Blogger Widget

tirsdag den 16. maj 2017

The Rayguns i Mod Strømmen


Det er længe siden, at jeg har studeret et pladecover så nærgående som The Rayguns nye album, ’Wake Up Calls & Lullabyes’. Ikke alene har udgivelsen et tema om opvågning / søvn, men der ligger også en gennemgående grundtanke om at læse flere bøger. Eller som det hed i en invitation, jeg modtog: “The album is musical bookshelf full of cult fiction, with the wonderfull Marianne Librarian at the center of all things, an intellectual superhero on a mission to save our screwed up world with quality literature.” Hvilket man burde fornemme på album-forsiden herover. På bagsiden finder man titler af blandt andet Henry Miller, H. P. Lovecraft, Susanna Clarke, Spike Milligan, Sylvia Plath, Robert Louis Stevenson med videre.

Tidligere på året var jeg til generalprøve på gruppens release, den egentlige udgivelsesfest foregik ude i Karens Minde Kulturhus, en uges tid senere.  Førstnævnte fandt sted i bogkælderen under Islands Brygge Bibliotek, et velvalgt og spændende venue, by the way. The Rayguns siger selv, at de i tre årtier har tjent garagerocken med afstikkere til psykedelika og punk- og indieterritorier. Under koncerten i bogkælderen, tog jeg dog mig selv i flere gange i at tænke på britisk pubrock og Dr. Feelgood. 

Om det er noget om mine tankespind, ved jeg ikke. Men jeg fremlægger gerne overvejelsen overfor bandet, når det besøger Mod Strømmen, nu på torsdag, d. 18. maj. Stil ind, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via TuneIn eller den direkte stream

Her ’Kelvin Flats’ fra ’Wake Up Calls & Lullabyes’:


Ingen kommentarer: