Blogger Widget

lørdag den 26. oktober 2013

De Efterladte i Mod Strømmen


Det kan godt være, at der er ”lagt i kakkelovnen til en lang vinter”*. Om det nu er tilfældet eller ej, så er oktober 2013 værd at huske for to fortrinlige dansksprogede udgivelser. De gør måske ikke vinteren kortere, men nok mere spiselig. Jeg tænker på Spids Nøgenhats gedigne rockalbum, ’Kommer Med Fred’ og De Efterladtes spoken-bluesfolk, ’Alvorsord Og Etagevask’. I torsdags havde Mod Strømmen besøg af Spids Nøgenhat, der viste rundt i den danske rockmusik som de er favnede af. Nu på torsdag, d. 31. oktober, kommer Peter H. Olesen og Michael Lund, der udgør De Efterladte, forbi. Kan man, snart sagt, ønske sig mere?

Jeg har anstrengt mig for at komme op med et sammenligningsgrundlag for De Efterladte, som jeg mere eller mindre pedantisk kan fremture med. Uden held. Det er poesi, det er musik, det er sang, det er recitation, det er følelser, det er øjeblikke af lyksaliggørende glæde, det er sortsyn, det er før og nu, det er, ja, hvad er det? Unikt, er nok det bedste ord, jeg kan finde. Jeg kender i al fald ikke andre, der kommer i nærheden af De Efterladtes tone.

Lyt med på torsdag, mellem kl. 18-20, på enten 98.9 FM eller stream udsendelsen direkte.

*fra ’Der Hænger En Uro’ med De Efterladte

Ingen kommentarer: