Blogger Widget

tirsdag den 19. marts 2013

Om et besøg i Hansa Studio. Andrea Schroeders indspilning af Bowies ’Helden’.


Jeg har taget tilløb til at skrive om Andrea Schroeders debutplade, ’Blackbird’, op til flere gange. Et sted har jeg i forbifarten kaldt albummet fremragende, men det er vist alt det er blevet til. I de seneste dage har Schroeders ny single, ’Helden’, fået en varm modtagelse af flere ansete danske og udenlandske blogs. Det manglede også bare.

Jeg behøver næppe fortælle, at ’Helden’ er David Bowies tyske udgave af ’Heroes’. Titlen er en hilsen til Düsseldorf-krautrockerne Neu! og deres 1975-track, ’Hero’. Et orkester, bestående af de tidligere Kraftwerk medlemmer Klaus Dinger og Michael Rother, som Bowie og Brian Eno lod sig påvirke mærkbart af, under arbejdet med ’Heroes’-pladen i Hansa Studio i Berlin i juli og august 1977.

Det lå ikke i kortene, at Andrea Schroeder skulle give sig i kast med ’Helden’. Idéen opstod ved releasekoncerten for ’Blackbird, der foregik i september 2012 i Roter Salon i det noble, gamle avantgardeteater, Volksbühne, på Rosa-Luxemburg-Platz i Berlin. Her præsenterede bandet et nyt nummer, ’Ghost Of Berlin’, med et delvist tysk omkvæd. Det appellerede så stærkt til én af labelfolkene fra Glitterhouse Records, at han begyndte at fantasere om, hvordan Bowies romantiske fortælling om det unge elskende par ved Berlinmuren, ville lyde med Schoeder.


I begyndelsen var både Andrea og bandet lorne ved tanken. Hvad skulle de stille op med ’Heroes’/’Helden’, der er så gennemsyret af Robert Fripps skoledannende guitarfeedback og som så mange andre kunstnere tidligere har brændt nallerne på? De kunne imidlertid ikke slippe idéen. Schroeder talte med sin gode ven og producer Chris Ekman fra The Walkabouts. Han havde ingen problemer med at høre hende synge sangen, men den skulle have noget ekstraordinært, der skulle være klare og tydelige træk af orkestrets lyd. Det var Schoeder og co. helt enige i. Ikke noget med at kopierer Fripp én til én. Og når de nu var i gang, så var der kun et sted at indspille det, Hansa Tonstudio i Köthener Straße 38 i Kreuzberg.

I november entrede de Hansa. Åstedet for navnkundige optagelser med Iggy Pop, Nick Cave, U2, R.E.M., svenske Kent osv. I synthpop og post-punk kredse bliver lokalerne nærmest betragtet som hellige. Med sig havde Andrea Schoeder sin partner og sidekick gennem flere år, guitarist Jesper Lehmkuhl. Violinist Cathrine Graindorge, der er det seneste ankomne medlem af gruppen og som også samarbejder med John Parish. Rytmesektionen bestod af de to australiere, bassist Dave Allen og trommeslager Chris Hughes. De er begge med i Hugo Race & The True Spirits, når han er i Europa, ligesom de danner en solid bund for engelske Phil Shoenfeldt (Khmer Rouge mv.) i Dim Locator. For Hughes gælder det endvidere, at han har spillet med Rowland S. Howard i adskillige år, optrådt med Nina Hagen og skal slå på trommer på Mick Harveys kommende tour, etc., etc.. Bortset fra Graindorge, udgør nævnte desuden det aktuelle liveband, som Schoeder drager på Tysklandsturne med den næste måneds tid.

Det var naturligvis med en vis ærbødighed, de gik i gang med at spille i Hansa. Den fortonede sig imidlertid ligeså snart de fandt fokus. Adressen betød ingenting længere. De fik lagt tre numre ned på bånd. ’Helden’ og ’Ghost Of Berlin’, nummeret, der satte det hele i gang og som kommer med på den næste plade, plus et interessant track som jeg vender tilbage til på et senere tidspunkt. Under indspilningen af ’Helden’, fornemmede de historiens vingesus, men efterhånden som Cathrine Graindorges forførende, droneagtige violinspil fik lagt den perfekte stemning og bunddække for Schoeders dybe, mørke vokal, var de klar over, at de havde fat i den lyd og følelse, der gjorde nummeret til deres eget:


’Helden’ udkom i går.

2 kommentarer:

Peter H. Olesen sagde ...

En lille teknisk bemærkning vedr. Fripps signaturguitar på originaludgaven. Jeg tror ikke det er feedback, men derimo D en såkaldt sustainpedal, han benytter sig af.

HHS sagde ...

Hej Peter,

Jeg skal ikke begive mig ind på det guitartekniske. Under 'Heroes' på Wikipedia, står der følgende om Fripp:

"In addition, King Crimson guitarist Robert Fripp generated an unusual sustained sound by allowing his guitar to feed back and sitting at different positions in the room to alter the pitch of the feedback (pitched feedback."

God weekend,

HH