Blogger Widget

tirsdag den 27. november 2018

Nicolaj Stochholm i Mod Strømmen


”SUNDHEDSKOMMISSIONEN

Efter at du var gået, efter du
var blevet kørt ud på en båre
stod jeg tilbage og holdt lægen
an hun forklarede mig at
de havde muret canceren
inde i din hovedskal efter
at have åbnet den tre gange
og fjernet dele af din hjerne
nu var det slut med åreladninger
og diagrammer, nu var det
slut med stjernekirurger, håb
kropsregulering og sur kemo
nu skulle du have det godt.

Far, husker du da jeg som ung
mand rejste mig op foran dig
med hele min biografi, brun
efter to år i Spanien, du veg
tilbage og afbrød mig lige før
jeg skulle råbe og pege finger
ved at tale om hvor meget
min mor savnede mig og
så åbnede du endnu en flaske
vin og smed min rygsæk
og mig ind i din bil og så
kørte vi ellers med 180 i timen
over bælterne til Silkeborg
hvor min mor stod med åbne
arme på det værtshus hvor
hun havde sin vagt”

- fra Nicolaj Stochholms nye digtsamling ’Udenfor Pesthospitalet’. Tredje afsnit/kapitel, ’Sisyfosvariationer’. Gyldendal 2018.

Lyt med på torsdag, d. 29. november, hvor Nicolaj Stochholm besøger Mod Strømmen. Stil ind, kl. 18.00, på enten  98.9 FM eller via Tunein eller den direkte livestream.

Ingen kommentarer: