Blogger Widget

lørdag den 25. april 2020

Fransk visit


- af Jan Damage Petersen

”Jeg har igen fået lov til at skrive et indlæg til Mod Strømmen-bloggen. Dét sker i forlængelse af ét af mine ønsker i de fabelagtige nødprogrammer. Teksten bliver ikke så lang denne gang, jeg vil blot anbefale fem franske punkrock-favoritter fra før 1980.

Der er et hav af franske punkbands. Adskillige af dem lød lidt ligesom belgiske Plastic Bertrand og havde en dansevenlig og poporienteret tilgang. Selvom de fleste orkestre inden for denne kategori, ikke siger mig det store, så er der dog en undtagelse. Fatsy Wataire indspillede en enkelt 7”er i 1978. Her får I A-siden ’Chimène Hovelicot’:



Marie Et Les Garcons fra Lyon var til syvende og sidst et new wave-orkester. Men deres debutsingle fra 1977 berettiger dem til denne liste. Senere fik bandet en del opmærksomhed og spillede i New York med blandt andet X-Ray Spex, Talking Heads og Patti Smith. Deres anden single blev tilmed produceret af John Cale. Vi skal dog høre det første af de to numre, der ligger på B-siden på 7”eren fra 1977, ’Rien En Dire’. Sangen hedder ’A Bout Et Souffle’:



Warm Gun, ikke at forveksle med Lars Muhls Warm Guns, nåede også kun at udgive en enkelt single. For mit vedkommende var det ét af den slags køb, jeg skød penge i udelukkende på grund af coveret. Det er sort/hvidt med mænd i læderjakker og med tekststumper som "Chinese Gangster", "Broken Windows" og "Crappy Hands". I begyndelsen tænkte jeg lidt over, om jeg måske ville fortryde nyanskaffelsen. Singlen er dog senere blevet en personlig favorit:



Dogs fra Rouen blev dannet i 1973. Deres første single kom imidlertid først i 1977. Bandet udgav rundtregnet ti plader i forskellige konstellationer. Det var dog på de første 7”ere fra 1977-78, at Dogs virkelig udmærkede sig som et af Frankrigs allerbedste punkrock bands. Jeg har valgt titelsangen på debutsinglen, som i dette tilfælde er B-siden:



Jeg må blankt indrømme, at jeg ikke kender noget særligt til Calcinator. Jeg ved ikke engang, hvor de kommer fra i Frankrig. Calcinator lavede en enkelt single i 1979, som heldigvis blev genudgivet i 2013. Og gudskelov for dét, originalen er nemlig svinedyr. B-siden, ’Electrifié’, er ét af de fedeste punknumre Frankrig har fostret:



Tak fordi du endnu engang nåede så langt.

Jan Damage Petersen”

Ingen kommentarer: