Blogger Widget

mandag den 14. november 2011

To om Jagger


Kortene på bordet. Det kommer ikke til at handle om hverken Anita Pallenberg eller Michelle Breton. Tværtom. Jagger kommer indirekte i centrum, i og med de følgende sange drejer sig om hans sceneoptræden og dansetrin, som han groft taget, er blevet beskyldt for at have plagieret fra enhver sort performer, der kom før ham.

Først tager vi tilbage til 1971, hvor den sorte soul-protestsanger, Eugene McDaniels, dissede ham i ’Jagger The Dagger’ på lp’en ’Headless Heroes Of The Apocalypse’. "Jagger doin the devil dance / just a victim of circumstance". Ikke i sig selv specielt opsigtvækkende, Elvis fik samme medfart. Nummeret har dog et sært forførende, stenet beat, som hip-hoppen også har genfundet og -brugt:

Det er flintrende ligegyldigt, hvor meget jeg vrider min hjerne, så dukker der ikke andet end filmen ’Jurassic Park’ op, når jeg hører navnet Maroon 5. Jeg tænker ikke engang på at trække min pistol, trækningerne om øjnene udebliver ligeså og så ved jeg for øvrigt ikke om der overhovedet er en forbindelse til ’Jurassic Park’! Okay, jeg er bekendt med, at Maroon 5 er et populært amerikansk poporkester, der hvert år er nomineret til et eller andet, når den internationale musikbranche deler priser ud. Det er vist også det. Fornylig så jeg, ved et tilfælde, deres forholdsvis nye samarbejde med Christina Aguilera. Hende kender jeg, omend jeg i skrivende stund ikke, kan nævne en eneste af hendes sange. Her kritikerroste ’Moves Like Jagger’:

Ingen kommentarer: