Blogger Widget

onsdag den 17. august 2011

Akelejen. Havens pryd og ganeblød. Gastronomisk sommerbrev.

”Jeg mindes den aften jeg mødte dig først.
Jeg sad i "Cap Horn" med en bajer.
Jeg var sgu´ så glad for mig selv og min tørst,
og Brøndums de små akkelejer.

Ovenstående linier er jo naturligvis, og som du med garanti ved, skrevet af mit store idol Sigfred Pedersen. En dannet værtshusrotte, der vist ovenikøbet var jurist. Tror det jeg prøver hér er at give lidt igen for dine pragtfulde haveindlæg på blog'en. Jeg er misundelig over jeres blomsterflor, men får med garanti ikke min egen have sådan lige foreløbig. Næ, mine akelejer er mere ovre i dem, som Pedersen omtaler, omend min favorit er O.P. Anderson.

Jeg elsker frokost og hver gang jeg får chancen, weekender, ferier eller bare en fridag, ja, så smører jeg altid madder til familien. Og så skal der jo øl og brændevin til. Hvor mange flasker af den svenske livseliksir jeg fik sat til livs denne sommer forbliver en hemmelighed, men livskvaliteten steg gevaldigt.

Billederne stammer begge fra Jersie, begge dage i regnvejr, men frokosten var stadig udenfor, under halvtaget dog. Desværre glemte jeg helt at tage billeder, da vi nåede Bornholm, hvor det maritime tema blev udlevet med saltstegt sild, røget ål med røræg, klassisk rejemad og ikke mindst den røgede sild med æggeblomme osv aka Sol over Gudhjem. Af andre klassikere som desværre heller ikke blev dokumenteret kan nævnes ribbensteg med rødkål, frikadeller og sågar hjemmelavet røget makrelsalat.

Og så kan det sgu godt være at det pissede ned hele sommeren.

Thomsen”

Skål, velbekomme og tak! Tænderne løber i vand.

Det er nyt for mig, at akelejen både er en staude/enårig urt og en brændevin. Nærmere research, har da også vist, at Akeleje Snaps ikke indeholder det mindste ekstrakt eller udkog fra den smukke, men giftige plante. Med andre ord, er der tale om vildledende markedsføring. Den slags tager jurister sig vistnok af. Hvad angår snapsens navn, så skal man netop finde det i Sigfred Pedersens vise om ’Katinka’, hvor ”de små akelejer”, er ment som en anbefaling af drikken, der billedligt bliver sammenlignet med blomster.

Nu vi er ved botanikken, så er havens akelejer forlængst afblomstret og de har såmænd også smidt deres frø. Regn og blæst har slået meget omkuld. Blandt andet margueritter og mamelukærmer. Frygter lidt, at andre af havens opretstående afgrøder, som skal op af jorden, indenfor den næsten halvanden måned, går tabt. Og det til trods for, at alle kræfter er mobiliseret for at binde dem op og give dem ekstra støtte og det der ligner.

Ingen kommentarer: