Jeg kan ikke huske, hvornår jeg
seneste har set et teaterstykke. Jeg hørte Wilco i Det Kgl. Teater for nogle år
tilbage. Det tæller nok ikke. Til gengæld har jeg ikke set dem live siden. Men
en rigtig teaterforestilling med rigtige teaterskuespillere? Det ved jeg
simpelthen ikke? Måske var det et stykke af en eksperimenterende spansk
instruktør, der foregik på toppen af et multinationalt virksomhedsdomicil, hvor
rygerne fra de forskellige afdelinger mødtes for at dyrke deres fælles last. Så
er vi tilbage i halvfemserne. Vi skred i pausen.
Det har aldrig så meget som
strejfet mig, at én af de populære teaterkoncerter var en mulighed. Og så er
det i og for sig fuldstændig ligegyldigt om, det er The Beatles, Mozart,
Gasolin eller en sangcyklus om København, der er omdrejningspunktet. For slet
ikke at tale om, den kommende Rolling Stones teaterkoncert med Michael Falch. Selv
ikke Det Kgl. Teaters opsætning af Tom Kristensens ’Hærværk’, kan få mit pis i
kog.
Vent. Stop. Nu ved jeg, hvilket stykke
jeg seneste har set. Og det kan jeg takke ’Hærværk’ for. Tom Kristensen
mesterbog blev nemlig genudgivet for et par år siden med forord af Jan
Sonnergaard. Sidst jeg var i teatret var til ’Liv Og Død På Café Olfert Fischer’
af netop Sonnergaard. Det var helt tilbage i 2006. Umiddelbart husker jeg ikke
særligt meget fra forestillingen. Udover at hovedrolleindehaveren Ellen
Hillingsø uforvarende viste sit ene bryst frem, da hun fejede indover scenen i
første akt. Samt at Boris Schiøler fra forlængst aflivede Düreforsög spillede
en deltager i et polterabendselskab, som besøgte Café Olfert Fischer.
Jeg går ikke i teatret. Sådan er
det! Men jeg kan godt finde på at gå på værtshus. Det kunne Tom Kristensen også,
ofte i selskab med sin hund Mot. Om sidstnævnte har forfatterkollegaen Soya sagt: "Jeg kunne godt li´ den, men den lugtede af øl. Formentlig fordi den
tilbragte en stor del af sin tid på gulvet i kælderbeværtninger"
Ingen kommentarer:
Send en kommentar