”Valiumradio” var et ord som Anders Grøn brugte et par gange i
Sverige II. Ikke nedsættende, han var selv med til at udvælge musikken, men som
følge af, at numrene undertiden faldt så meget i tempo, at de kunne minde om dopede søvngængere.
Nu på torsdag, sender
vi den tredje udsendelsen om svensk rock. De forrige har om noget stået i
proggens tegn. Vi har været forbi psych-drone avantgardister, Pärson Sound, der
senere formerede sig til Träd, Gräs Och Stenar, Harvester, Arbete Och Fritid mv
(Pärson Sounds debut fra 1968, er med på den liste med ’The Top 100 Alternative Albums of the 1960s’, som musikmagasinet Spin netop har offentliggjort). Den
alt for tidligt afdøde Thomas ’Mera’ Gartz har fået ristet en rune. Forskellene
på tilgangen til musikken i henholdsvis Stockholm, Göteborg og Malmø er blevet
eksemplificeret. Hovedvægten har været på sluttresserne og første halvdel
af halvfjerdserne, tiden fra de spæde hippieeksperimenter, kollektivismen, moderniseringen
af den svenske folkemusik til politiseringen.
Hvad der skete derefter, har vi
ikke været inde på. I årtierne efter blev progg-bevægelsen ugleset. Det hed
sig, at den var politisk indoktrineret og flød over med venstresnoede fantaster
og nyttige idioter. Det er først i nullerne, at et nyt kuld af musikere har taget
den til sig. Det er også her, at Henrik Klitstrøm og Anders Grøn har tænkt sig
at træde ind i historien igen. "Hvad kendetegner svensk kontemporær psych-rock?",
kunne et af mine spørgsmål måske komme til at lyde? Hvilken retning programmet
tager, er dog alene op til d’herrer.
Lyt med fra kl. 18-20,
torsdag d. 4. april (98.9 FM / 98.8 Hybrid).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar