Blogger Widget

tirsdag den 6. juni 2017

Jonas T. Bengtsson i Mod Strømmen


”Jeg tror ikke på, at mine bøger skal gøre noget, forandre noget og vise unge kvinder som Sus en eller anden vej ud af lortet. Hvis jeg ville ændre samfundet, så var jeg ikke blevet forfatter, men politiker eller socialrådgiver. Jeg tror ikke på, at litteratur kan ændre samfundet, måske kan den rykke lidt ved det enkelte menneske, men litteratur er ikke vejen til social forandring”

- Jonas T. Bengtsson i Information, d. 20. maj, 2017

”Virtuost, præcist og musikalsk” er de tre ord som Jonas T. Bengtssons forlag Rosinante & Co. bruger i bannerreklamer på nettet. Ordene stammer fra Politikens anmeldelse af ’SUS’, Bengtsson nye roman, der udkom i slutningen af maj. Den har fået en fornem modtagelse raden rundt. Sus er nitten år gammel, men ligner én på tolv. Sus har et plan. Hun vil slå sin far ihjel, når han bliver løsladt fra fængslet. Romanen foregår på Sus’ betingelser og beskriver uden dikkedarer den husblok, hun bor i, dagligdagen og hendes forberedelser på farens endeligt. Og dét gør den godt.


Når jeg har nævnt, at Jonas T. Bengtsson kommer på besøg, har folk kikket lidt uforstående på mig, men når jeg efterfølgende har fortalt, at han har skrevet ’Submarino’, har de lyst op i et opklarende smil. Om det er fordi, de kender Thomas Vinterbergs filmatisering af bogen eller har læst den, vil jeg lade være op til hvert enkelt selv at afgøre. Jeg vil dog også anbefale, at man læser debutromanen ’Aminas Breve’ fra 2005 og i særdeleshed ’Et Eventyr’, der udkom i 2011.

Musikken vil som altid være omdrejningspunktet i Mod Strømmen. Det vil jeg forsøge at holde fokus på, selvom jeg i skrivende stund, kun kan huske en musikalsk reference fra ’SUS’, nemlig Bob Marley. Men mon ikke Jonas T. Bengtsson desuagtet lader sig inspirere af musik, når han skriver? Vi får høre.

Stil ind, nu på torsdag, d. 8. juni, kl. 18.00, på enten 98.9 FM eller via TuneIn eller den direkte stream

Ingen kommentarer: