Blogger Widget

søndag den 8. juni 2014

Ugens fem mest spillede numre (ifølge min last.fm)


Endnu en uge. Uden nyt. Tværtimod. En 75-års fødselsdag, et 50-års jubilæum og et kollaps, fyldte det meste af menuen.

Ian Hunter blev 75 år i tirsdags. Når jeg hører Mott The Hooples ’All The Way From Memphis’, kommer jeg uvilkårligt til at tænke på Martin Scorseses livsvarme film, ’Alice Doesn't Live Here Anymore’, fra 1974. Historien om den unge enke (Ellen Burstyn), der sammen med sin teenagersøn rejser gennem det sydvestlige USA i jagten på et bedre liv. Undervejs møder hun en mand (Kris Kristofferson), som hun forelsker sig i. I filmen hører man også Leon Russells originalversion af ’Roll Away The Stone’, som Mott The Hoople senere indspillede. Den sang er ikke med på top-fem. Til gengæld sneg ’All The Young Dudes’, som David Bowie skrev til gruppen, sig med.

Spacemen 3-pladen ’Perfect Prescription’ fra 1986, skildrer et trip fra den jublende stofindtagelsen, over op- og nedtur, til den bitre afslutning. Og det er netop den pinefulde finale, det glædesløse punktum, kollapset og opkaldet til vagtlægen, der er blandt de mest spillede sange. Med andre ord, ’Call The Doctor’!. Det er grove løjer, som min far ville have sagt det.

Det undgik ej heller min opmærksomhed, at det i den forløbende uge var 50 år siden, at The Beatles optrådte i KB-Hallen. På afstand fulgte jeg en Facebook-ting, hvor kompetente folk drøftede covernumre af The Fab Four. Selv hørte jeg Omaha-bandet The Better Beatles fængslende post-punk version af Paul McCartneys frenetiske rocker, ’I’m Down.’

Sydafrikanske National Wake kommer jeg forhåbentlig nærmere ind på, når vi sender Shoot From The Hip #3 (2014), nu på torsdag, d. 12. juni. Det må tiden vise.

1. The Better Beatles – I'm Down
2. National Wake – Corner House Stone
3. Mott The Hoople – All The Young Dudes
4. Spacemen 3 – Call The Doctor
5. Mott The Hoople – All The Way From Memphis


Ingen kommentarer: