altså bare sin egen menneskestemme - og så en hel masse elektronik? Sangeren Randi Pontoppidan har brugt studietid i selskab med lyden af sig selv, som hun har loopet, filteret og lagt ekko på, og resultatet er overraskende og smukt. Tilløb afbrydes, gentages og udvides langsomt, til der opstår en fornemmelse af en puls, som slår. Musikken begynder at gynge. Sangeren udvider det univers, hun har skabt, så det bliver til et elektronisk vokalorkester. En eksperimenterende vokal backinggruppe, hun kan lade stemmen danse legende hen over.”

Således indleder Politikens Thomas Michelsen sin fire-stjernede anmeldelse af vokalist, komponist og improvisator Randi Pontoppidans soloplade ’Rooms’, der udkom på det amerikanske label Chant i slutningen af februar. Pontoppidan er uddannet fra Koninklijk Conservatorium i Haag i Holland, hvor hun havde jazzvokal som hovedfag, men også supplerede op med kurser i klassisk sang. Allerede her kan den faste lytter af Mod Strømmen, nok fornemme, at vi er på vej ind i en verden, der er ny for radioprogrammet. Tilmed med en gæst, der har optrådte på så berømmede scener som Carnegie Hall i New York og Royal Albert Hall i London, med såvel egne kompositioner som med musik af Karlheinz Stockhausen, John Cage og Steve Reich.

Om arbejdet med ’Rooms’ og de elektroniske elementer har Randi Pontoppidan selv sagt:

”Jeg vil have maskinerne - altså pedalerne - til at blive så organiske som muligt. Jeg holder af at lave teksturer med stemmen, som er helt tæt på mikrofonen, så man nærmest bliver aet af lyden og derefter stå længere væk fra mikrofonen og synge en melodi. Det kan man fx. høre i "Dreamy", som er et lydunivers, hvor man hører bølger af lyd. De lyde, jeg har optaget af min stemme, væver jeg ind og ud af mine pedaler og gør elektronikken organisk. Man kan godt sammenligne et nummer som det med en fuga. Et tema, der bliver oktaveret, spillet baglæns, flyttet ud og ind i lydbilledet.”

For det meste, går jeg lige til kilden, for at danne mig et indtryk af musikken. Med andre ord, jeg lytter til pladen:


Nu på torsdag, d. 4. april, kommer Pontoppidan forbi Mod Strømmen. Det sker, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via via Tunein eller den direkte livestream. Dagen før kan man dog allerede høre en solokoncert med Randi Pontoppidan i Christianshavns Beboerhus. Keeper, der er et nyt projekt, som består af Anders Bach Pedersen (Bisses orkester, Spillemændene, Ice Cream Cathedral mv.) og Nils Gröndahl (Under Byen med meget mere) spiller også ved samme lejlighed.

Ingen kommentarer: