Blogger Widget

lørdag den 19. januar 2013

Gunni Torp i Mod Strømmen

Vigerslev Allé

”Rigtig mange steder, blandt andet i hiphop, 60'er jazz, 70'er musik som du også nævner, arabisk musik og balkan, ja al verdensmusik. Tom Waits er én af de musikere og sangskrivere, som jeg bliver ved at vende tilbage til. Jeg hæfter mig tit ved sangere med rå, karakteristiske stemmer, som P.J. Harvey og Rickie Lee Jones. Fra Balkan er det blandt andre Esma Redzepova og Romica Puceanu som har betydet meget for mig. Stilhed er også en væsentlig inspiration for mig, så får jeg mulighed for at lytte til, hvad sker indeni.”

- Gunni Torp til Lydtapetet på spørgsmålet om, hvorfra hun henter musikalsk inspiration?

Det var Magnus Knudsen fra De Høje Hæle, der introducerede mig for Gunni Torp. Det skete da Hælene seneste var på besøg i Mod Strømmen. Så vidt jeg erindrer, foregik det med ordene, "her er der en spændende pige fra den københavnske balkanmafia med noget på hjerte", da han satte titelnummeret fra Torps solodebut, ’Det Smitter’, på.


Min først tanke var: "Hov, hvad er det for noget? Det er jo ligeså ordrigt og mindst ligeså dansevenligt, som mange af de dansksprogede dancehall-fænomener, der hærger radiobølgerene. Hvorfor har jeg ikke hørt om det før?" Da jeg efterfølgende hørte hele pladen, åbnede der sig et mere nuanceret univers med lige dele lyriske og absurde tekster, svøbt ind i cirkusmusik, balkan, kabaret og undertiden nordisk folkevisetradition. Det smitter!

Lyt med på torsdag, d. 24. januar, mellem kl. 18-20 på 98.9 FM / 98.8 Hybrid. Dagen før kan man opleve Gunni Torp på Blågårds Apotek, kl. 21.00

Ingen kommentarer: