Fælles for navnene herover, er,
at jeg har indløst koncertbillet til dem alle. Når gadefesten til fordel for Jan
Sonnergaards Mindelegat, begynder at gå på hæld i aften, tager jeg min cykel ud
til Global. Fransk-tunesiske Ifriqiyya Électrique spillede på årets Roskilde
Festival. Men da det foregik sent natten mellem torsdag og fredag, og Global
allerede havde annonceret dem til efteråret, valgte jeg at vente til de mere
intime rammer ude på Nørre Allé. I aften er ventetiden forbi. Gruppen tager udgangspunkt i det urgamle Banga-ritual
fra den tunesiske del af Sahara-ørkenen. Et ritual, man kan sammenligne med gnawamusikkens
rolle i Marokko. Ifriqiyya Électriques moderne take involverer dog både elektrisk
guitar og elektroniske beats en mas.
John Darnielles The Mountain
Goats stiftede jeg bekendtskab med i midten af nullerne, hvor de udsendte det
fremragende album, ’We Shall All Be Healed’. Siden da, har jeg fulgt deres
pladeudgivelser on and off, og gravet lidt i bandets tidlige mere lofi-prægede
katalog fra halvfemserne. For mig er det dog stadigvæk ovennævnte udgivelse, der
står stærkest. The Mountain Goats spiller i Pumpehuset i morgen aften.
På onsdag kommer The Dream
Syndicate forbi Lille Vega. Hvis det ikke havde været for Peter Perretts
formidable ’How The West Was Won’, ville The Dream Syndicates ‘How Did I Find
Myself Here?’, så klart være 2017s bedste comeback-plade.
Fredag skal jeg til kirkekoncert
i Berlin. Hypnopazūzu anede jeg ikke eksisterede, før jeg blev inviteret med.
Medlemmerne af duoen havde jeg dog hørt om før. Det drejer sig nemlig om Youth
fra Killing Joke og David Tibet fra Current 93. I 2016 udkom albummet, ’Create
Christ, Sailor Boy’, som jeg har noget tid til at få hørt ordentlig igennem,
inden jeg sætter mig til rette i Apostel Paulus Kirche.
Lørdag gælder det så Robyn
Hitchcock:
”Robyn Hitchcock ist
eines dieser unsäglich-unterschätzten Inspirationsmomente der transatlantischen
Musikgeschichte. Denn nachdem Hitchcock vor über 40 Jahre von Cambridge, UK aus
mit seiner ersten Band The Soft Boys den Post-Punk psychedelisierte (und somit
eine ganze Generation von amerikanischen Bands zum Paisley Underground
inspirierte; just to name The Dream Syndicate, Green on Red und Rain Parade),
findet in seinem eigenen Songwriting eine immer explizitere Auseinandersetzung
mit Roots und Americana statt.”
Her Robyn Hitchcocks og Graham
Coxons version af Syd Barretts ‘Octopus’, som d’herrer har indspillet til en ny
BBC tv-serie, der er bygget over Philip K. Dicks ‘Electric Dreams’.
Plakaten er af Martin Pale.