Blogger Widget

onsdag den 21. december 2011

Beat 2011. Kommenteret (1 af 4)

Af Thomas Løppenthin

2011 var blandt meget andet året, hvor en håndfuld dilettanter havde held med at fylde spalter og sendetid med en, skulle det desværre vise sig, forfærdelig pseudodebat om rockens og rockkritikkens nutid og fremtid. I indlæg efter indlæg famlede disse tumper med stadig længere og længere stillingsbeskrivelser rundt med emner som bl.a. det helt håbløst overflødige begreb "rockisme", X-Factor og ikke mindst Roskilde vs. Skanderborg. Ikke overraskende bragte dét os ikke videre og desværre fylder kategorierne "gendannelser", "mastodontiske genudgivelser" og ikke mindst min personlige yndlingsaversion "artist opfører hele albummet" fortsat overskrifterne.
Heldigvis kom der også en bunke fede rockalbums og singler og der blev givet stribevis af gode koncerter (nåede dog alt for få) i mit nærområde. Min top 10 er sat op alfabetisk og udtryk for hvad jeg har hørt mest i år, altså ikke nødvendigvis en liste over årets bedste. Jeg ved, at jeg i de kommende år fortsat vil støde på plader fra 2011, som jeg enten havde overset eller endnu ikke har nået at give et lyt. Så here goes, endnu en omgang elitær og rockistisk metervarecrap.
Dave Alvin "Eleven Eleven"
Utrolig mandigt og übercool udspil fra denne sande guitarhelt. Tjek 'Harlan County Line'.
Brutal Truth ’End Time’
Grindlegenderne slipper tøjlerne fuldstændig på det her vanvidsudspil. I små doser er der tale om ren Prozac. Tjek 'Fuck Cancer'.
John Cale "Extra Playful"
Lou Reed kommer tilsyneladende ikke til at udgive flere rockplader på denne side af evigheden. Det synes heldigvis ikke at være tilfældet for den 1 uge yngre John Cale, hvis sangskrivning og stemmepragt er i top på denne ep. Tjek 'Whaddya Mean By That'.

John Doe "Keeper"
Exene udgav også en ny plade i år. Den nåede dog ikke denne til sokkeholderne. X gav sågar få koncerter. Kom nu Roskilde! Tjek 'Handsome Devil'.
Iceage ”New Brigade”
Snubler, rejser sig, skvatter sammen igen og til tider er det tilmed rystende smukt. Lucky shot? Tjek 'You're Blessed'.
Nick Lowe "The Old Magic"
Som sædvanlig højt niveau fra Jesus Of Cool. På denne plade endda højere end sædvanligt. Glæder mig til hans visit på Amager til februar. Tjek 'House For Sale'.
The Men ”Leave Home”
Vidunderligt lydbillede og en plade der det ene øjeblik gør alt for at ødelægge min dag og næste øjeblik beroligende tager min hånd og reder mit lange hår med en stålkam. Man bliver en flot fyr af at høre The Men. Tjek 'Bataille'.
Tinariwen "Tassili"

Jeg ligger småflæbende på gulvet i fosterstilling og beder om tilgivelse. Tjek 'Ya Messinagh' med fantastiske Dirty Dozen Brass Band på horn.

The War On Drugs "Slave Ambient"

Kurt Viles nye fik jeg ikke hørt meget og efter Roskilde har jeg nok opgivet ham for en stund, men War On Drugs havde det der skulle til. Nok den på top 10 jeg er mest træt af, men jeg har godt nok også hørt den (for) meget. Tjek 'Black Water Falls'.

Wooden Shjips "West"

Wooden Shjips fortsætter i samme repetitive rille, det holder. Endnu. Tjek 'Home'. Og riffet er planket fra?


Og så lige en top 3 over årets bedste singler
Charles Bradley "Heart Of Gold"

Fantastisk Roskilde koncert. Dette er en ulidelig smuk coverversion. Tjek 'Heart Of Gold'.

Dig & Mig "Skyggerne"

Havde hørt titelnummeret til hudløshed på nettet og var ikke fyr og flamme da pladen kom, men de to ballader er fantastiske. Tjek 'Når Jeg Stikker Af'.

OFF! "Compared To What b/w Rotten Apple"
To killer covers på denne deres seneste syvtommer. Fedt at se dette punkrocklokomotiv på Bakken i sommer. Tjek 'Rotten Apple'.

Disse 2011-udgivelser har også fået mere end tre spin på grammofonen:

Rocket From The Tombs “Barfly”, The Fall "Ersatz GB", Robbie Robertson "How To Become Clairvoyant", Moon Duo "Mazes". Agro Jive "Agro Jive", Charles Bradley "No Time For Dreaming", J. Mascis "Several Shades Of Why", Terrible Feelings singlerne, P.J. Harvey "Let England Shake", Tom Waits "Bad As Me", Wino "Adrift", Anders ”In The Dark Hours”, Baby Woodrose ”Mindblowing Seeds And Disconnected Flowers”, Baseball Project "Volume 2: High And Inside", Death Token ”All Dreams Are Nightmares”, Marianne Faithfull "Horses And High Heels". Greg MacPherson ”Disintegration Blues”, Trust ”From Light Into Mass”, TV On The Radio ”Nine Types Of Light”, Twilight Singers ”Dynamite Steps”, UV Race ”Homo”, Steve Wynn ”Wynn Plays Dylan” og Neil Young "A Treasure".

Når tiden bliver til det glæder jeg mig til at få hørt følgende en ekstra gang:

Wild Flag, P.R.O.B.L.E.M.S., Earth, Black Lips, Ty Segall, Thulebasen, Terakaft, Tamikrest, Mike Watt, Wire, Gang Of Four, The Feelies, Eddy Current Suppression Ring, Glen Campbell, Thurston Moore, Blondie, Thee Oh Sees, Mastodon, Black Keys, Rising og (selvfølgelig!) den nye single med Pierced Arrows.

4 kommentarer:

capac sagde ...

Tak. Meget af det havde jeg end ikke hørt endnu. Men vi har jo også næste år - og næste igen - til at nå det forsømte... God jul.

HHS sagde ...

Hej Capac,

Tak og i lige måde. Der kommer flere årslister i løbet af de næste dage. Derpå er der flere kunstnere, som jeg ved du holder af. Stay tuned.

capac sagde ...

Hej HHS, jeg følger med! ;)

HHS sagde ...

Dejlig at høre.

Riffet er planket fra Mr. Young