Blogger Widget

søndag den 10. juni 2012

Roskilde 2012 i Mod Strømmen

Dr. John og Dan Auerbach
Jeg går lige til biddet. På torsdag, d. 14. juni, mellem kl. 18-20, ser Mod Strømmen frem mod Roskilde Festival 2012. Det giver mig ligeledes lejlighed til hen over de næste dage at anbefale en snes af de koncerter, der ser mest interessante ud på årets program. 

For at begynde med et par af de artister, der er kommet sidst på plakaten. Dr. John så jeg på Roskilde Festival 1998. Jeg kan ikke huske noget særligt fra selve koncerten, men billedet af ham bag klaveret, står mejslet i min hukommelse.  I år kommer han med den nye plade ’Locked Down’ i baggagen, som nok byder på en ny lyd, den er produceret af The Black Keys Dan Auerbach. Men energien med den bombastiske hornsektion og de smægtende backup-vokaler minder mig alligevel om hans tidlige 70'ere optagelser.

Dr. John & The Lower 911 feat. Jon Cleary, søndag, d. 8. juli, kl. 14.00 på Arena  

Soulorkesteret Lee Fields & The Expressions har en unik og personlig lyd, som på de bedste sange kan måle sig med de forbilleder, som de i første omgang satte sig for at efterligne. Det er nyt, det er gammelt, men mest af alt er udtrykket mættet af en tro på, at soulmusikken har en rød tråd til følelses- og underlivet. Det gælder såmænd også for dem, der ikke er vokset op med tidligere tiders soulkoryfæer. Alt det her, siger jeg faktisk, kun på baggrund af albummet ’My World’ fra 2009, men lur mig om ikke også det holder en solfyldt eftermiddag i juli.

Lee Fields & The Expressions, natten mellem lørdag, 7. juli, og søndag, d. 8. juli, kl. 03.00 på Odeon

Jeg kan allerede nu røbe, at vi på torsdag, gør lidt ekstra ud af, at Bruce Springsteen & The E-Street Band lægger vejen forbi Orange Scene. Spørgsmålet er om de at lægger sig lige så meget i selen, de plejer ikke ligefrem at være karrige, som de gjorde på San Siro i Milano torsdag aften. Her spillede de deres næst længste show nogensinde (tre timer og fyrre minutter), kun overgået af nytårsaften 1980 i Uniondale, New York. Se sætlisten.

Bruce Springsteen & The E-Street Band, lørdag, d. 7. juli, kl. 21 på Orange

Lee Ranaldo

Medstifteren af Sonic Youth Lee Ranaldos plade fra i år, ‘Between The Times & The Tides’, er bedre end Thurston Moores forsøg med folkrock på albummet ’Demolished Thoughts’, som kom i 2011. Det kan godt være at ‘Between The Times & The Tides’ er groet frem af nogle halvfærdige akustiske demoer, men med hjælp fra Wilco’s Nels Cline, Sonic Youth’s Steve Shelley, jazz-keyboard kapaciteten John Medeski, guitaristen Alan Licht, samt det tidligere medlem af Sonic Youth, altmuligmanden Jim O'Rourke, er det blevet et næsten dadelfrit bandværk. Hvilke musikere Ranaldo møder op med til Roskilde, ved jeg ikke. Men gør i det mindste jer selv den tjeneste at høre pladen, der er et broget udvalg af Sonic Youth, lavmælte mellemstykker og solide powerpop-rockere. 

Lee Ranaldo, fredag, d. 6. juli, kl 21.00 på Odeon

Som adskillige andre friske drenge og piger, er jeg faldet pladask for Raske Penge / Ras Moneys charmerende, gennemsnitsløftende, dansksprogede dance-hall. ’Bor Her’ kandiderer kraftigt til et af de numre som 2012 bliver husket for her i husstanden. På Roskilde optræder han sammen med Klumben. Allerede i aften kan man dog opleve dem sammen, når der er release på Raske Penges nye maxi-single. ’Original Maxi’, ved Rubadub Sundays i Stengade 30. Kom tidligt.



Raske Penge, søndag, d. 1.7, kl. 22.00 på Pavilion Junior

Ingen kommentarer: