Blogger Widget

onsdag den 18. marts 2015

Do the iTunes shuffle #1: Los Dug Dugs - ’Smog’


Tiden må vise om den lille leg, som jeg begynder i dag, bliver en fast feature. Kortfattet går den ud på, at shufflefunktionen i iTunes bestemmer, hvilket nummer, jeg skal præsentere her på siden. Med andre ord, når jeg tænder op en given dag, så bliver den første sang, jeg shuffler, ugens udvalgte. Om det bliver om onsdagen, ved jeg ikke endnu, og om det er interessant for andre end mig selv, betyder ikke det store.

Oprindelige hed Los Dug Dugs Xippos Rock. De blev dannet af syv skolekammerater i begyndelsen af tresserne i den mexicanske by Durango. Efter at have spillet utallige lokale koncerter, fik bandet fast engagement i den på tidspunkt meget populære bar, Mike’s Bar, i Tijuana, på grænsen mellem USA og Mexico på den californiske halvø. Her hørte de The Beatles. Dele af The Fab Fours sange inkorporerede de hurtigt i deres egne set, ligesom de begyndte at skrive deres eget materiale på engelsk. I de følgende år udgav de et par singler, blandt andet temaet til børneudsendelsen, ’Chicotito Si, Chicotito No’.

I 1968 flyttede Los Dug Dugs til New York for at slå stort igennem. De røg dog ind i problemer med myndighederne og de lokale musikeres fagforening. Helt galt gik det, da de fandt ud af, at de pladeselskaber, der havde vist dem interesse, i bund og grund kun var interesserede i at skrive kontrakt med den ene af sangskriverne, Armando Nava. 

De fik ikke desto mindre indspillet nogle nurme i New York, der optræder i lidt anderledes versioner på deres debut-lp, ’Dug Dug's’, der kom i 1971 på RCA Mexico. Ved udgivelsen af det andet album, ’Smog’, der kom i slutningen af 1972, var de reduceret til en trio. Armando Nava kunne ikke forlige sig med de engelskesprogede sange længere, så de første optagelser blev kasseret og genindspillet på spansk.

Det er åbnings- og titelnummeret fra ’Smog’, der er ugens tilfældigt udvalgte nummer fra mit musikbibliotek.
  

Ingen kommentarer: