Blogger Widget

tirsdag den 22. september 2020

Uffe Lorenzen i Mod Strømmen

Magisk realisme, kender jeg, som et litterært begreb. Dét er også titlen på Uffe Lorenzens nye plade. Indenfor litteraturen opstod begrebet i halvfjerdserne, tror jeg, med udgangspunkt i værker af latinamerikanske forfattere som Gabriel García Márquez, Jorge Luis Borges mv. Ikke forfattere, jeg har læst til hudløshed, men mon ikke et par af deres bøger, har været forbi mit natbord? Anyway, en genredefinition kan være en realistisk fremstilling med elementer af magi, mystik, det overnaturlige og drømme, hvor grænserne er flydende og det kan være vanskeligt at skelne virkeligheden fra det overnaturlige. Eller det transcendente, om man vil. Eller hvilke ord, man nu engang ynder at bruge om slige fænomener. 

Ovenstående har selvfølgelig ulmet i min underbevidsthed ved gennemlytningerne af Lorenzens nye plade. En norsk anmelder brugte ordene ”Eminente rock-noveller” om ’Magisk Realisme’. Jeg ved ikke om mit norsk er godt nok, men mon ikke det betyder det samme som på dansk? I så fald er jeg ikke den eneste med litterære referencer. Hvad vil jeg så sige med det? Det ved jeg ikke. På den anden side, så er den magiske realisme måske slet ikke ny i Lorenzens sangskrivning, når jeg tænker tilbage, så husker jeg både danske og engelske tekster, der foregår på flere bevidsthedsplaner. 

’Magisk Realisme’ er et alsidigt album. Rent musikalsk trækker det tråde tilbage til utallige af Uffe Lorenzens projekter. Det er blevet kaldt Baby Woodrose på dansk, men det er meget mere end det. I omtalte norske anmeldelse, der i øvrigt er aldeles glimrende, sammenfatter kritiker Egon Holstad det på denne måde: ”Skivas styrke er variasjonen i låtene, og hvordan han elegant har stablet dem sammen til et sterkt, sammenhengende reisver”. 

Stil ind på Mod Strømmen, nu på torsdag d. 24. september, kl. 18.00, på enten FM 98.9 eller et af disse link: den direkte livestream / TuneIn.

Ingen kommentarer: