Blogger Widget

onsdag den 30. september 2020

Digter Nicolaj Stochholm i Mod Strømmen

Stochholms nye digtsamling ’De III Aldre’, der udkom på Forlaget Escho i august, er komponeret i tre dele, der repræsenterer fortid - nutid - fremtid.

 ’Reinkarnation’ fra fortidsdelen: ’Blomsternes børn’

”Nu har jeg siddet usædvanligt

stille og røget en cigaret

i min vindueskarm og

set pigen overfor klæde sig

af og på og nærmest støde ind

i den fest der kørte ved

siden af, så begyndte

overboen at smide tøjet

en enlig kvinde som gør

det hver gang jeg sidder

her svimmel over afstanden

ned og tabt i rummet mellem

overboen der tager de selvsiddende

på og underboen i slåbrok

der nu skændes med sin kæreste

er jeg den eneste med gardiner

der også bor alene i denne by

festen som bare fortsætter og

mig her svævende mellem alt dette

og mit næste omtrentlige liv”

 

’Mellem blanke stene’ fra nutidsdelen: ’Børn af de tabte blade’

”Nu kender jeg flere som ligger ned

og jeg kan stadig næsten mærke

blomsterne, men jeg savner at høre

nyt fra de døde jeg ved godt at når

jeg taler med dem så er det kum

min egen erindring om dem jeg

samtaler med tiden er løbet fra

Blatvatsky og ånden i glasset jeg

tror kun jeg har en erindring

tilbage at tale med dem om jo det

er et savn, måske vil jeg erfare nyt

fra dem når jeg selv dør, måske

bliver døden den egentlige udfrielse

fra selvet som styrer dette digt er

jeg rede til at kuldkaste min historie

med dens prægning og detaljerigdom

nu er digtet godt på vej til at kæntre

hvad vejer min dansende kærlighed

hvor er min levende glæde blevet af

nu samles griffene omkring Yahyas bål

ned i smørhullet med ham ligesom med

alle os andre skal jeg også sande at glæden

er blevet tabt på vejen hen til dette

øjeblik eller findes den stadig på bunden

af havet som en rød pille i et af Michael

Strunges digte eller findes den som et

rumskib højt oppe over det blå, har

mine sanser nu igen foregøglet mig at

glæden altid vil kunne findes i mit bryst”

 

Og til slut ’#13 Klikkende rundt mellem liv’ fra fremtidsdelen: ’Postkort fra fremtiden’.

”En kløen bag venstre øre bliver

omgående besvaret af min venstre

hånd, jeg glæder mig over min krop

nu er hurtig og jeg kan arbejde

og tage på lange ture ud i det nye

landskab omkring den by hvor

vi bor, mit forhold til driften er

også ny og den er aldersbestemt

jeg bruger meget tid på at registrere

de ydre forandringer fordi de er

så enorme og livsomfattende

det er som om jeg ikke har

tid til at se indad og betragte

hvad alle de begivenheder

har gjort ved min sjæl, denne

nytilflytter i kroppen, jeg tror

den er i chok og det er tydeligt

nu hvor strømmen er kommet

tilbage, jeg så den første nyheds-

roman i går og de ord de brugte

 var ikke mine og det var det

ene fravær efter det andet jeg

har ikke åbnet skærmen siden

i dag længes jeg efter mit gamle sprog.”


Stil ind på Mod Strømmen i morgen, torsdag, d. 1. oktober, kl. 18.00. FM 98.9 eller via Tunein eller den direkte livestream.

Ingen kommentarer: