Blogger Widget

fredag den 18. april 2014

Påsketema #3: Ved


”Jeg troede ikke du brød dig om Tangerine Dream?”, spurgte min kone, da jeg en aften i den forløbne uge, hørte albummet ’Gershwin's Pipe’ med Malmø-bandet, Ved. ””, svarede jeg lidt forvirret og fortsatte, ”hvorfor spørger du om det?”. ”Fordi dét, du hører, minder meget om dem. Jeg har dyrket en del Tangerine Dream, før vi mødte hinanden”, replicerede hun hurtigt. ”Æh”, nåede jeg vist lige at tænke, før hun var videre med andre gøremål. Samtalen fik sat en længere tankerække i gang.

Ved er et helt nyt bekendtskab. For fjorten dage siden anede jeg intet om bandets eksistens, selv om de snart nærmer sig fem-seks udgivelser. Ved var oprindelige et soloprojekt for multiinstrumentalisten Mattias Nihléns og det var ikke før omkring 2011-2012, at de begyndte at kalde sig et orkester. Musikalsk adskiller det sig meget fra de to andre band fra Copenhagen Psych Fest, som jeg har introduceret. Flere vil nok hævde, at det bare er en manøvre fra min side. En måde at bære mere ved til bålet på (den sætning er til gengæld både søgt og meningsforstyrrende) Men nej, jeg mener faktisk, at programmet i Stengade er stærkt og særdeles varieret.

Jeg kan godt leve med, at min kone sammenligner Ved med Tangerine Dream. Min tankerække gik dog i helt andre baner. Forrest i lydbilledet ligger ofte en bouzouki, et gammelt strengeinstrument fra den anatolske højslette, der senere vandt gehør i Grækenland og som i dag er uundværlig for rebetika-genren. Det giver det hele et skær af folkloristisk verdensmusik, som går eminent i spænd med det suggestive beat. Inspirationen fra krautrocken er også mærkbar. Samtidig er der en følsomhed i musikken, der leder mig hen mod Durutti Columns lydlandskaber. Fik jeg i øvrigt fortalt, at Ved er et instrumentalband?

Efter Copenhagen Psych Fest står Ved overfor en længere tour til de tidligere sovjetrepublikker Kasakhstan, Kirgisistan, Usbekistan og Tadsjikistan. I den anledning har de uploadet et nyt nummer.


Ved spiller, lørdag, d. 26 april, kl. 17.00.


Ingen kommentarer: