Blogger Widget

mandag den 4. december 2017

Bliver støtteplader anmeldt?

Overskriften er ikke et retorisk spørgsmål. Jeg sidder ikke inde med det store overblik, end ikke et velbegrundet, for ikke at sige velartikuleret svar, kan jeg komme op med. Det overrasker mig bare, at jeg ikke kan finde nogen anmeldelser af den tidligere trommeslager i The Replacements Chris Mars’ første udgivelse i eget navn i mere end tyve år. Nu er det efterhånden fjorten dage siden, at albummet udkom. Hans fire soloplader fra halvfemserne blev immervæk godt modtaget. Om det første ’Horseshoes & Hand Grenades’ fra 1992 lød det endog, at Mars’ i forhold til Westerbergs og Stinsons første plader efter The Replacements opløsning; “nailed the angst and sullen energy of the early 'Mats best with his debut solo album”.

’Popular Creeps’ fra ’Horseshoes & Hand Grenades’

All right, det nye album ’Note To Self’ er udsendt til fordel for velgørenhedsorganisationen Second Harvest Heartland, der uddeler mad til trængende i Minneapolis. Et arbejde, der ligger Mars nær, da ikke kun fattigdom, men også folk med sindslidelser kan have meget vanskeligt ved at klare sig selv. Og netop psykisk sygdom har Mars haft tæt inde på livet, siden han var dreng, hvor hans ældste bror, de var syv børn, blev anbragt på en institution, fordi han var skizofren. Den skam, det bragte over familien og det omkringliggendes samfunds fordomme, har ifølge Mars været med til at danne hans kreative virke. I dag ernærer han sig som billedkunstner, hvor brorens sygdom afspejler sig i de mareridtslandskaber og i de groteske, forvrængede figurer, han maler.

Herunder kan man anskaffe sig ’Note To Self’ ved at donere et beløb til Second Harvest Heartland. Jeg skal hilse at sige, at det er én af de bedste rockplader, jeg hørt i anden halvdel af 2017.