Blogger Widget

søndag den 23. februar 2020

Løfterig debutkoncert med Men and Health mv.


Under præsentationen af gæsterne i radioprogrammet Julestue 2019, spurgte jeg, bassist/sanger Peter Larsen fra 0%, Monoliths og No Nose om, hvordan hans år var forløbet: ”Vi har lige indspillet en ny plade med Monoliths. Og så har jeg spillet en del med mit tredje band No Nose, som jeg har lagt rigtig meget energi i. Jeg har faktisk også startet et nyt band sammen med to fyre fra Spanien, som hedder Men and Health. Det vil I sikkert komme til at høre mere til i det nye år. Vi har lige indspillet fjorten sange”, lød svaret.

Elleve af de fjorten sange blev udsendt på ep’erne ’Jesus In A Pocket’ og ’ Devil In A Suitcase’ i slutningen af januar. I går livedebuterede Men and Health på Mayhem. Trioen beskriver sig selv som en afart af poppunk. Lad nu være med at tænke på den poppunk, der slog igennem i midten af 1990’erne og blev eksponeret på kommercielle radiostationer og MTV. Dét er slet ikke den vej, vi skal. Med to guitarer, bas og en rytmeboks er Men and Healths musik langt mere minimalistisk. Flere af deres numre er vel nærmest surf-prægede instrumentale vignetter, som fletter sig ind mellem de uimodståelige, åbne og ligefremme sange, der ofte er bygget op omkring en enkelt sanglinje. Til marts tager bandet på tour i Spanien. De har noget at glæde sig til dernede.





Birds In Flight er ikke en ukendt størrelse for læsere af denne blog.
I går var det dog en amputerede størrelse, der gik på. Dels var gruppen minimeret på grund af sygdom, dels var der en stand-in trommeslager med, som ikke havde spillet med gruppen tidligere. Det gik dem dog ikke på. Selvom de altid ligner nogen, der småkeder sig på scenen, så spiller de den fedeste, svajende, melodiøse guitarrock, København har at byde på for tiden. Sættet bestod mestendels af materiale fra en nyligt indspillet ep, som bandet er på udkig efter et pladeselskab til at udgive.

Her ’Robbery Song’ fra Birds In Flight debutplade ‘Get Real Big, der kom på Mastermind Records for et par år siden:


Det tredje og næstsidste band i går aftes var No Nose. Det var første gang, jeg hørte dem live, til trods for, at jeg har haft chancen adskillige gange før. Skønt, jeg holder meget af deres et par år gamle kassetteudgivelse, så vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg havde forestillet mig. I al fald ikke det greb de havde om publikum, der nærmeste sporenstregs begyndte at danse, da trioen gik på.


Albert Severin, Patrick Ringsborgs soloprojekt, gik først på efter, at jeg havde besluttet mig for at begive mig ud i vinden og vejret eller rettere sagt storm og modvind, for at køre hjem til Vesterbro på min tunge herrecykel. Min kasket blæste kun af en enkelt gang undervejs. Til gengæld havnede den i en mudret vandpyt.

No Nose sætlisten fra i går:


Ingen kommentarer: