Blogger Widget

søndag den 27. marts 2016

’Sort søndag’ eller Mod Strømmen i fornemt selskab


Så sort er den altså heller ikke. Det er jo i dag, at Jesu opstandelse bliver fejret. Påskemorgen og den tomme grav. Englen, der ifølge Matthæusevangeliet forkyndte: ”Frygt ikke! Jeg ved, at I søger efter Jesus, den korsfæstede. Han er ikke her; han er opstået som han har sagt”. Med andre ord, påskeunderet.

Hvis man tænker lidt videre over dét, så er det er en omgang weird shit. Fortvivl ikke. Det eventyr, som Jacob Lyst fortæller på sin nye bandcamp-udgivelse, der hedder, ja, ’Et Eventyr’, er mindst lige så underligt. Det har taget Lyst mindre end en uge at skrive og indspille hele moletjavsen.

I det ni minutter lange nummer ’Sort Søndag’, namedropper han i en nærmest litterær bevidsthedstrøm, med Skaløesk diktion til et umiskendeligt Dylansk mundharpe-beat, blandet andet James Brown, Jens August Schade, Den Magnetiske Ørn, Bertolt Brecht, TopGunn og Klumben.

I et af versene lyder det:

"Nå men der var altså spacerock på Stengade
så jeg tog min bitch og kom ud fra min rede
og Jonathan havde røg og bajere i tasken
og jeg spyttede lidt hvidt slim ud i håndvasken
selv Mod Strømmen var der med Magnus
og på mine hænder var der spor fra en poscatus"


Jeg kan godt huske den aften, hvor jeg var i selskab med Magnus Knudsen fra De Høje Hæle og Orcas. Jonathan ved jeg dog ikke, hvem er.

Ingen kommentarer: