Blogger Widget

lørdag den 19. november 2011

Pigeoptakt I: ‘The Girl Can’t Help It’


I sidste uge brokkede jeg mig over, at der er urimeligt mange sange, hvor boy/dreng i en eller anden afskygning indgår i titlen. Som det ses af det forrige indlæg, fik vi skåret det ned til noget ganske fornuftigt. Det er ikke sikkert, at det flasker sig helt så nemt på torsdag, hvor temaet er girls/piger. Hvor jeg i mit iTunes-bibliotek, har 181 numre med boy/dreng som en del af titlen, har jeg hele 321 med girl/pige. Hvis jeg skulle lave programmet alene, skal der rundregnet skæres omkring 90% væk. Nu er jeg ikke ene om det, så de sidste 10% skal formelig halveres, hvis ikke mere. Det vil sige, at jeg sidder tilbage med et sted mellem ti og femten numre. Og så har jeg endda ikke inkluderet ’Girl You Got Me Lonely’ med Gasolin, som jeg skal op og lede efter i singlekassen på loftet. Optakten begynder derfor allerede i dag, hvor jeg end ikke har lagt en overordnet præsentation af udsendelsen på bloggen.

Little Richard's ’The Girl Can’t Help’ er titelsangen til den i dag oversete, hvis ikke nærmest glemte rock’n’roll filmkomedie fra 1956 (jeg kan ikke modtage TCM og hvad der ellers findes af filmkanaler). Numret er skrevet af jazzpianisten og sangskriveren, senere tv-skuespiller og gift med Julie London, Bobby Troup, som mellem mange sange også har ’(Get Your Kicks On) Route 66’ på samvittigheden.

Som jeg husker filmen, det er mange år siden jeg har set den, så er musikken en integreret del af handlingen og ikke bygget op om enkeltstående numre eller teenageidoler, som adskillige af datidens og for den sags skyld nutidens ungdomsfilm var/er.

’The Girl Can’t Help’ havde i de tidligste udgaver ikke meget med rock’n’roll at gøre. Filmfolkene havde allerhelst set den fremført af Fats Domino. Spørg mig ikke, hvad der gik galt, men tak gerne Little Richard for den version, der har fået lov at blive stående.

Soundtracket ser i øvrigt således ud:

1. The Girl Can't Help It – Little Richard
2. Tempo's Tempo – Nino Tempo
3. My Idea of Love – Johnny Olenn
4. I Ain't Gonna Cry No More – Johnny Olenn
5. Ready Teddy – Little Richard
6. She's Got It"– Little Richard
7. Cool It Baby – Eddie Fontaine
8. Cinnamon Sinner – Teddy Randazzo and the Three Chuckles
9. Spread the Word – Abbey Lincoln
10. Cry Me a River – Julie London
11. Be-Bop-A-Lula – Gene Vincent and His Blue Caps
12. Twenty Flight Rock – Eddie Cochran
13. Rock Around the Rockpile – Ray Anthony Orchestra
14. Rocking Is Our Business – The Treniers
15. Blue Monday – Fats Domino
16. You'll Never, Never Know – The Platters
17. Every Time You Kiss Me – Unknown, lip-synched by Jayne Mansfield
18. Giddy Up Ding Ding – Freddy Bell & The Bell-Boys

Ingen kommentarer: