Americana-bølgen kulminerede vel for
små ti-tolv år siden. Sjovt nok forekommer det mig længere tid væk end 1977. Det
er ved at være flere år siden, at jeg har fundet Gillian Welsh, Ryan Adams,
Bonnie ’Prince’ Billy, Calexico, Wilco og hvad de ellers hed alle sammen, frem
fra pladereolen. En enkel udgivelse, har dog overlevet tiden med bravour - okay,
jeg kan godt strække det til flere - det drejer sig om Eugene Chadbourne &
Noahjohns ’Country Protest Anew’ fra 2004. Man kan selvfølgelig stille
spørgsmål ved, om det album i hele taget hører til under americana-emblemet. Eugene
Chadbournes udtryk har nemlig ikke gennemgået egentlige kursændringer siden
engang midt i firserne.
Chadbourne debuterede i 1975 med ’Volume
One: Solo Acoustic Guitar’. På det tidpunkt boede han i Alberta i Canada, hvor
han havde taget tilflugt for at undgå at blive sendt til Vietnam. I 1976 gav
præsident Jimmy Carter alle militærnægtere amnesti og Chadbourne, der tilhørte,
det gør han stadigvæk, den yderste venstrefløj, flyttede omgående til New York.
Her begyndte han at spille med folk som John Zorn, Frank Lowe og Leo
Smith på den spirende improv-scene downtown. Som med så mange andre fra den
generation, Chadbourne er født i '54, var det The Beatles, som gav ham lysten til at spille guitar. Hendrix
fik ham til at eksperimentere med distortion og fuzz. Senere mødte han jazzen,
repræsenteret ved blandet John Coltrane og Roland Kirk. Et sted i dette virvar, besluttede Chadbourne sig for, at skulle mestre akustisk
guitar og banjo.
I begyndelsen af firserne dannede
han sammen med, den senere producer mv., Mark Kramer (Kramer) på bas og organ
og David Licht på trommer, gruppen Shockabilly. De gjorde sig mest i absurde,
avantgardistiske bearbejdelser af gamle rockabilly og rock'n'roll-standarder. Den
stil kan man med lidt god vilje sige, at Chadbourne har fortsat siden, selv om der er kommet mere folk og country indover med årene. Udover
en allerhelvedes masse udgivelser i eget navn, har Chadbourne samarbejdet med navne som Fred Frith, Kim Gordon, Thurston Moore, The Might Be Giants,
Violent Femmes og Camper Van Beethoven. I anden halvdel af årtiet, nævnte
amerikanske undergrundsmagasiner The Good Doctor, som Chadbourne kalder sig selv,
på linje med flere af de orkestre, der udgjorde fortroppen på den alternative scene
og som først for alvor kom ind i varmen i halvfemserne. For Chadbourne gik det
den anden vej. Han blev aldrig cool.
I morgen aften spiller Chadbourne
sammen med trommeslager og årets modtager af Ken Gudman Prisen, Kresten Osgood,
i Christinashavns Beboerhus, Dronningensgade 34. Det koster 60 dask og begynder, kl. 21.00.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar