Blogger Widget

tirsdag den 13. december 2011

“We Want A Revolution… An Intelligent Revolution…”


Det er det samme hvert år. Beslutningsdygtig har jeg aldrig været. Hvad skal jeg tage med på min årsliste? Tag eksempelvis én af de største reggaeartister fra Afrika, socialt engagerede Tiken Jah Fakoly, fra Elfenbenskysten. Fakoly har efterhånden en lang karriere bag sig. Han debuterede på kassettebånd i 1993, spillede sin første koncert uden for det mørke kontinent i Paris i 1998 og har siden årtusindeskiftet spyttet den ene udgivelse efter den anden ud.

Den seneste er vistnok ’African Revolution’, der alt efter hvor man bor, udkom i enten 2010 eller 2011. Nu hører jeg til i den vestlige hemisfære, og her er der enighed om at albummet først kom i år. Spørgsmålet er bare om hele pladen er stærk nok til at komme blandt de sidste ti eller om jeg bare har ladet mig forlede af titelnumret? Lyt med på torsdag.

Nu jeg er ved torsdag. Så er der også al mulig grund til at tage i Huset Biograf i Magstræde. Kl. 19.30 viser de nemlig:


HIT HOUSE: 1965, Instruktør: Henning Kristiansen, 12 min., med fem af de mest populære bands, som spillede i den legendariske københavnske beatklub Hit House: The Sharks, The Defenders, The Hit Makers, Peter Belli & Les Rivals og Les Amis.

HAR DU SET MIT PSYKEDELISKE TAPET? ... Instruktør: Niels Plenge ... Længde: 34 minutter ... Filmen handler om pladeselskabet Orpheus Records og det danske band Spids Nøgenhat i færd med at lave optagelserne til deres LP ”En mærkelig kop te” fra 2001, som senere har fået kultstatus. Filmen er blevet vist i en foreløbig version i forbindelse med Music & Film-festivalen i Cinemateket i 2010, men projektet er et "work in progress". Her vises den allernyeste reviderede udgave.

MELLEMBLOND PÅ BELLAHØJ ... Instruktør: Jesper Ravn Nielsen ...Længde: 32 minutter ... Filmen er dels en koncertfilm med rockbandet Mellemblond, dels et portræt af bandets sanger og sangskriver Kristoffer Munck Mortensens poetiske univers. I filmen følger man sangeren i en række henkastede, notatagtige scener fra skriveprocessen og under indspilningen af de sange, som udgør bandets nyeste udgivelse, EP'en Elastisk. ... Scenerne kulminerer i liveversioner af sangene optaget i et tomt amfiteater på Bellahøj udenfor København - inspireret af musikfilmsklassikeren Pink Floyd at Pompeji fra 1972."
NB: Interessen for de tre film er så stor, at der er i al hast er planlagt et dobbeltprogram. Med begyndelse kl. 19 og kl. 21.

Ingen kommentarer: