fredag den 29. juni 2007
Pegi Young
tirsdag den 26. juni 2007
Foucault og bluesmusikken
Men hvad var bluesmusikken blevet til, hvis den ikke var blevet 'italesat'? Måske havde den slet ikke eksisteret som kulturel diskurs? Hvem ved, mindst af alt denne bloggerkugle?
Blandt de lærde musikforskere er der bred enighed om, at den bluesmusik, som vi kender i dag, er opstået i 1890’erne. Mange vil endog sammenslutte blues med de lyde som et togs svingninger og hjulenes klik-klak henover sporene genererer, som et væsentligt bidrag til den særegne bluesstil. Hvordan musikarkæologerne når frem til det resultat, skal være usagt. Måske kan det have noget med at gøre, at jernbanen først var fuldt udbygget i de amerikanske sydstater i det årti?
For at blive indenfor Foucaults terminologi, skal vi dog ikke tale om oprindelsen til bluesmusikken, men om opdagelsen, altså det tidspunkt hvor den bliver ’italesat’. Indenfor blueshistorien er der en skelsættende begivenhed i 1903. Eller sagt på en anden måde en beskrivelse, som alle blueskronikørerne fra Robert Palmer til Greil Marcus, har taget til sig. Kilden er at finde i den sorte kornetspiller, samt komponist af bl.a. ’Memphis Blues’, ’Saint Louis Blues’ og ’Beale Street Blues’, W.C. Handy’s selvbiografi ’Father Of The Blues’ fra 1941. Man kan dog sætte spørgsmålstegn ved Handy’s erindring eller, som ovenstående forfattere, vælge at tro på, at han havde en urimelig god hukommelse. Under alle omstændigheder hævdede Handy, at han opdagede bluesmusikken på jernbanestationen i byen Tutwiler i Mississippi, hvor bl.a. Sonny Boy Williamson også er begravet. I ’Father of The Blues’ skrev Handy ”A lean, loose-jointed Negro had commenced plunking a guitar beside me while I slept... singing about "goin' where the Southern cross the Dog"...The effect was unforgettable.” I dag finder man en mindeplade (gengivet ovenfor) med denne inskription i Tutwiler:
”In 1903 while touring the Delta and playing musical engagements, W. C Handy was waiting on a train in Tutwiler. At the train depot an unknown musician was singing, while sliding a knife blade down on the strings of his guitar. The sound and effekt were unforgettable to Handy and became the music known worldwide as ’The Blues’”
Siden har musikforskerne spekuleret i hvem denne ukendte sorte musiker var? Buddene er mange lige fra Charley Patton over Son House til Robert Johnson.
Om ovenstående er nok til, at tale om en videnskabelig ’italesættelse’ af bluesmusikken eller om det bare er en god historie, er det næste problemkompleks?
mandag den 25. juni 2007
Romantic European feeling
Det nye materialet er i øjeblikket ved at blive indspillet. I forhold til The Movements base i det danske og mellemeuropæiske punkmiljø, har Scherfig tænkt sig, at nå længere ud med solodebuten. Inspirationen til de nye sange er hentet i den klassiske modstil, scooters fra Italien (om end disse emner ikke er splinternye for Lukas Scherfig), soulmusik, franske caféer, arkitektur fra Wien, Prag og Berlin. Der er meget mere om denne dannelsesrejse gennem det gamle Europa her.
søndag den 24. juni 2007
“I don’t really like Simon & Garfunkel’s music”
Shoot From The Hip i Mod Strømmen
torsdag den 21. juni 2007
onsdag den 20. juni 2007
Vrøvlehoved
tirsdag den 19. juni 2007
I kunstens verden 9
I dag og i morgen spiller Patti Smith i Den Grå Hal på Christiania.
Teenage dreams so hard to beat
mandag den 18. juni 2007
Imagepleje
Anyway, after the epic party that was the Tonder Festival, we began our official tour. The venues in Denmark are incredible, and the audiences really flipped out. We operated mostly out of Copenhagen, where we were put up by our incredible tour manager, Eugene Graham, and his family. They live in Christiania, a crazily inspiring commune like section of Copenhagen. Check it out... http://www.christiania.org/ Our local Copenhagen show was at an actual ROCK club in Christiania. We played a crazy show into the wee hours, and it was great. We're psyched to have some Danish myspace friends now!"
fredag den 15. juni 2007
Rolf Gjesdal i Mod Strømmen
Nu er der med garanti, nogle der vil spørge, hvorfor bandet gik i opløsning? Det kan Rolf Gjesdal, der besøger Mod Strømmen (98.9 FM / 98.8 Hybrid) torsdag d. 21. juni, kl. 18.00, ifølge Stavanger Aftenblad 29. december 2006, ikke give svar på. Gjesdal sagde bl.a., at Tumbleweed efterhånden havde nærmet sig ”den litt lurvete Stones-blandingen av country, blues og rock'n roll. Vi har aldri vært bedre. Egentlig er det ganske idiotisk av oss å spille avskjedskonsert".
Hvad grunden så end var, det kan vi måske få svar på, så bor og arbejder Rolf Gjesdal i dag i København. Her har han gang i et nyt projekt, der på skitseplan er døbt Juno Green. Samtidig spiller Gjesdal guitar i og har produceret debut-ep’en med danske Silver City, der kommer 29. juni. På rygteplan er der ligeledes forlydender om, at han skal sidde bag pulten, når bluegrass/folk duoen Nuance At Noon begynder indspilningerne til dets debut. Ellers kan man opleve Rolf Gjesdal på byens singer/songwriter scener, og ja i Mod Strømmen, torsdag 21. juni, kl. 18.00-20.00. Stil ind.
torsdag den 14. juni 2007
onsdag den 13. juni 2007
SO-36
I slutningen af halvfjerdserne og begyndelsen af firserne var midtpunktet for ny tysk musik klubben SO-36 i Kreuzberg, Berlin. Her fandt en sammensmeltning af punkrock og kunst sted. Der var koncerter, dias og filmfremvisninger, man malede billeder på væggene, der blev malet over dagen efter. Flere af de deltagende kunstnere, der senere i medierne fandt udbredelse under betegnelsen ’Neue Wilde Malerei’, spillede også i forskellige konstellationer af punkbands. Derudover optrådte grupper som Wire, Scritti Politti, Red Crayola, The Lounge Lizards, Throbbing Gristle, 999 og danske Sods i SO-36.
Helmut Middendorf, som har malet ’The Singer’ (øverst) har siden fortalt, at “det var virkelig vigtigere at høre en god koncert, end at se på billederne. Det var helt klart mere inspirerende for os”. Det kommer ligeledes til udtryk i spontaniteten og de rene farver, rød, gul, blå i ’The Singer’, der i øvrigt er Århus Kunstmuseums.
Alt har jo som bekendt sin tid. Da punkscenen begyndte at manifestere sig i nye retninger, kom det til flere sammenstød mellem kunstpunken, New Wave eller Post-punken, som stilarten senere hen er blevet døbt og Hardcore-punk publikummet. Sidstnævnte kunne ikke leve med de kommercielle udstillinger og koncerter som begyndte at fylde SO-36’s program. Et program, der tilmed blev udleveret fra rejsebureauerne, hvilket medførte at der efterhånden kun dukkede pseudopunkere og turister fra Vesttyskland op i klubben.
tirsdag den 12. juni 2007
Rolling Stonesstraat
Samtidig sætlisten fra Isle of Wight, der var bandets første festivaljob i 31 år i England.
Start Me Up
You Got Me Rocking
Rough Justice
Love In Vain (with Paolo Nutini)
Can't You Hear Me Knocking
Ain't Too Proud To Beg (with Amy Winehouse)
Tumbling Dice
I Wanna Hold You (Keith)
Slipping Away (Keith)
Miss You (B-stage)
Satisfaction (B-stage)
Honky Tonk Women
Sympathy For The Devil
Brown Sugar
Jumpin' Jack Flash
mandag den 11. juni 2007
The Hold Steady
søndag den 10. juni 2007
Isle of Wight
Start Me Up
You Got Me Rocking
Rough Justice
All Down The Line
She Was Hot
Sweet Virginia
Can't You Hear Me Knocking
I'll Go Crazy
Tumbling Dice
I Wanna Hold You (Keith)
Happy (Keith)
It's Only Rock'n Roll (to B-stage)
It's All Over Now (B-stage)
Satisfaction (B-stage)
Honky Tonk Women (to main stage)
Sympathy For The Devill
Paint It Black
Brown Sugar
Jumping Jack Flash (encore)
Soundtrack til en sommerdag.
1. Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Summer Wine (UC)
2. Palace Brothers - Gulf Shores (OSP)
3. Paul Westerberg - Sunshine (HHS)
4. Senor Coconut - Autobahn (BSP)
5. CV Jørgensen - Bellevue (KH)
6. CV Jørgensen - I Skyggen Som Jeg Plejer (UC)
7. Plone - Plock (OSP)
8. The Lemonheads - The Outdoor Type (HHS)
9. The Kinks - Holiday (BSP)
10. Red House Painters - Summer Dress (KH)
11. Martha Reeves & The Vandellas - Heat Wave (UC)
12. Arab Strap - Tanned (OSP)
13. Ramones - Rockaway Beach (HHS)
14. Love - Bummer In The Summer (BSP)
15. Vladimir Costa - La Gloire Mon Pére (KH)
16. Superjeg - Forhåbningsholms Allé (UC)
17. Jim O’Rourke - Happy Holidays (OSP)
18. Teenage Fanclub - Goody Goody Gum Drops (HHS)
19. Blossom Dearie - Once Upon A Summertime (BSP)
20 Johnny Hartmann - Summertime (KH)
lørdag den 9. juni 2007
fredag den 8. juni 2007
I kunstens verden 1
Når Ringo Starr maler, det er nemlig ham der står bag ’Bad Finger’ skilderiet herover, bruger han dog hverken pensel eller lærred, det foregår alt sammen på computer. Læs mere her.
Homesick Hank i Mod Strømmen
torsdag den 7. juni 2007
Alex Chilton
"If he was from Venus, would he feed us with a spoon?
If he was from Mars, wouldnt that be cool
Standing right on campus, would he stamp us in a file
Hangin down in Memphis all the while.
Omkvæd:
Children by the million sing for Alex Chilton when he comes round
They sing Im in love. whats that song?
Im in love with that song.
Cerebral rape and pillage in a village of his choice.
Invisible man who can sing in a visible voice.
Feeling like a hundred bucks, exchanging good lucks face to face.
Checkin his stash by the trash at St. Marks place.
Omkvæd:
I never travel far, without a little big star.
Runnin round the house, Mickey Mouse and the tarot cards.
Falling asleep with a flop pop video on.
If he was from Venus, would he meet us on the moon?
If he died in Memphis, then thatd be cool, babe."
Omkvæd:
© Chris Mars/Tommy Stinson/Paul Westerberg
onsdag den 6. juni 2007
Lady Day & John Coltrane
"Ever feel kinda of down and out and don't know just what to do?
Livin' all of days in darkness, let the sun shine through
Ever fell that somehow, somewhere you lost your way?
And if you don't get help you won't make it through the day
You could call on Lady Day!
You could call on John Coltrane!
They'll wash your troubles, your troubles away
Plastic people with plastic minds on their way to plastic homes
There's no beginning, there ain't no ending
just on and on and on and on and...
It's all because we're so afraid to say that we're alone until our hero rides in, rides in on his saxophone
You could call on Lady Day!
You could call on John Coltrane!
They'll wash your troubles, your troubles away"
© Gil Scott-Heron
’Lady Day & John Coltrane’ er fra Scott-Heron´s album ’Pieces of a Man’ fra 1971. Coltrane er et af de navne, der bliver nævnt i megen populærkultur. For et par uger siden, havde Mod Strømmen besøg af J.K.A & The Band, hvor vi spillede deres nummer ’Dylan Meets Cassius Clay (Meanwhile Another Time And Place Monk And Coltrane Dance In The Alley). Hele fire navne. Et andet af de nyere danske band indierockerne 1234, har også fundet inspiration i John Coltrane. Lyt til 'Coltrane' på deres MySpace-profil.
Den amerikanske punkmentor Mike Watt, kendt fra The Minutemen og for nuværende bassist i gendannede The Stooges, åbner hver uge hans internetradioprogram The Watt From Pedro Show med et John Coltrane nummer. Mens vi er ved Mike Watt, er der selvfølgelig også mulighed for at spille The Minutemen’s ’Political Song For Michael Jackson To Sing’.Omtalen af Michael Jackson er også en kærkommen lejlighed, til at vise en del af værkinstallationen ’The Michael Jackson Projekt’ (2004) af Edgar Arceneaux og Rodney McMillian, der er med på udstillingen ’Uncertain States Of America - American Art in the 3rd Millennium’, der kan ses på Herning Kunstmuseum frem til d. 30. juni 2007
Stil din radio ind på 98.8 FM eller 98.9 Hybrid i morgen kl. 18.00
Hvilken Bob Dylan sang er du?
tirsdag den 5. juni 2007
Sweet Soul Music
"Do you like good music
That sweet soul music
Just as long as it's swingin'
Oh yeah, oh yeah
Out here on the floor now
We're going to a go go
Ah dancin to the music
Oh yeah, oh yeah
Spotlight on Lou Rawls y'all
Ah don't he look tall y'all
Singin' loves a hurtin' thing now
Oh yeah, oh yeah
Spotlight on Sam and Dave now
Ah don't they look boss y'all
Singin' hold on I'm comin'
Oh yeah, oh yeah
Spotlight on Wilson Pickett
That wicked picket Pickett
Singin Mustang Sally
Oh yeah, oh yeah
Spotlight on Otis Redding now
Singing fa fa fa fa fa fa fa fa
Fa fa fa fa fa fa fa fa
Oh yeah, oh yeah
Spotlight on James Brown now
He's the king of them all, yeah
He's the king of them all, yeah
Oh yeah, oh yeah”
(c) Conley/Cooke/Redding
I modsætning til ’If You Dont Like Hank Williams’, har 'Sweet Soul Music' dog ingen chance for at blive spillet i torsdagens program på Mod Strømmen. Navnene indgår nemlig ikke i sangtitlen. Beklageligt nok.
mandag den 4. juni 2007
Dear Mrs. Roosevelt
”Dear Mrs. Roosevelt, don't hang your head and cry;
He said he didn't like DeGaulle, nor no Chiang Kai Shek;
søndag den 3. juni 2007
Wendy
The Go-Betweens - ’The House That Jack Kerouac Built’
Morphine - ’Kerouac’
Van Morrison - ’Cleaning Windows’
Richard Thompson - ’Sibella’
Beastie Boys - ’3-Minute Rule’
Belle & Sebastian - ’Le Pastie De La Bourgeoisie’
lørdag den 2. juni 2007
If You Don't Like Hank Williams
”I dig Bobby Dylan and I dig Johnny Cash
And I think Waylon Jennings is a table thumpin' smash
And hearin' Joni Mitchell feels as good as smokin' grass
And if you don't like Hank Williams, honey, you can kiss my ass
Omkvæd:
'Cause I think what they've done is well worth doin'
And they're doin' it the best way that they can
You're the only one that you are screwin'
When you put down what you don't understandI said,
I dig Roger Miller, Merle Haggard, George Jones
Shotgun Willie Nelson and them rockin' Rollin' Stones
And Jerry Lee's still gotta be the coolest in the class
And if you don't like Hank Williams, honey, you can kiss my ass.
Omkvæd:…..”
© Kris Kristofferson (1976)
Der er dem, der mener, at Kris Kristofferson pladekarriere gik i stå, da han fik medvind som skuespiller. Nummeret her er fra ’Surreal Thing’, der kom samme år som filmen ’A Star Is Born’ (hvorfra skumbadsbilledet med Barbra Streisand er hentet) blev lanceret. Det album er der vist ingen der husker. Filmen dukker derimod stadig op på en tv-station her og der.
fredag den 1. juni 2007
Bo Diddley i bedring.
Namedropping i Mod Strømmen
Ifølge et svensk leksikon er: ”Namedropping, bruket att nämna en eller flera personer eller företeelser i förbifarten. Namedropping är ofta ett sätt att simulera kunskap eller erfarenhet inom ett område utan att behöva sätta in de uttalade namnen i ett sammanhang. Ett annat retoriskt knep i syfte att försöka sprida misstro mot något man själv inte gillar kan vara att genom namedropping ständigt förknippa det med något som allmänheten har negativa åsikter om. Namedropping kan också användas av den som försöker skryta med ett flyktigt möte med en kändis.
1. Mötet bör ha ägt rum i andra eller tredje hand - typ "min systers expojkvän”. Kändisen får gärna vara av typen b-kändis, kultkändis eller föredetting, alternativt en större kändis långt före dennes karriär.
2. Mötet bör ha ägt rum utanför kändisens offentliga liv - till exempel i ett snabbköp eller på ett flygplan.
3. Mötet bör ha varit flyktigt och spontant. Att avsiktligt söka upp en kändis för meritens skull räknas inte riktigt.”Med definitionen på plads, var spørgsmålet, hvordan vi skulle bygge udsendelsen op? Tag fx et nummer som ’Celluiloid Heroes’ med The Kinks, her er der fuld valuta hvad angår opremsning af navne. Blot et enkelt vers for at tydeliggøre:
”Rudolph Valentino, looks very much alive,
And he looks up ladies' dresses as they sadly pass him by.
Avoid stepping on Bela Lugosi
'Cos he's liable to turn and bite,
But stand close by Bette Davis
Because hers was such a lonely life.
If you covered him with garbage,
George Sanders would still have style,
And if you stamped on Mickey Rooney
He would still turn round and smile,
But please don't tread on dearest Marilyn
'Cos she's not very tough,
She should have been made of iron or steel,
But she was only made of flesh and blood.”
Eller disse ord fra R.E.M.s ’It's The End Of The World As We Know It (And I Feel Fine)’
”The other night I tripped a nice continental drift divide. Mount St. Edelite.
Leonard Bernstein. Leonid Breshnev, Lenny Bruce and Lester Bangs.
Birthday party, cheesecake, jelly bean, boom! You symbiotic, patriotic,slam, but neck, right? Right”
Begge numre er potentielle muligheder. Og så, dog ikke. Vi har nemlig sat endnu en klausul for os selv, idet navnet skal indgå i titlen. Lyt med torsdag d. 7. juni kl. 18.00 (98.9 FM / 98.8 Hybrid).