Blogger Widget

lørdag den 2. juli 2011

Roskilde, dag tre

Det bliver en lang nat. Alene den erkendelse bevirker, at jeg først er at finde på Arena, kl. 18.00, hvor TV On The Radio går på. Ingen eftermiddag kurateret af The Ex, heller ingen John Grant eller Love Shop, for den sags skyld. TV On The Radio har jeg hørt på Roskilde før, men den koncert har åbenbart ikke sat så afgørende spor, jeg kunne i al fald ikke huske den, før jeg blev mindet om det i forgårs. Herefter lader jeg strømmen bestemme retningen, slår måske et smut forbi hiphopensemblet Calle 13 fra Puerto Rico, indtil Congotronics vs. Rockers på Odeon, kl. 23.00.

Som nævnt i et tidligere indlæg, så er anbefalingerne af de enkelte orkestre stort set alle genbrug. Sidste søndag havde jeg den ære, at få lov til rekommandere tre koncerter på bloggen majortom.dk. Her valgte jeg netop omtalte Congotronics vs. Rockers, Spids Nøgenhat og Kitchie Kitchie Ki Me O. De ord låner jeg lige tilbage:
”Congotronics Vs Rockers feat. Konono N°1, Deerhoof, Kasai Allstars, Juana Molina, Wildbirds & Peacedrums og Skeletons

Roskilde Festival er det sted, jeg hører verdensmusik. Gennem et længere stykke tid er der blevet sendt musikfiler på kryds og tværs af Atlanten. Fra Congo til Argentina, fra Sverige til New Mexico, fra New York til Belgien og vice versa. Idéen bag var enkel og ligetil. Nemlig at få et samarbejde op at stå mellem congolesiske Konono N°1 og Kasai Allstars, der kollektivt er kendt som Congotronics, og en række musikere, der fortrinsvis arbejder i den alternative del af musikspekteret. Et samarbejde, der skulle lede til et fælles og nyt repertoire. En smeltedigel af traditionelle afrikanske instrumenter og rytmer og nyere vestlig musik. Om Congotronics vs Rockers, så er verdensmusik er et helt andet spørgsmål. Spændende lyder det under alle omstændigheder.

Spids Nøgenhat

Jeg er ikke meget for højder, så det med at samle pant for at få en tur med svævebanen ud over grusgraven, giver jeg mig ikke ud i. Gudskelov er der andre måder at få et sug i maven på. En af dem er Spids Nøgenhat. Da jeg så Dragontears en fredag i februar, gik der rygter blandt publikum om, at det ville fortsætte hele natten. Sådan blev det ikke. Når besætningen stiller op som Spids Nøgenhat og samtidig får lov at lukke Pavilion-scenen lørdag nat, kan man håbe på, at det ligeledes får lov at åbne posen med de dansk syrerock-godter helt op.

Kitchie Kitchie Ki Me O

Natten bliver lukket ned med norske Kitchie Kitchie Ki Me O. Der enten har taget navn efter et My Midnight Creeps nummer eller af en version af den gamle engelske folkesang ’King Kong Kitchie Kitchie Ki-Me-O’, bedre kendt som ’Frog Went A-Courting’. Meget taler dog for førstnævnte, fordi bandet er opstået på asken af My Midnight Creeps, Madrugada og Ricochets. Selvom, der er skruet ned for tempoet, i det mindste i forhold til My Midnight Creeps, som er det orkester, jeg har hørt mest af de tre, så emmer debutpladen af klassisk rock a la Stones og Stooges og saxofonen fylder stadig pragtfuldt meget.

Lørdag aften og nat:
Congotronics Vs Rockers: Odeon kl. 23.00
Spids Nøgenhat: Pavilion kl. 02.00
Kitchie Kitchie Ki Me O: Odeon kl. 03.00”
Sidste øjebliks tilføjelse. Genoptrykket af Spids Nøgenhat-pladen går som varmt brød i YourSpace. Hvorfra det også forlyder, at Spids Nøgenhat spiller halvanden time.

Ingen kommentarer: