Blogger Widget

tirsdag den 27. september 2016

Jeg har været der før. Nu er jeg der igen...


”Jeg havde en masse jobs på havnen i Los Angeles, fordi min familie var fattig og min far var død. Mit første job var som grøftegraver i en kort tid, da jeg var færdig med high school. Hver nat var det mig umuligt at sove for rygsmerter. Vi lavede en udgravning på en byggetomt, der var ingen skygge, solen stod lige ned fra en skyfri himmel, og jeg stod nede i hullet dér og gravede med to store tampe, som gravede med fryd, og som hele tiden grinede og fortalte vittigheder, grinede og røg bitter tobak. Jeg begyndte med at grave som en rasende og de grinede og sagde jeg nok sku´ lære et og andet efter en tid. Så blev hakken og skovlen tunge. Jeg pattede på bristede blærer og hadede de mænd. En dag ved middagstid blev jeg træt og satte mig og gloede på mine hænder. Jeg sagde til mig selv, hvorfor skipper du ikke déther job før du dør af det?
   Jeg rejste mig og drev skovlen i jorden.
   ”Gutter”, sagde jeg. ”Jeg er færdig. Jeg har besluttet at tage imod et job hos Havnevæsenet”
   Derefter blev jeg opvasker…”

- anslaget til John Fantes roman ’Vejen Til Los Angeles’. Første bind i den såkaldte Bandini Kvartet. Skrevet mellem 1933-1936, men først udgivet i 1985. På dansk ved Jan Bredsdorff. 

Ingen kommentarer: