“The Train Station in
Copenhagen was always a favorite.
The streets radiating
away from the depot were prime scoring spots. International copping time is
around 4pm, although there’s usually an early morning trade if you know where
to look. Night is when the knives and bunk comes out. In Denmark the dope was
always the same: snow white and her seven whores. We’d hole up in a cheap hotel
and have a good nod. “Paris Texas” was always the in-house movie”
Jeg er begyndt at læse igen. Rigtige
bøger. Ikke kun en masse abrupt læsning rundt omkring
på nettet. Det meste af aftenen i går, tilbragte jeg på sofaen med en
moppedreng på 600 sider. Det er nu ikke den bog, jeg vil gå i clinch med her. Jeg
vil heller ikke gøre så meget ud af, at jeg nok snart må opsøge en optiker
eller gå i Tiger. Selvom min kones læsebriller egentlig klæder mig.
Nej, det jeg vil tage fat i en af
de mest underholdende rockbiografier, jeg har læst, ’The Deliverance of Marlowe
Billings. A False Memoir’ af Dan Stuart, eks. frontmand i Green On Red. Stuart serverer
historien i korte staccatoagtige mundfulde. Hvert kapitel er ikke længere end
to eller tre sider, der bliver leveret i et hårdkogt og meget personligt sprog.
Det er næsten somom, at han betragter sig selv udefra. Det er måske også
derfor, at bogen har undertitlen ’A False Memoir’. Stuart har anonymiseret alle
navne. Hans alter ego er Marlowe Billings. Mens samarbejdspartneren i Green On
Red, Chuck Prophet, går under navnet Billy, og Memphis-produceren, Jim
Dickinson, bliver til Bubba. Det var nemt at regne ud, hvem de var. Ellers
kræver det nok en del baggrundsviden at komme ind bag Stuarts persongalleri. Ikke
at det betyder det store for læseglæden, at Stuart tager sig visse narrative og
poetiske friheder. Det er historien og sproget ganske enkelt for godt til.
Det er både fascinerende og ubehageligt
at følge Stuarts vej fra punkscenen i Tucson, Arizona, hvor han voksede op og dannede
sit første orkester. Dét der senere kom til at hedde Green On Red, da bandet
flyttede til Los Angeles. Over indspilninger af de første plader, kontrakten
med ’Trash’ (Slash Records), det kaotiske tourliv, kampen for kærligheden på
hjemmefronten, bandets opsplitning, hvordan Billings og Billy fortsætter med
lejede hænder og hvordan det hele falder fra hinanden i en tåge af stoffer og et
hurtigt dalende kunstnerisk output.
Og hvem ved måske skal det hele
bare tages med et gran salt eller som Dan Stuart skriver et sted “it’s just words and shit”. Underholdende
er bogen under alle omstændigheder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar