Blogger Widget

onsdag den 31. oktober 2018

Svin i Mod Strømmen


”Det er en udmarvende omgang at komme igennem SVINs nye album Virgin Cuts. Det er en til tider næsten primal oplevelse, der når helt ind og gnistrer mod det hvidgrå, skimlede lag på indersiden af knoglerne. Der bliver ikke taget hensyn til sarte nerver, tværtimod buldrer SVIN direkte ind i sjælens allerinderste. Tramper rundt derinde med tunge, mudrede støvler — sparker og slår om sig.”

- musiksiden Undertoner, 21. september 2018

Er det indledningen på en god eller dårlig anmeldelse? Er det et ledende spørgsmål? Kan jeg finde på at citere negativ kritik? Ja, hvis jeg er lodret uenig. Og det er jeg i den grad med anmeldelsen i GFR. Hvor det blandet andet lyder:

”Jeg vil strække mig så vidt som til at det er spændende, det Svin har gang i. Men personligt løber jeg sur i saxofoner, der overblæses og presses ud af deres naturlige tonalitet. Jeg smiler måske første gang, da en 8-bitagtig synth går amok og slutter soloen i et dive, der resulterer i et gevaldigt breakdown – men altså ikke ved anden gennemlytning. Og de længere, droniske og klaustrofobiske numre giver mig simpelt hen ikke rigtigt noget.”

’Virgin Cuts’ deler vandene. Det er en god begyndelse. Sidste torsdag spillede Svin det første show efter udgivelsen af den nye plade i september. Det skete på Kulturstationen i Vanløse. Denne weekend går det for alvor løs med koncerter i Aalborg, Esbjerg og Svendborg. Der er også en udenlandsturné under opsejling, så alt er vist som det plejer at være med Svin. Få koncerter herhjemme, mange derude.


Stil ind i morgen, torsdag d. 1. november, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via Tunein eller den direkte livestream.

Ingen kommentarer: